Aeroportul Braşov, singurul din România realizat de autorităţile locale. Care este stadiul lucrărilor şi când va decola primul avion

Aeroportul Braşov,
singurul din România realizat de autorităţile locale. Care este stadiul
lucrărilor şi când va decola primul avion

Pista Aeroportului Braşov a fost realizată încă de acum patru ani. FOTOArhivă.

Consiliul Judeţean a făcut împrumuturi bancare pentru a finaliza aeroportul, cea mai aşteptată investiţie a ultimilor ani. Anul acesta se vor realiza căile de rulare, iar anul viitor - terminalul şi turnul de control. Primul avion va decola de la Braşov în 2020.

Ştiri pe aceeaşi temă

Aeroportul Braşov este aşteptat de peste un deceniu. Toate guvernele au promit finanţarea lui, dar nu au dat niciun leu. Nici firmele private nu au fost interesate, deşi există studii clare că Aeroportul ar fi profitabil. Consiliul Judeţean a decis să îl realizeze prin forţe proprii. A alocat de anul trecut 10 milioane de euro, cu care se vor face căile de rulare şi platforma de îmbarcare. Licitaţia este în curs.

Pista Aeroportului există şi a fost construită acum patru ani. Consiliul Judeţean a mai alocat 106 milioane de lei şi a făcut un împrumut pentru alte 100 milioane de lei tot pentru Aeroport. Banii sunt necesari pentru terminalul de pasageri de 3.600 de mp, turnul de control, parcarea de 163 de locuri şi alte lucrările necesare finalizării investiţiei. În total Aeroportul va costa 57 de milioane de euro (include şi pista care a costat 13 milioane de euro).

Începe realizarea căilor de rulare

În perioada următoare vor începe lucrările pentru realizarea căilor de rulare. Licitaţia a fost câştigată de SC PORR Construct SRL care a oferit un preţ de 31 de milioane de lei. Potrivit proiectului, se vor realiza următoarele obiective: cale de rulare Alfa (cu o lungime de 200 de metri şi o lăţime de 23 de metri, plus acostamente); platforma de îmbarcare-debarcare (care va avea dimensiunea de 135 m/145 m şi va permite staţionarea a trei aeronave de categoria C cu anvergura aripilor de 36 metri); canalizare pluvială pentru obiectivele proiectate şi pentru pista de decolare-aterizare existentă; montare tubulatură de balizaj pentru obiectivele proiectate (cale de rulare şi platformă); iluminat platformă; elemente de protecţie a construcţiilor din banda pistei.

 „În condiţiile în care preţul cel mai mic a fost criteriul de atribuire a acestui contract, diferenţa de preţ între oferta de pe locul I şi cea de pe locul al II-lea a fost de peste 1,4 milioane de lei. În acest moment suntem obligaţi, conform legii, să aşteptăm zece zile de la comunicarea rezultatului final, după care să încheiem contractul cu firma câştigătoare. În acest interval se pot depune contestaţii, dar având în vedere procedura explicată detaliat mai sus, considerăm că nu există motive obiective de contestare a rezultatului“, a declarat Adrian Veştea, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov.

Terminalul şi turnul de control, anul viitor

Tot anul acesta se lucrează la documentaţiile pentru contractarea firmelor specializate în realizarea soluţiei arhitecturale a terminalului aeroportului, precum şi planurilor de arhitectură cu indicarea fluxurilor de pasageri şi bagaje pentru trafic intern şi internaţional. În urma finalizării acestei etape se va demara procedura de achiziţie pentru proiectare şi execuţie a terminalului de pasageri. În prezent se poartă discuţii cu ROMATSA SA pentru iniţierea documentaţiilor necesare întocmirii procedurilor de zbor şi achiziţiei echipamentelor de radionavigaţie şi realizări turnului de control. Aceste obiective vor fi construite anul viitor.

Potrivit estimărilor Consiliului Judeţean primul avion va decola de pe Aeroportul Braşov în 2020.

Aeroportul ar fi profitabil

Ultimul studiu realizat în ceea ce priveşte Aeroportul arată că în primul an de funcţionare ar avea 114.000 de pasageri, iar în 10 ani s-au depăi un milion de pasageri. Cu toate acestea, Aeroport nu a fost o prioritate pentru Guvern deşi Braşovul este al doilea oraş turistic al ţării. În plus Braşovul este oraşul care atrage cei mai mulţi străini în România. De-a lungul timpului au fost mai multe speculaţii că nu se doreşte acest aeroport deoarece există studii că Braşovul ar putea atrage 20% dintre turiştii care aterizează la Otopeni.

citeste totul despre: