Dosar penal pentru mutilarea unei case monument istoric
0Proprietarii au efectuat intervenţii la imobil fără aviz şi au fost amendaţi cu suma de 10.000 de lei de Direcţia de Cultură.
Direcţia Judeţeană pentru Cultură Vrancea a formulat plângere împotriva soluţiei de clasare pronunţată de Parchetul de pe lângă Tribunalul Vrancea, în dosarul având ca obiect infracţiunea de executare de lucrări fără autorizaţie de construire la monumentul istoric Casa Apostu din oraşul Odobeşti, str. Libertăţii, nr. 51,
Urmare a controlului efectuat în luna octombrie 2019 de către Direcţia Judeţeană pentru Cultură Vrancea s-a constatat că proprietarii efectuau intervenţii la monumentul istoric fără avizul specific prevăzut de Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice şi fără autorizaţie de construire conform Legii nr. 50/1991.
Cu această ocazie, agenţii constatatori ai Direcţiei Judeţene pentru Cultură Vrancea au aplicat sancţiunea contravenţională a amenzii în valoare de 10.000 lei pentru executarea fără aviz a intervenţiilor la monumentul istoric.
De asemenea, Direcţia Judeţeană pentru Cultură Vrancea a dispus sistarea lucrărilor, a sesizat Primăria Oraşului Odobesti, Inspectoratul Judeţean în Construcţii Vrancea şi Inspectoratul Judeţean de Poliţie Vrancea, care a deschis un dosar penal pentru infracţiunea de executare fără autorizaţie de construire sau desfiinţare ori cu nerespectarea prevederilor acesteia a lucrărilor prevăzute la art. 3 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 50/1991, faptă prevăzută de art. 24 alin. 1 lit. a) din Legea 50/1991.
"Urmare a analizei situaţiei de fapt, organul de cercetare penală a considerat că se află în situaţia cazului de împiedicare a punerii în mişcare sau de exercitare a acţiuniii penale prevăzut de art. 16 alin. 1 lit. b) Teza II Cod procedură penală (fapta nu a fost săvârşită cu vinovăţia prevăzută de lege). Însă, argumentele prezentate de organul de cercetare penală în motivarea propunerii de clasare s-au bazat, aproape în totalitate, pe declaraţiile persoanelor audiate în cauză, neexistând un echilibru între declaraţiile persoanelor audiate şi mijloacele de probă depuse de Direcţia Judeţeană pentru Cultură Vrancea, fapt ce a condus la formularea plângerii împotriva soluţiei de clasare. Pe această cale, în scopul prevenirii unor situaţii similare solicităm, pe de o parte, proprietarilor şi administratorilor monumentelor istorice, dar şi autorităţilor locale – primarilor şi consiliilor locale – să asigure respectarea obligaţiilor ce le revin, precum şi îndeplinirea atribuţiilor prevăzute de Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, de Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii şi de Ordinul MDRL nr. 839/2009 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, după cum urmează:
• Proprietarii şi administratorii monumentelor istorice sunt obligaţi să întreţină monumentul istoric, să sigure paza, integritatea şi protecţia, să ia măsuri pentru prevenirea şi stingerea incendiilor, să asigure efectuarea lucrărilor de conservare, consolidare, restaurare, reparaţii curente şi de întreţinere a monumentului istoric în condiţiile Legii nr. 422/2001. Principalele obligaţii ale proprietarilor de monumente istorice sunt prevăzute în Legea nr. 422/2001 la art. 36, alin. 1, lit. a-m.
• Autorităţile administraţiei publice locale au ca atribuţie includerea în structura aparatului propriu a compartimentelor specializate sau, după caz, a posturilor ori sarcinilor de serviciu în domeniul protejării monumentelor istorice. Principalele atribuţii ale autorităţilor administraţiei publice locale sunt prevăzute în Legea nr. 422/2001 la art. 45, alin. 1, lit. a-h.
• Primarii au ca atribuţie verificarea existenţei tuturor avizelor de specialitate în domeniul monumentelor istorice şi conformitatea autorizaţiei cu prevederile acestora. Principalele atribuţii specifice ale primarilor sunt prevăzute în Legea nr. 422/2001 la art. 47, lit. a-f.
• De asemenea, primarii şi autorităţile administraţiei publice locale au ca obligaţie urmărirea respectării disciplinei în domeniul autorizării executării lucrărilor în construcţii şi aplicarea de sancţiuni, precum şi obligaţia de a organiza şi de a efectua permanent acţiuni de control vizând executarea lucrărilor de construcţii cu respectarea prevederilor autorizaţiilor de construire/desfiinţare şi a proiectelor tehnice, potrivit prevederilor art. 27, alin. (1) din Legea nr. 50/1991 şi ale art. 72, alin. (1), lit. c din Ordinul MDRL nr. 839/2009", potrivit Direcţiei Judeţeană pentru Cultură Vrancea.