Toată metodologia de concepere, organizare, selectare a manuscriselor viitoarelor manuale şcolare se baza pe Legea manualului şcolar, care acum nu există, fiind declarată neconstituţională. Cum să acţioneze un minister întreg, în baza unei legi care nu există, este o „performanţă” care doar în România se poate întâmpla.

Iată prevederi ale Legii manualului şcolar care n-au operat niciodată, deşi au fost puse la baza producerii manualelor şcolare.

Art.1 b) manual şcolar de bază – este bun de interes public şi reprezintă manualul şcolar realizat în conformitate cu programele şcolare în vigoare pentru disciplinele/modulele de pregătire aferente trunchiului comun, din învăţământul preuniversitar de stat obligatoriu şi învăţământul particular obligatoriu acreditat/autorizat;

Manualul şcolar de bază era un concept definitoriu pentru noua politică a ministerului Educaţiei, privind realizarea manualelor şcolare. Doar acesta era susţinut financiar de stat şi, bun sau prost, era singurul acceptat în şcoli pe banii statului. În absenţa acestui concept, cum se va proceda în continuare?

Art.3 d) principiul eficienţei – în baza căruia se urmăreşte obţinerea de rezultate educaţionale maxime, prin gestionarea resurselor existente. În spiritul acestui principiu, se aprobă minimum două variante, maximum trei variante de manual şcolar de bază;

A căzut şi această prevedere. Înseamnă că vom reveni la vechea reglementare, în baza căreia profesorii aveau multe variante de manuale, aprobate de ministerul Educaţiei, din care să aleagă pe acela care se potrivea cel mai bine colectivului de elevi cu care lucrau? Nu se ştie. Ministerul trebuie să lămurească aceste probleme.

Art. 4. – (1) Proiectele de manuale şcolare se realizează de către autori/coautori şi se depun în formă de manuscris la Ministerul Educaţiei Naţionale în vederea evaluării calităţii ştiinţifice.

În reglementarea anterioară pentru manualul şcolar, Ministerul scotea la licitaţie pe SEAP manualele şcolare, se înscriau edituri specializate, şi era selectată oferta care răspundea cel mai bine caietului de sarcini emis de minister. Acum nu s-a mai procedat aşa. Cum este legal?

(2) Pentru asigurarea calităţii manualelor şcolare, Ministerul Educaţiei Naţionale organizează prin Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare şi Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei evaluarea manuscriselor autorilor/coautorilor, în baza unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale.

Iarăşi o prevedere a Legii manualului şcolar care nu are suport juridic. Şi cu manualele evaluate în acest mod, până în prezent, ce se întâmplă? S-a procedat legal?

Art. 5. – Ministerul Educaţiei Naţionale achiziţionează conceptul, conţinutul manualului şcolar de baza de la autori/coautori. Cesiunea drepturilor patrimoniale de autor se face în condiţiile specifice prevăzute de Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare.

Acesta era articolul în baza căruia s-au semnat contractele între autorii de manuale şi minister. Toate aceste contracte sunt acum nule de drept, pentru că nu au bază legală. Şi, de fapt, n-au avut niciodată. Ce se va întâmpla în continuare?

Acestea sunt doar câteva exemple de articole din Legea manualului şcolar unic, care nu mai dau suport legislativ activităţii de realizare a manualelor şcolare.

Ministerul Educaţiei trebuie să fie conştient de faptul că toate acţiunile, etapele prin care trece realizarea manualelor şcolare pot fi atacate în instanţe de cei care au interesul să le atace. Autori de manuale, edituri etc. Nici plata autorilor de manuale nu mai are o bază legală. În virtutea cărei reglementări legislative legale a făcut ministerul această plată?

Dacă nu există Legea manualului şcolar, nu trebuia mers pe vechea legislaţie, ca suport legislativ pentru realizarea de manuale şcolare?

Iată întrebări la care ministerul Educaţiei trebuie să răspundă urgent. Şi să spună părinţilor şi elevilor ce procent din manualele necesare în toamnă au fost realizate, iar autorilor de manuale care este baza legală în care i-a plătit sau îi va plăti. Vina Ministerului Educaţiei este imensă: a pornit acţiunea de realizare a manualelor şcolare fără să aibă o lege clară, promulgată şi trecută de filtrul CCR.