Bacalaureatul altfel. Modelele de subiecte pentru examenele naţionale le dau dureri de cap elevilor. Unde pot fi găsite

Bacalaureatul altfel. Modelele de subiecte pentru examenele naţionale le dau dureri de cap elevilor. Unde pot fi găsite

Rămâne de văzut cum vor fi susţinute examenele de absolvire de anul acesta

Semestrul al II-lea din acest an şcolar a reînceput online şi cu el şi problemele. Elevii se plâng că modelele de subiecte publicate de Ministerul Educaţiei e site-ul instituţiei sunt prea dificile, chiar dacă nu conţin materia studiată în ultimul semestru al acestui an şcolar.

Ştiri pe aceeaşi temă

Stresul elevilor din clasele terminale se revarsă din plin pe forumurile de discuţii. Temerile celor care sunt acum în clasa a VIII-a şi a XII-a sunt legate atât de incertitudinile care plutesc asupra datei la care şcoala – aşa cum o ştiau – va reîncepe, dar şi de faptul că, după o pauză de mai bine de o lună de pregătire sistematică au descoperit că se împiedică des la rezolvarea modelelor de subiecte pe care le vor primi la examene. 

Testele de antrenament, precum şi baremele de corectare a modelelor de subiecte de examen au fost publicate luna aceasta de Centrul Naţional de Evaluare şi Politici în Educaţie, instutiţie subordonată Ministerului Educaţiei. 
 

„La clasa a VIII-a, nivelul de dificultate este cel pe care-l aşteptam”

„La matematică M2, subiectele sunt grele, în timp ce, la geografie, s-a scos un subiect foarte uşor şi a fost înlocuit cu unul mai greu”, se plânge Ion.  ”Subiectele acestea sunt mult prea grele faţă de alţi ani, vă bateţi joc”, comentează şi Andreea.  ”Eu cred că ei vor ca procentul de promovabilitate să fie mai mic anul acesta, altfel nu-mi explic. Prea mult stres generat de Bac-ul ăsta, nu pot fi mai indulgenţi?”, întreabă Bety. ”Am încercat să rezolv un model de subiect la informatică şi n-am reuşit mai nimic. Nu ştiu ce să cred, aş fi zis că sunt bună la info”, se plânge Ioana. 
 
Profesorii spun însă că gradul de dificultate al subiectelor este acelaşi ca şi în anii trecuţi. ”La clasa a VIII-a, nivelul de dificultate este cel pe care-l aşteptam. Sunt unele texte mai dificile, de exemplu este o poezie din Nicolae Labiş care poate fi mai greu de interpretat. Dar, altfel, nivelul de dificultate e mediu. Cu puţină atenţie şi şi cu o pregătire medie, poţi să te ridici uşor peste 8,50”, dă asigurări Cristina Tunegaru, profesor de limba română. ”Am mai văzut un subiect de redactare a unei compuneri în care elevul trebuie să povestească o întâmplare petrecută la un spectacol. Şi asta mi se pare poate un pic mai dificil pentru că nu toţi copiii au participat la spectacole până la 14 ani. Unii poate că nu vor reuşi să imagineze atât de uşor.”

Lipseşte consilierea din partea profesorului

Angoasa elevilor are o altă explicaţie. ”Elevii nu trebuie să se sperie. Dacă s-au speriat, au făcut-o probabil pentru că nu au pe cineva care să-i îndrume, să le spună dacă e bine ce fac sau nu. Dar mi-aţi dat o idee să lucrez aceste teste în orele online pe care le fac”, a adăugat profesoara. 
 
Profesoara adaugă că, pentru a-i ajuta pe elevi, pe lângă cursurile online pe care le ţine, păstrează legătura cu elevii şi prin e-mail. ”Eu le dau teme, în funcţie de ceea ce discutăm ca să consolideze cunoştinţele, pe care le lucrăm împreună, şi ei îmi trimit temele scanate şi le dau feedback. Trebuie să avem şi o comunicare în felul acesta pentru că altfel ei rămân aşa în aer. Nu ştiu ce ştiu şi ce nu.”
 
La rândul lui, profesorul Ştefan Vlaston reaminteşte că, în general, la simulări se dau exerciţii mai grele ca să sperie copiii. ”La simulările din anii trecuţi - care anul acesta nu s-au mai făcut - se dădeau subiecte un pic mai grele ca să pună copiii să lucreze. Dar, la examene, se dă întotdeauna mai simplu.”
 
Antonia Pop, preşedinta Consiliului Naţional al Elevilor spune că înţelege până la un punct că elevii simt că, în continuare, nu sunt pregătiţi pentru a rezolva acele subiecte.  ”Întrucât le lipseşte consilierea din partea profesorului.” Eleva respinge categoric varianta în care elevii din clasele terminale ar putea intra direct în examene după această perioadă de învăţare online. ”Şcoala online nu a fost accesibilă tuturor şi se impune ca elevii să recapituleze materia şi să fie consiliaţi înainte de a da aceste examene”, conchide şefa elevilor. 

Pregătire faţă în faţă înainte de examene

Şi profesorii sunt reticenţi la posibilitatea ca elevii să reia şcoala pentru a-şi susţine exemenele fără o pregătire prealabilă faţă în faţă. ”Din păcate, sunt copii care nu au beneficiat de învăţarea online şi chiar copii de clasa a VIII-a. Părinţi de copii în clasa a VIII-a mi-au spus că ar fi avut mare nevoie să continue profesorii să lucreze cu ei şi totuşi nu s-a întâmplat nimic. Mie mi-ar plăcea să ştiu că toţi copiii au avut sprijinul, măcar online”, spune Cristina Tunegaru. 
 
În opinia ei, elevii de clasa a VIII-a nu ar avea nevoie de mult timp pentru a se pregăti astfel încât să capete încredere în ei că se vor descurca la examene. ”E puţină materie de clasa a VIII-a  care să fi fost studiată numai în clasa a VIII-a. Extrem de multe conţinuturi le-am studiat până în clasa a VIII-a. Tot ce ţine de genurile literare, toate speciile s-au studiat. Doar la partea de gramatică sunt patru tipuri de subordonate pe care le au de pregătit şi asta-i tot. Şi asta se poate acoperi foarte uşor. Faci o oră o subordonată şi o faci foarte serios. Eu îmi imaginez altfel o posibilă revenire la şcoală: elevii ar veni şi ar lucra cu profesorul de română o zi întreagă, trei ore. Să-i ajutăm pe copii să recapituleze să fie stăpâni pe ei să ştie că nu au fost abandonaţi.”

Dacă se începe şcoala la 1 iunie, la 1 iulie se pot da examenele 

Se poate începe şcoala la 1 iunie sau la 15 iunie doar cu clasele a VIII-a şi a XII-a, propune profesorul Ştefan Vlaston. ”Şi atunci, avem disponibile la un gimnaziu care are 40 de săli de clasă şi patru clase a VIII-a le împărţim în două  şi ne trebuie opt clase în care trebuie să intre câte 10-15 copii. Şi aceşti copii fac doar disciplinele de la examen. Toţi profesorii şcolii pot să supravegheze aceştii copii să facă testare, să-i verifice să se spele pe mâini în fiecare pauză – mă gândesc că pentru patru clase vor fi condiţii de igienă într-o şcoală. Pregătirea ar putea dura o lună de zile. Dacă începe şcoala la 1 iunie, la 1 iulie se pot da examenele.”
 
Problema nu e că subiectele de anul acesta vor fi mai dificile, consideră Ştefan Vlaston. ”Noi avem 44% copii analfabeţi funcţional, după cum spun testele PISA şi 47% copii care nu ştiu cele patru operaţii aritmetice şi formule simple de arii şi volume. Nota 5 la matematică, la Evaluarea Naţională, se ia dacă ştii cele patru operaţii aritmetice şi ceva formule de arii şi volume, iar 47% nu s-au descurcat. Asta e ceva foarte complicat.  Subiectul I, parţial I şi parţial III îţi asigură nota 6, dacă ştii minimum minimorum – cele patru operaţii. Mai puţin de atât....ce ai vrea să ţi se ceară? Asta e nenorocirea la noi.”  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările