De ce este deschis Transfăgărăşanul doar patru luni pe an. Detaliile unei dispute cu ramificaţii politice

De ce este
deschis Transfăgărăşanul doar patru luni pe an. Detaliile unei dispute cu ramificaţii politice

Transfăgărăşanul a fost închis până la 1 iulie FOTO: Dumitru Grecu

De peste doi ani, cinci operatori de turism se judecă cu CNAIR, cerând ca Transfăgărăşanul să fie deschis şase luni pe an, şi nu patru luni ca acum. Procesul a ajuns la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, care la finalul lunii iunie a decis ca procesul să se rejudece la Curtea de Apel Piteşti.

Cinci firme de turism din Argeş care au afaceri pe Transfăgărăşan, au dat în judecată în aprilie 2018 Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), cerând modificarea regulamentului de funcţionare a DN 7C - Transfăgărăşan ce permite ca porţiunea de maximă frumuseţe a drumului să rămână după iarnă închisă, inclusiv în luna iunie a fiecărui an. Practic, firmele cer ca Transfăgărăşanul să fie deschis minimum şase luni pe an.

Unul dintre cele mai importante obiective turistice din România şi descris de cei de la Top Gear cel mai frumos drum din lume, Transfăgărăşanul este închis timp de 8 luni pe an pe o porţiune de 27 de kilometri.

După cum ne-a declarat omul de afaceri Dumitru Grecu, preşedintele Asociaţiei Turistice Transfăgărăşan (ce include 20 de firme cu activitate în turism pe Transfăgărăşan) şi patronul unui hotel cu 60 de camere situat pe malul lacului Vidraru, „cei de la Înalta Curte au trimis procesul spre rejudecare la Curtea de Apel Piteşti. Încă nu s-a stabilit un termen. Din punctul meu de vedere, ar trebui să câştigăm, pentru că sunt drepturile noastre îngrădite”. Procesul s-a judecat iniţial la Tribunalul Argeş şi apoi la Curtea de Apel Piteşti. 

„Economia e grav afectată în zonă”

Dumitru Grecu, preşedintele Asociaţiei Turistice Transfăgărăşan FOTO: arhiva personală

Tot Dumitru Grecu mai precizează că „Transfăgărăşanul s-a deschis de abia la 1 iulie, deşi nu există vreo problemă acolo de peste o lună. Am senzaţia că cineva îşi bate joc. Aşa se întâmplă când suntem conduşi de politicieni neimplicaţi în activitatea economică. Pe ei îi interesează să îşi rezolve doar problemele lor. Să ţii un drum închis într-un mod complet nejustificat şi să afectezi atât de grav economia într-o anumită zonă, nu e normal. Sunt investiţii de milioane de euro în toate pensiunile şi hotelurile din zona Transfăgărăşan, unde sunt aproximativ 300 de locuri de cazare.

Lunile iulie şi august reprezintă pentru mine jumătate din cifra de afaceri dintr-un an. Pentru că Transfăgărăşanul este deschis doar patru luni pe an, pierderile sunt de milioane de euro pentru firmele de turism din zonă”.

În instanţă s-a cerut modificarea parţială a dispoziţiilor articolului 4.1. din Regulamentul de Funcţionare a DN 7C Transfăgărăşan, care prevede următoarele: „Din cauza pericolelor (…), pe sectorul de drum cuprins între km 104+000 (Piscu Negru) - km 130+800 (Cabana Bâlea Cascadă), se recomandă ca circulaţia să fie închisă în perioada 1.XI - 30.VI”. Ideea era de a se interzice circulaţia doar atunci când condiţiile meteo o impun, nu într-o perioadă clar determinată.

Jeremy Clarkson: „E cel mai frumos drum din lume”

Transfăgărăşanul e al doilea drum ca înălţime din România, după Transalpina FOTO: Transylvania Beyond

 Considerat de numeroşi specialişti cel mai spectaculos drum din lume, Transfăgărăşanul oferă imagini superbe în fiecare anotimp. Jeremy Clarkson, unul dintre realizatorii Top Gear, afirma, în 2009, după parcurgerea Transfăgărăşanului, că s-a plimbat pe “cel mai spectaculos drum din lume”. În emisiunea pe care echipa "Top Gear" - Jeremy Clarkson, Richard Hammond si James May - a realizat-o în România, aceştia au spus despre Transfăgăraşan că este cel mai uimitor drum pe care l-au văzut vreodată.

Şoseaua urcă până la o altitudine de 2.042 m în căldarea glaciară Bâlea, fiind al doilea drum din România, ca înălţime, după Transalpina, care străbate Munţii Parâng din Carpaţii Meridionali şi ajunge până la 2145 m în pasul Urdele. Drumul începe din comuna Arefu, în judeţul Argeş, la kilometrul 61 al DN7C şi se termină în comuna Cârţişoara (Sibiu), la intersecţia cu DN1. Pe întregul traseu sunt construite 27 de poduri şi viaducte, dar şi cel mai lung tunel din România (887 m), care străbate Muntele Paltinu, Tunelul Bâlea. Aerisirea tunelului se face natural datorită curenţilor de aer extrem de puternici.

Vă mai recomandăm:

VIDEO Inconştienţă pe Transfăgărăşan. Tineri filmaţi pe plafonul unei maşini care circulă pe un traseu cu multe curbe periculoase

 VIDEO Urşi hrăniţi din palmă de turişti inconştienţi pe Transfăgărăşan. „Dacă vă muşcă, ursul e de vină, nu-i aşa?“

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: