Ce s-a schimbat după cazul Caracal în privinţa siguranţei copiilor. Elevii sunt siliţi să facă autostopul pentru deplasări

Ce s-a schimbat după cazul Caracal în privinţa siguranţei copiilor. Elevii sunt siliţi să facă autostopul pentru deplasări

Protest la Caracal FOTO Inquam Photos / Bogdan Dănescu

Cazul din Caracal se poate repeta oricând, pentru că transportul judeţean funcţionează mai greu decât diligenţa de odinioară.

Ştiri pe aceeaşi temă

Liceenii de la Asociaţia Elevilor din Constanţa fac dese deplasări în judeţ pentru a purta discuţii cu primarii şi responsabilii şcolari.

În ziua de vineri, 9 august, ei au programat să meargă în comuna Crucea, aflată la 55 kilometri de Constanţa. Distanţa se parcurge cu maşina în 46 minute, conform distanta.ro.

Iată ce scrie Andrei-Mihai Tănase, liderul Asociaţiei Elevilor din Constanţa, că are la îndemână pentru drumul dus-întors Constanţa-Crucea: 

„Mâine, la ora 10:00, am programat o audienţă cu primarul comunei Crucea, alături de colegii mei din Asociaţia Elevilor din Constanţa.

Din acest motiv, am încercat să găsesc rute de transport pe care să le putem folosi, astfel încât să ajungem în timp util la Crucea, şi înapoi. Astfel, verificând programul de transport, nu am putut găsi decât:

Pentru dus:

8 curse între 5:45 şi 6:40, toate ajungând în Crucea la 10:25
6 curse între 08:00 şi 09:00, toate ajungând în Crucea tot la 10:25.

Exceptând 2 dintre curse, toate durează mai mult decât o călătorie cu trenul la Bucureşti.

Ce e şi mai amuzant este că, pentru întoarcere, am reuşit să găsesc doar 2 curse, iar ambele pleacă la 10:25 din Crucea.

Făcând un calcul simplu, eu şi colegii mei avem aproximativ +-30 sec. de audienţă între autobuzul de venire şi plecare, şi aia cu întârziere de 25 de minute.

Deja mă simt prost că voi fi nevoit să întârzii la audienţă. Îmi cer scuze în prealabil, domnule primar.

P.S.: Măcar de ar fi un caz singular, dar poate mă ajută persoana care a distrus transportul judeţean în Constanţa să îmi cer scuze. Ce ziceţi, domnule Ţuţuianu?“ 

Complicitatea statului la dispariţia celor două adolescente din Caracal a fost agravată printr-o măsură pe care Guvernul Dăncilă a luat-o exact cu o lună înainte de descoperirea răpirii Alexandrei Măceşanu (15 ani).

La finele lui iunie 2019, Executivul adopta o Ordonanţă de Urgenţă, OUG nr. 51/2019, prin care elimina transportul judeţean din sfera serviciilor publice. Acest lucru a fost făcut la presiunile preşedinţilor de consilii judeţene, sub motivaţia că bugetul nu le permite să susţină serviciul de transport.

Transportul judeţean a devenit o afacere judecată strict după rentabililitate, lăsând rute neacoperite sau insuficient frecventate şi lăsând oamenii la mâna maşinilor de ocazie conduse de psihopaţi şi de infractori.

„Această găselniţă, de scoatere a transportului judeţean din sfera serviciilor publice, a fost găsită de PSD în urma presiunilor făcute de noi, cei de la Asociaţia Elevilor din Constanţa, care am cerut, conform legii, subvenţionarea transportului judeţean pentru toţi elevii care fac naveta. La noi, Consiliul Judeţean Constanţa a refuzat, iar colegii de partid ai preşedintelui CJC, Marius-Horia Ţuţuianu, au venit cu această soluţie. 

Acum, transportatorii nu mai pot fi obligaţi să practice traseele ce nu le aduc profit, iar zonele rurale mai puţin populate devin izolate, oamenii fiind nevoiţi să folosească cursele de ocazie. Aceste aspecte au fost puse în vederea Guvernului chiar şi de către Consiliul Concurenţei printr-un punct de vedere emis.

De menţionat că erau obligaţi să încheie contractele încă din 2001. Şi pentru că ei au încălcat legea şi nu au încheiat nu existau autobuze accesibile pentru Alexandra. Vicepremierul Paul Stănescu a fost în perioada 2008-2016 preşedintele Consiliului Judeţean Olt“, atrage atenţia Andrei-Mihai Tănase, liderul Asociaţiei Elevilor din Constanţa, iniţiatoare a fondării Federaţiei Elevilor din România.

În cazul serviciilor publice, operatorii de transport judeţean puteau fi obligaţi, prin contractul de delegare a serviciului public (fost „de concesiune“) încheiat în 2016 cu Consiliul Judeţean, câştigat prin licitaţie, să acopere diferite trasee nerentabile în schimbul unor compensaţii (bani, autobuze, scutiri de taxe).

Acum, când transportul judeţean se desfăşoară după reguli de regim concurenţial, nu mai există nicio îngrădire – decât la tarifele aplicate care sunt în continuare aprobate de Consiliul Judeţean. Aşa au prevăzut, într-o struţocămilă românească, iniţiatorii OUG 51/2019: Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (ministru Vasile-Daniel Suciu din Bistriţa-Năsăud) şi Ministerul Transporturilor (ministru Răzvan Cuc din Bucureşti-Giurgiu). 

„Nu respectă nicio lege, nicio prevedere europeană. OUG are caracteristici din amândouă sferele şi din niciuna“, remarcă Andrei-Mihai Tănase.

La 30 iunie expirau licenţele de transport ale operatorilor privaţi, iar pesediştii au găsit ieşirea din situaţie, prin crearea acestui artificiu care-i scutea de obligaţii şi le dădea mână liberă operatorilor. „Ordonanţa le-a prelungit licenţele. Un fel de <lasă-mă să te las>“, spune Tănase.

Contractele încheiate în 2016 se termină la 3 decembrie 2019, când trebuie să se alinieze metodologiei europene

„Până atunci, viaţa elevilor este pusă în pericol, pentru că în lipsa transportului judeţean sunt nevoiţi să călătorească la ocazie! Federaţia Elevilor din România solicită Guvernului să ia măsuri de urgenţă pentru remedierea situaţiei transportului, având în vedere tragedia petrecută la Caracal. Elevii din mediul rural din România sunt nevoiţi să călătorească la ocazie, deoarece transportatorii nu practică toate traseele şi nu opresc în unele localităţi“, transmit elevii. 

Avocatul Poporului, Renate Weber, s-a sesizat din oficiu, a declarat că va solicita Ministerului Transportului, Ministerului Educaţiei şi consiliilor judeţene să dea explicaţii privind felul în care a fost gestionat transportul în România.

Pe aceeaşi temă: 

Liceenii activişti care au cerut transport sigur: „Zeci de mii de elevi îşi riscă zilnic viaţa folosind curse la ocazie“

România, în şoc. Exact acum o lună, transportul judeţean era scos din sfera serviciilor publice. Fetele care făceau autostopul ar fi avut o şansă

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările