Soarta Gării Regale Curtea de Argeş, ridicată de Carol I. După Revoluţie, autorităţile nu au investit niciun leu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gara a fost lăsată în paragină de către autorităţi FOTO: Denis Grigorescu
Gara a fost lăsată în paragină de către autorităţi FOTO: Denis Grigorescu

Reabilitarea Gării Regale din Curtea de Argeş, una dintre cele mai frumoase gări din România, lăsată în paragină timp de peste trei decenii, ar putea începe în toamna acestui an. Asta deşi, după funeraliile Regelui Mihai din decembrie 2017, autorităţile promiteau că reabilitarea va începe rapid, lucru care nu s-a întâmplat.

Ridicată la solicitarea Regelui Carol I, atras de farmecul oraşului, Gara Regală din Curtea de Argeş a fost lăsată în paragină după Revoluţie, în ultimii 32 de ani aici nefiind făcută vreo investiţie. Gara arată jalnic la ora actuală, tencuiala fiind desprinsă în zeci de locuri şi lăsând să se vadă bucăţi din cărămizile originale puse acum mai bine de 120 de ani. Şi partea de tâmplărie este în paragină, numeroase bucăţi fiind deja distruse, iar vopseaua originală a dispărut din multe locuri.

După cinci licitaţii organizate în perioada 2017-2019 la care nu s-a înscris vreo companie, sucursala Regională de Căi Ferate Craiova şi societatea SM General Invest Slatina au încheiat, în mai 2020 contractul în valoare de 167.445 lei, fără TVA, pentru elaborarea expertizei tehnice şi a documentaţie tehnico-economice (DALI), finalizate tocmai la finalul lui 2021.

Au fost deja emise până acum certificatul de urbanism şi toate avizele necesare pentru reabilitarea Gării Regale Curtea de Argeş, inclusiv avizele de la Ministerul Culturii.

Dacă proiectul merge conform graficului, în această vară ar trebui să fie organizată licitaţia pentru proiectare şi execuţie, iar reabilitarea gării va începe până la finalul acestui an, urmând a fi terminată cel târziu în toamna anului 2024.

Valoarea investiţiei se ridică la 15,3 milioane lei cu TVA.

După funeraliile Regelui Mihai I, din decembrie 2017, autorităţile locale şi centrale au declarat public că reabilitarea Gării Regale Curtea de Argeş va demara rapid, lucru care nu s-a întâmplat nici până acum. Momentul de maximă demagogie a fost consemnat în decembrie 2017, la funeraliile Regelui Mihai I al României. Atunci, faţada clădirii a fost acoperită cu pânze gigantice, care simulau designul original al construcţiei, pentru momentul aducerii trupului neînsufleţit al monarhului de la Bucureşti la Curtea de Argeş.

Gara a fost inaugurată pe data de 27 noiembrie 1898, dată la care a fost dată în folosinţă calea ferată Piteşti - Curtea de Argeş. Cu excepţia lui Carol al II-lea, al cărui sicriu a fost adus în februarie 2003 cu un vehicul militar, toţi regii înmormântaţi în necropola regală de la Mănăstirea Curtea de Argeş au fost transportaţi cu trenul.

Planurile gării au fost realizate de către celebrul arhitect francez André Lecomte du Noüy, cel care restaurase şi Mănăstirea Curtea de Argeş. Construcţia gării s-au încheiat în mai puţin de un an. Costurile de construcţie s-au ridicat 7,8 milioane lei aur.

Vă recomandăm să mai citiţi:

Gara Regală din Curtea de Argeş a ajuns în paragină. Nicio firmă nu e interesată să o reabiliteze

REPORTAJ Soarta gărilor de pe traseul regal Piteşti – Curtea de Argeş: bijuterii arhitecturale închise, lăsate în paragină

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite