FOTO Cum arată noile tramvaie româneşti ultramoderne care vor circula în curând în patru oraşe din România

FOTO Cum arată noile tramvaie româneşti ultramoderne care vor circula în curând în patru oraşe din România

Tramvaiul Imperio FOTO Andrei Pintea/ Metrou uşor

Patru oraşe din România - Cluj, Arad, Oradea şi Galaţi - cumpără tramvaie fabricate la Astra Arad, pentru care vor plăti în total peste 100 de milioane de euro. Compania din Arad ar putea să livreze tramvaie şi în alte oraşe, printre care Bucureşti şi Iaşi, cu condiţia să câştige licitaţiile organizate acolo.

Astra Vagoane Arad fabrică în ultimii ani tramvaie, troleibuze şi chiar şi autobuze, toate destinate pieţei interne. Până acum, arădenii au livrat troleibuze şi autobuze la Bucureşti şi Cluj, iar tramvaie la Arad şi Timişoara. În perioada următoare, compania patronată de Valer Blidaru va livra tramvaie în patru mari oraşe ale ţării, după ce a câştigat licitaţiile organizate de primăriile şi de companiile de transport public locale. 

Compania din Arad a început să fabrice în urmă cu aproximativ cinci ani primele tramvaie Imperio sub licenţă Siemens, iar Primăria Arad a achiziţionat din fonduri proprii şase astfel de tramvaie în urma unui contract semnat în 2014, în valoare de 6.568.101,30 de euro.

Astra a câştigat recent o nouă licitaţie la Arad. Potrivit acordului-cadru, contractul semnat este pentru achiziţia a minimum 18 tramvaie, cu posibilitate de a suplimenta numărul lor până la 28. Preţul unui tramvai va fi de 1,6 milioane de euro. Spre comparaţie, marii producători de tramvaie din Occident au preţuri de pornire începând cu 2 milioane de euro.

Acesta este de altfel şi motivul pentru care la licitaţiile organizate în România nu mai participă mari companii din Occident, precum Alstom (Franţa) şi Siemens (Germania), care câştigă de regulă licitaţiile organizate în alte ţări.

Aradul este primul oraş din România în care circulă tramvaie Imperio. FOTO: Andrei Pintea / Metrou Uşor

Astra Arad a fost declarată câştigătoarea licitaţiei organizate de Primăria Cluj-Napoca şi de Compania de Transport Public din acelaşi oraş. Compania din Arad va livra la Cluj 22 de tramvaie Imperio, produse sub licenţă Siemens, într-un contract în valoare de 170,17 de milioane de lei, fără TVA (aproximativ 200 de milioane cu TVA, echivalentul a 36,6 milioane de euro).
 
Preţul fiecărui tramvai, fără TVA, este de circa 1,65 milioane de euro, iar cu TVA ajunge la 1,95 milioane de euro. Tramvaiele comandate de Primăria Cluj-Napoca şi de Compania de Transport Public Cluj au o lungime de maxim 32 metri şi o capacitate de 290 locuri din care minim 36 pe scaune fixe, potrivit caietului de sarcini. Cea mai mare parte a banilor necesari pentru această achiziţie (98%) provin din fonduri europene nerambursabile.

Tramvaiele Imperio de la Cluj vor fi vopsite în culorile Companiei de Transport Public, mov şi gri. FOTO: Andrei Pintea
 
Astra a câştigat şi licitaţia de la Oradea, unde va livra 10 tramvaie, tot marca Imperio. Pentru acestea, Primăria Oradea va plăti 19 milioane de euro, sumă asigurată în procent de 98% din fonduri structurale. Primele patru tramvaie vor fi livrate în luna octombrie a anului 2019, iar celelalte şase în cursul anului 2020.
 
Aşa vor arăta tramvaiele Imperio care vor circula la Oradea. FOTO: mobilitate.eu
 
Galaţiul este al patrulea mare oraş al ţării în care Astra a câştigat o licitaţie importantă. Numai că, spre deosebire de Cluj şi Oradea, Galaţiul a ales modelul Astra Autentic, mai mic decât Imperio şi mult mai ieftin. Lungimea noilor tramvaie va fi cuprinsă între 17,5 metri şi 20 de metri, iar lăţimea maximă va fi de 2,4 metri. Potrivit acordului-cadru, contractul semnat este pentru achiziţia a minimum opt şi maximum 18 tramvaie pentru care gălăţenii vor plăti maxim 119.630.700 de lei cu TVA. Astfel, valoarea unui tramvai ajunge la 6.646.150 lei (1,4 milioane de euro cu tot cu TVA), 
 
După licitaţiile câştigate la Cluj, Oradea, Arad şi Galaţi, Astra participă şi la licitaţiile organizate de primăriile oraşelor Bucureşti, Iaşi şi Timişoara. În ultimul dintre ele circulă tramvaie fabricate la Astra. Este însă vorba de tramvaie cumpărate de Primăria Timişoara la mâna a doua din Germania, vechi de 30-40 de ani şi modernizate la Arad şi Paşcani. 
 
Cel mai ieftin tramvai produs de Astra, „Armonia”, circulă în Timişoara FOTO: Victor Silaghi
 
Aceste tramavie au început să fie fabricate în ultimii trei-patru ani şi reprezintă, de fapt, versiunea modernizată a vechilor tramvaie GT4 deţinute de compania de transport din Timişoara. Municipalitatea timişoreană a plătit aproximativ 500.000 de euro pentru fiecare tramvai modernizat şi rebranduit „Armonia”.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

foto: tramclub.org

Imagini din aceeasi galerie
  • foto: tramclub.org
  • FOTO: Tramclub.org
  • FOTO: Tramclub.org
  • FOTO: Tramclub.org
  • FOTO: Tramclub.org
  • FOTO: Tramclub.org
  • FOTO: Tramclub.org
  • FOTO: Tramclub.org
  • FOTO: Tramclub.org
  • FOTO: Tramclub.org
  • FOTO: Victor Silaghi
  • FOTO: Victor Silaghi
  • FOTO: Mobilitate.eu
Distribuie imaginea
citeste totul despre: