Care este poziţia UBB privind deciziile legate de statutul Limbii Române în şcolile cu predare în limbile minorităţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reprezentanţii UBB susţin public că salută iniţiativa Ministerului Educaţiei de a reglementa studierea Limbii Române în clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, dar că sunt rezervaţi privind formularea articolului privind învăţământul primar în ordonanţa dată recent, pe 23 august. Până acum, orele respective erau ţinute de învăţători.

Un articol din Ordonanţa Guvernului nr. 9 din 23 august 2018 susţine că în ciclul primar, la clasele cu predare în limba minorităţilor naţionale, orele de Limba Română se predau de către dascăli cu studii superioare de specialitate. Orele respective erau susţinute de învăţători.

Articolul cu pricina, potrivit monitoruljuridic.ro:

”17. La articolul 263, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (7^1), cu următorul cuprins: în învăţământul primar, la clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, orele de Limba şi literatura română prevăzute în planurile de învăţământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate".

Azi, 14 septembrie, reprezentanţii UBB au dat un pucnt de vedere oficial privind respectivul articol din OG nr. 9 din 23 august. Acesta este:

„Poziţia UBB cu privire la deciziile referitoare la statutul limbii române în şcolile cu predare în limbile minorităţilor naţionale

Universitatea Babeş-Bolyai salută iniţiativa Ministerului Educaţiei Naţionale de a reglementa studierea limbii române în clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale. Totuşi, instituţia noastră exprimă anumite rezerve în legătură cu formularea în învăţământul primar, la clasele cu predare în limbile minorităţilor naţionale, orele de Limba şi literatura română prevăzute în planurile de învăţământ sunt predate de profesori cu studii superioare de specialitate (art. I pct. 17 din O.G. nr. 9 din 23 august 2018), formulare pe care o consideră prea tranşantă.    

În acest moment, din nomenclatorul specializărilor la nivel licenţă, lipseşte specializarea „limba română ca limbă nematernă”, iar absolvirea secţiei de Limba şi literatură română nu asigură pregătirea profesională şi psiho-pedagogică necesară în predarea limbii române pentru non-nativi. Pe de altă parte, în cadrul Facultăţii de Litere a UBB funcţionează un modul opţional (acreditat în 2008), intitulat Româna ca limbă străină/nematernă. Acest program cumulează toată experienţa de predare şi materialele didactice elaborate în cadrul proiectului intitulat „Perfecţionarea cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar care predau limba română minorităţilor naţionale/RLNM - Româna ca limbă nematernă”.

În cazul în care acest modul ar fi transformat într-un masterat, s-ar putea asigura instruirea adecvată de specialitate a profesorilor care vor preda limba română ca limbă nematernă în învăţământul primar, Universitatea Babeş-Bolyai având capacitatea de a asigura această pregătire.

De aceea, în acest moment, considerăm oportună instituirea unor excepţii de la prevederile extrem de restrictive aprobate prin ordonanţă de guvern, mai precis crearea posibilităţilor de instruire pentru învăţătorii şi profesorii din învăţământul primar cu o îndelungată experienţă de predare a RLNM şi pentru aceia care au fost formaţi în acest sens în cadrul unor proiecte cu finanţare nerambursabilă“.

Mai puteţi citi:

Începe a doua sesiune de admitere la UBB. Peste 12.000 de locuri disponibile pentru viitorii studenţi şi pentru cei care vor urma un program de master

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite