Scandal uriaş la Bacău. Sute de proprietari au fost debranşaţi de la apa potabilă, inclusiv cei cu plăţile la zi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO arhivă Adevărul
FOTO arhivă Adevărul

După ce au suferit săptămâni în şir din cauza unei avarii la o conductă de apă, sute de băcăuani sunt nevoiţi acum să se spele la lighean şi să cumpere apă potabilă, chiar dacă nu au datorii la furnizorul local de apă. Primarul oraşului susţine că nu şi-a dat acordul pentru debranşări.

Un nou scandal a izbucnit la Bacău în legătură cu furnizarea apei potabile. Au trecut doar două luni de când oraşul s-a confruntat, din nou, cu probleme majore la sistemul de alimentare cu apă. 

Pe 31 ianuarie 2022, o avarie la o conductă de transport a apei brute de pe Valea Uzului i-a pus pe băcăuani în postura de-a se spăla la lighean şi de-a cumpăra apă pentru consum.

Problema este departe de-a fi rezolvată şi o nouă avarie poate apare oricând. Şi pentru ca tacâmul să fie complet, sute de băcăuani au fost debranşaţi la sfârşitul acestei săptămâni de la reţeaua de apă pentru neplata datoriilor. 

Printre ei sunt şi multe persoane care nu au niciun leu datorie la furnizorul local de apă, Compania Regională de Apă Bacău (CRAB), şi care sunt nevoite acum să sufere fără vină.

Primarul Bacăului susţine că nu şi-a dat acordul pentru debranşarea blocurilor care înregistrează datorii. „Din contră, s-a solicitat CRAB să nu debranşeze utilizatorii bun platnici şi să găsească soluţii împreună cu asociaţiile de locatari pentru reeşalonarea datoriilor”, spune edilul.

Lucian Daniel Stanciu Viziteu susţine că furnizorul local de apă avea obligaţia să notifice locatarii înainte de debranşare, astfel încât cei afectaţi să poată lua măsuri, în caz contrar, debranşarea nefiind legală şi nici posibilă.

„Primăria Bacău a informat din timp asociaţiile care înregistrează datorii vechi la CRAB, solicitându-le achitarea urgentă a acestora. După finalizarea stării de alertă debranşările sunt din nou posibile, iar unele asociaţii au datorii către CRAB din anul 2020. Relaţia contractuală pentru furnizarea apei este doar între asociaţia de proprietari şi CRAB. Ambele părţi trebuie să respecte legea! Legea şi bunul simţ!”, mai spune primarul Bacăului.

 Compania Regională de Apă Bacău îl contrazice pe primar

Reprezentanţii  Companiei Regionale de Apă Bacău susţin că Primăria ştia despre datoriile asociaţiilor de proprietari şi i s-a cerut ajutorul pentru rezolvarea pe cale amiabilă a situaţiei, dar nu a făcut nimic.

„Pe tot parcursul stării de alertă, Compania de Apă a transmis asociaţiilor de propretari care înregistrau debite, numeroase înştiinţări de plată, neavând dreptul de a debranşa în respectiva perioadă. În ciuda faptului că în cei doi ani de stare de alertă, operatorul a înregistrat facturi emise şi neachitate, însumând un total de cca. 1 milion lei şi s-a confruntat cu o creştere galopantă a tuturor preţurilor (energie, carburanţi, substanţe tratare apă etc), a reuşit să achite la rândul sau la timp, facturile, tuturor furnizorilor, mai ales în condiţiile în care aceştia solicitau efectuarea plăţilor înainte de scadenţă”, precizează reprezentanţii furnizorului de apă.

„Atât pe parcursul anului 2020, cât şi şi în anul 2021, Compania a adus la cunoştinţă Primăriei municipiului Bacău, debitele celor trei asociaţii de proprietari debranşate în data de 8 aprilie, solicitând sprijinul şi întreprinderea demersurilor necesare în vederea achitării benevole şi rezolvarea pe cale amiabilă a situaţiei (ex: adresa nr. 1960/11.02.2021). Răspunsul Primăriei a fost unul sec, la data respectivă neexistând interesul de astăzi (de după debranşare), în soluţionarea problemelor şi nici bunul simţ la care domnul primar face trimitere.”, susţine Compania Regională de Apă Bacău.

Datorii acumulate în doi ani de stare de alertă

Reprezentanţii CRAB spun că cele trei asociaţii debranşate de la reţeaua de apă nu au fost interesate în perioada stării de alertă să îşi plătească datoriile şi nici să le eşaloneze.

”În cei doi ani de stare de alertă, în ciuda numeroaselor sesizări, nici una din cele trei asociaţii nu a solicitat eşalonări, alegând să asiste pasiv la creşterea debitelor acumulate. Conform Legii nr. 241/2006, Compania este o societate care se autofinanţează, singură sursă de venit fiind astfel sumele încasate din achitarea facturilor. În lipsa acestor venituri, operatorul se află în imposibilitatea achitării, la rândul său, a facturilor emise de către furnizorii/prestatorii de servicii, cu care se află în contract, riscând astfel asigurarea unui serviciu de utilitate publică, inclusiv pentru utilizatorii buni platnici. Spre exemplificare, arătăm că doar factura aferentă furnizării energiei electrice, se ridică la o valoare de 1,2 milioane lei lunar”.

Furnizorul de apă potabilă din Bacău susţine că a respectat legea şi a notificat asociaţiile rău-platnice.

”Operatorul a respectat toţi paşii prevăzuţi de legislaţia în domeniu, înaintând notificări încă din 14 martie 2022. Ca atare, încercarea domnului primar de a induce ideea că S.C. CRAB S.A. nu a respectat legea, neacordand celor afectaţi posibilitatea de a lua măsuri, este una falsă şi lipsită de respect. Mai mult decât atât, deşi Compania are contract cu asociaţia de proprietari şi nu cu fiecare scară în parte, a venit în sprijinul consumatorilor şi a debranşat, în baza informaţiilor puse la dispoziţie de către asociaţiile de proprietari, doar scările care înregistrau debite”.

Debitele a trei asociaţii însumează jumătate din planul de reparaţii pentru reţeaua de apă a Bacăului

Suma alocată în 2022 de CRAB pentru planul de reparaţii este de 1,2 milioane lei, în timp ce debitele înregistrate de cele trei asociaţii rău-platnice reprezintă jumătate din valoarea amintită.

”Înţelegem dificultăţile pe care fiecare dintre noi le întâmpinăm în această perioadă, dar din respect faţă de cei care îşi achita facturile la timp, nu putem să continuăm să furnizăm apă unor consumatori care, timp de doi ani de zile, au ales să nu achite contravaloarea apei consumate şi să nu întreprindă nici o măsură pentru plata eşalonată a datoriilor acumulate”, avertizează reprezentanţii Companiei Regionale de Apă Bacău.

”Rugăm Primăria municipiului Bacău să analizeze cu atenţie motivul pentru care aceste asociaţii de proprietari nu şi-au putut achita debitele, având posibilitatea, dacă se impune, de a acorda ajutoare lunare de la bugetul local, conform prevederilor legii”, mai spun reprezentanţii CRAB.

Vă mai recomandăm să citiţi şi:

Interzicerea debranşării de la sistemul centralizat de încălzire, sancţionată de Consiliul Naţional de Combatere a Discriminării

Operatorul de apă din Gorj este acuzat că ameninţă cetăţenii cu debranşarea în plină criză generată de infecţiile cu coronavirus

Bacău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite