Untold şi Electric Castle se judecă pentru 2% din valoarea biletelor. „Intenţia de a aduce bani la bugetul statului e clară”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Organizatorii celor mai mari festivaluri de muzică din ţară – Untold şi Electric Castle – se judecă cu Institutul Naţional al Patrimoniului (INP) pentru timbrul monumentelor istorice – o taxă de 2% din valoarea biletelor vândute. Reprezentanţii firmelor care organizează evenimentele spun, pe de o parte, că este vorba despre o lege anacronică, iar pe de altă parte, că demersul este făcut din grija pentru bugetul statului, nu pentru monumente.

Untold şi Electric Castle, două dintre cele mai mari festivaluri de muzică din ţară, se desfăşoară în zona unor monumente istorice: Parcul Central „Simion Bărnuţiu” (parţial) din Cluj-Napoca respectiv castelul Banffy din Bonţida. 


2% din valoarea fără TVA a biletelor de intrare la orice eveniment organizat în perimetrul unor monumente istorice sau în zona de protecţie a acestora trebuie plătiţi către Institutul Naţional al Patrimoniului (INP), care face parte din Ministerul Culturii, conform Legii 422/2001. 


98.000 de euro trebuie să plătească organizatorii pentru Untold 2015 respectiv 23.000 de euro pentru Electric Castle 2017, conform unor hotărâri ale instanţelor. În acest moment sunt mai multe procese pe rol legate de această taxă de timbru al monumentelor. 

Totul a pornit de la un cetăţean



Saga taxei de timbru al monumentelor a început la Cluj în 2016, cu sesizarea unui clujean cu spirit civic – Lucian Todoran – către INP. Acesta întreba în ce măsura festivalul Untold a plătit timbrul monumentelor. După o serie de stângăcii administrative, INP s-a dezmeticit şi, în toamna lui 2017, a dat în judecată organizatorii pentru plata taxei şi a penalităţilor de întârziere. 

Judecătoria Cluj a dat câştig de cauză INP, în luna mai a anului trecut, obligând organizatorul - Federaţia Share – să plătească 98.000 de euro.

Din suma de 9,2 milioane de lei pentru bilete, taxa de monumente a fost calculată la 185.495 de lei (39.000 de euro) la care s-au adăugat penalităţi de întârziere, la 756 zile de întârziere,  adică 280.469,27 lei (59.046 de euro). 

cluj untold 2018. foto untold

Organizatorii primei ediţii a Untold trebuie să pltească 98.000 de euro Institutului Naţional pentru Patrimoniu. FOTO: Untold

Prima hotărâre definitivă 



„Reclamantul (INP) a fost sesizat de către cetăţenii Municipiului Cluj-Napoca în legătură cu organizarea festivalului UNTOLD 2015 într-o zonă care se regăseşte în aria protejată a unor monumente istorice. Întrucât acest aspect a fost confirmat de autorităţile administraţiei publice locale, se impune achitarea de către pârâtă a timbrului de mediu”, se arată în hotărârea Judecătoriei Cluj-Napoca . 

Este prima hotărâre definitivă în Cluj având ca obiect obligarea organizatorilor de evenimente să plătească timbrul monumentelor. 

Federaţia Share – organizatorul Untold 2015 – nu a plătit suma menţionată. „Avem conturile poprite şi din păcate nu putem plăti”, a susţinut Vlad Pop, preşedintele asociaţiei. 

După prima ediţie a festivalului, Federaţia Share a rămas cu mai multe datorii neplătite, iar organizarea evenimentului a fost preluată de Untold SRL, o firmă controlată de clujeanul Bogdan Buta. 

Între timp, INP a mai pornit procese împotriva firmei pentru taxa datorată de Untold pentru festivalurile din 2016, 2017 şi 2018 (între timp există un alt organizator). Toate se află pe rol. 

Intră în scenă Electric Castle 


 

Zilele trecute, la finalul lunii aprilie, organizatorii Electric Castle au fost obligaţi tot de către Judecătoria Cluj-Napoca la plata sumei de 23.000 de euro pentru ediţia din 2017 a festivalului.  

Organizatorul, FESTIVAL TICKETS MANAGEMENT SRL, este astfel obligat să „plătească 106.973 lei (22.520 de euro), reprezentând contravaloare timbru monumente istorice pentru festivalul ELECTRIC CASTLE 2017, a sumei de 5637 (1.186 de euro) – reprezentând cuantumul indicelui de inflaţie, precum şi a penalităţilor de întârziere aferente sumei de 106973,26 lei calculate de la data de 25.08.2017, şi până la plata integrală a debitului principal”.

Reprezentanţii Electric Castle susţin că au donat pentru refacerea castelului Banffy sume considerabile, fapt care ar trebui să-i scutească, conform legii, de plata taxei. FOTO: EC

Reacţia organizatorilor

 

Situaţia celor două festivaluri este diferită: dacă Electric Castle se desfăşoară în întregime pe domeniul castelului Banffy din Bonţida – care este monument istoric, doar o parte din Untold are loc în Parcul „Simion Bărnuţiu”, cuprinzând şi stadionul Cluj Arena respectiv Sala Polivalentă din Cluj-Napoca. Astfel, şi poziţiile celor doi organizatori sunt diferite. 

„UNTOLD este pentru plata acestei taxe, însă ne dorim ca taxa să fie în concordanţă cu realitatea actuală şi cu tipul de eveniment organizat de noi”, a susţinut directorul de comunicare şi marketing Edy Chereji. El a explicat: „festivalul se desfaşoară în mai multe locaţii, dintre care doar una este considerata zonă de protecţie  (parcul-nr), şi taxarea trebuie să se facă pe acest principiu al delimitarii zonelor”. 

„Întreg procesul reflectă, din păcate, intenţia clară a INP de a aduce bani la bugetul statului şi mai puţin vreun interes pentru momentele istorice, în cazul nostru castelul Banffy”, au arătat reprezentanţii Electric Castle, explicând că organizatorii au făcut donaţii directe către castel, care conform legii, pot să înlocuiască taxa de timbru de 2%”.

cluj untold 2018. foto untold

Reprezentanţii Untold susţin că doar o parte din festival se desfăşoară în Parcul Simion Bărnuţiu, care este monument istoric, deci taxa nu ar trebui să fie ajustată având în vedere acest lucru. FOTO: UNtold. 

Untold: „legea scrisă acum aproape 20 de ani nu mai corespunde cu realitatea”    

Ataşăm reacţia reprezentanţilor Untold:
 

„UNTOLD este pentru plata acestei taxe, însă ne dorim ca taxa sa fie in concordanta cu realitatea actuala si cu tipul de eveniment organizat de noi. Din punctul nostru de vedere, legea scrisa acum aproape 20 de ani nu mai corespunda cu realitatea de pe piaţa evenimentelor din ziua de azi, acum când există atât spectacole care se desfăşoară pe o singura scenă, într-o singura locaţie, o singura zi, cât şi festivaluri de 4 zile, care se desfăşoară în mai multe locaţii, pe mai multe scene, în baza unui singur bilet de acces, cum este cazul UNTOLD. În plus, trebuie ţinut cont de faptul că însuşi scopul reglementării a fost acela de a „taxa” doar evenimentele sau partea din eveniment ce se desfăşoară în zone protejate.
 

Având în vedere specificul nostru, si anume un festival care se desfasoara în mai multe locatii, dintre care doar una este considerata zona de protectie, si taxarea trebuie sa se faca pe acest principiu al delimitarii zonelor. In perimetrul festivalului, avem doar o singură zona de protectie monumente,  acesta fiind zona Parcului Central.

Tot ceea ce este in afara Parcului Central, incepand cu Aleea Stadion si pana la Sala Polivalenta, platoul Salii Polivalente, stadionul Cluj Arena, nu mai sunt zone de protectie. Peste 85% din participantii la festival, platesc bilet si participa la show-urile la scenele din Cluj Arena, Sala Polivalenta sau platoul Salii Polivalente, motiv pentru care aplicarea timbrului monumentelor istorice nu poate fi decât proporţională cu desfăşurarea evenimentelor în zone de protecţie.  Printr-o interpretare contrară ajunge în situaţia în care s-ar percepe timbrul monumentelor istorice cu precădere pentru evenimente desfăşurate pe Cluj Arena, în Sala Polivalentă sau în stradă, ceea ce excede scopului urmărit de legea respectivă.

Am transmis poziţia noastră autoritatilor competente si suntem convinsi ca vor avea in vedere argumentele noastre, total indreptatite si pertinente.”

Electric Castle: „intenţia clară a Institutului Naţional al Patrimoniului de a aduce bani la bugetul statului”


 

“Întreg procesul reflectă, din păcate, intenţia clară a Institutului Naţional al Patrimoniului de a aduce bani la bugetul statului şi mai puţin vreun interes pentru momentele istorice, în cazul nostru castelul Banffy. Deşi legislaţia prevede faptul că donaţiile directe către castel pot să înlocuiască taxa de timbru de 2%, Institutul a profitat de lipsa unor reglementări clare în textul legii asupra procedurii de a obţine această exceptare la plată. Suntem în situaţia de a constata că, deşi donaţiile noastre către Castelul Banffy sunt deja făcute, valoare acestora depăşind acel 2% din valoarea biletului, iar banii deja folosiţi direct înspre lucrările de reabilitare şi conservare, nimic din toate acestea nu contează.

Vom formula, în curând, un recurs la decizia Judecătoriei Cluj – Napoca. Suntem unii dintre puţinii contribuitori constanţi către acest moment reper în istoria Transilvaniei, vom rămâne ataşaţi cauzei de a-i reda strălucirea de odinioară, avem însă nevoie ca institutiile statului să fie şi ele parteneri în acelaşi spirit, nu doar colectori de venituri la buget.”, au transmis reprezentanţii Electric Castle. 

Unde ajung banii 


 

Conform Legii 422/2001 fondurile obţinute din aplicarea timbrului monumentelor istorice se utilizează de către Institutul Naţional al Patrimoniului în mod exclusiv pentru:

„a) acordarea de credite în condiţiile art. 28 alin. (3) lit. b) şi c), cu prioritate pentru lucrări de intervenţie urgentă la monumente istorice, în funcţie de strategia protejării monumentelor istorice;

b) finanţarea elaborării de reglementări tehnico-economice, de norme şi metodologii privind elaborarea de documentaţii specifice, executării de lucrări, realizării de achiziţii, contractării şi decontării de lucrări privind monumentele istorice;

c) finanţarea unor amenajări în vederea pregătirii monumentelor istorice pentru vizitare gratuită, precum şi pentru realizarea unor programe sau proiecte culturale.”

Citeşte şi



Director Untold, despre mutarea din Cluj a festivalului: „Cel mai actual zvon este că Armin van Buuren e acţionar la Untold şi de aia mixează şapte ore“

FOTO VIDEO Toţi oamenii Electric Castle sau cum au ajuns surorile Yun şi Yin din Malaezia în Bonţida

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite