
Peste 70 de organizaţii cu experienţă, expertiză şi reprezentativitate în domenii precum social, educaţie, sănătate, ocupare, locuire solicită printr-o scrisoare deschisă Guvernului României, Parlamentului României şi Administraţiei Prezidenţiale să fie consultate în mod real în procesul de planificare, realizare şi implementare a Planului Naţional de Relansare şi Rezilienţă.
Planul va stabili măsurile pe care România le
va lua pentru a depăşi criza COVID-19 cu ajutorul finanţărilor venite de la
Uniunea Europeană prin Facilitatea de Redresare şi Rezilienţă (FRR) şi va fi
prezentat astăzi, 26 noiembrie, de către Guvernul României.
Organizaţiile semnatare solicită autorităţilor
ca Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă să includă cu prioritate măsuri
pentru persoanele din categorii vulnerabile, să acorde o atenţie sporită
riscului educaţional în special în rândul copiilor şi tinerilor din medii
defavorizate şi să ia în considerare datele concrete furnizate recent de Harta IRSE şi instrumentele aferente şi Raportul de bunăstare a copilului în
mediul rural. Acestea evidenţiază zonele cu
risc social şi educaţional crescut şi trebuie să stea la baza politicilor
sociale fundamentate pe principiul alocării resurselor acolo unde este cea mai
mare nevoie.
Textul integral
al scrisorii deschise transmise joi, 26 noiembrie 2020, de peste 70 de
organizaţii.
PETIŢIE
- SCRISOARE DESCHISĂ
Recovery
and Resilience Facility / Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă
CĂTRE: Parlamentul României, Guvernul României, Administraţia Prezidenţială
- Luând în
considerare impactul major al pandemie asupra persoanelor aflate la limita
subzistenţei din localităţile rurale şi urbane;
- Dat fiind că
în România s-a agravat criza prin care trecea deja educaţia, în special în
rândul copiilor şi tinerilor din medii defavorizate, dreptul lor la
educaţie fiind suspendat începând din luna martie de lipsa utilităţilor şi
a tehnologiei necesare exercitării dreptului lor fundamental la educaţie;
- Având în
vedere că în ţara noastră se înregistrează printre cele mai înalte valori
ale inechităţii în societate în general şi educaţie în special (cu rate
alarmante ale părăsirii timpurii a şcolii şi ale polarizării, în creştere,
pe baze socio-economice);
- Deoarece
pandemia prin care trecem a agravat criza locuirii afectând şi mai mult
persoanele cu venituri mici ce locuiesc în condiţii inadecvate, iar
persoanele care se confruntă cu efectele excluziunii şi marginalizării
sociale au nevoie atât de locuinţe sociale adecvate, cât şi de un pachet
de măsuri sociale integrate complementare;
- Ţinând cont
de faptul că actuala criză sanitară a generat dificultăţi suplimentare în
accesarea serviciilor de sănătate pentru gravide, mame şi copii, în
condiţiile în care mortalitatea infantilă rămâne un capitol sumbru pentru
România, plasând ţara noastră, după 13 ani de integrare europeană, încă pe
primul loc în Uniunea Europeană;
ÎN
BAZA:
-
Recomandării adresate României de Comisia
Europeană, în acest an, în contextul Semestrului European ”Să consolideze rezilienţa sistemului de
sănătate şi să îmbunătăţească accesul la serviciile de sănătate”
-
Recomandărilor Comisiei Europene,
Parlamentului European şi OECD privind asigurarea accesului la educaţie,
echităţii şi educaţiei incluzive în ceea ce priveşte copii/tinerii din cele
mai dezavantajate categorii expuse riscului de excluziune socială (de etnie
romă, cu dizabilităţi, din mediul rural, din familii sărace şi cu un nivel
scăzut de educaţie, ori din comunităţi marginalizate, respectiv segregate)
În contextul dezbaterilor la nivel
european şi naţional privind perioada programatică 2021-2027 a alocărilor
fondurilor europene, Recovery and Resilience Facility – Next Generation Pillar,
Child Guarantee şi Youth Guarantee, respectiv Planul Naţional de Relansare şi
Rezilienţă şi faptul că redresarea economică nu se poate realiza decât prin
susţinerea oamenilor, inclusiv, prin asigurarea accesului la servicii sociale
organizaţiile
societăţii civile semnatare solicită:
1. Să asiguraţi organizarea unui proces deschis şi participativ de
consultare a societăţii civile cu privire la modul de alocare a fondurilor pentru sprijinirea grupurilor de persoane afectate
direct de pandemie, în special cu ajutorul serviciilor sociale şi a serviciilor
furnizate în regim integrat (social – educaţie – sănătate – ocupare –
locuire – sprijin pentru viaţă decentă sau viaţă independentă) în comunităţile
defavorizate. Este vital ca în toate statele europene, fondurile alocate pentru
investiţii în infrastructură şi în producţia economică să meargă mână în mână
cu susţinerea oamenilor.
2. ŞTIM
UNDE, ŞTIM CÂŢI, ŞTIM CU EXACTITATE CE NEVOI AU şi ŞTIM CUM SĂ INTERVENIM – în procesul de elaborare a politicilor, programelor referitoare la
copiii şi tineri din grupuri dezavantajate, vă rugăm să utilizaţi datele
concrete furnizate de Harta IRSE şi instrumentele aferente şi Raportul de bunăstare a copilului în
mediul rural. Acestea
evidenţiază zonele cu risc social şi educaţional crescut şi trebuie să stea la
baza politicilor sociale fundamentate pe principiul
alocării resurselor acolo unde este cea mai mare nevoie. Subliniem faptul
că intervenţiile punctuale, finanţate din fondurile europene alocate ciclului
programatic actual sau din Mecanismul de Redresare şi Rezilienţă pot răspunde
unor nevoi ale elevilor vulnerabili, şi pot contribui la asigurarea echităţii
într-o ţară în care defavorizarea şi riscul educaţional sunt fenomene complexe
care afectează în mod inegal şi profund copiii şi unităţile de învăţământ din
zonele marginalizate.
3. Solicităm o atenţie sporită pentru sprijinirea
şi debirocratizarea accesului la serviciile sociale pentru persoanele cele mai
afectate de criza economica si sanitara. Criza sanitară a arătat, în
numeroase localităţi din ţară, că autorităţile publice nu au reuşit să
gestioneze situaţiile de urgenţă fără sprijinul organizaţiilor neguvernamentale
şi al voluntarilor, inclusiv în sistemul sanitar. Facilitarea accesului la
servicii sociale asigurate de autorităţile publice este vital pentru toate
persoanele aflate în nevoie, în aceste vremuri. Acestea pot fi completate cu succes
prin servicii oferite de furnizorii privaţi non-profit. Motiv pentru care
solicităm includerea serviciilor sociale în cadrul Planului Naţional de
Relansare şi Rezilienţă, precum şi eligibilitatea furnizorilor privaţi
non-profit în acest cadru.
4. Solicităm crearea unui fond pentru
locuinţe publice din resursele Planului Naţional de
Relansare şi Rezilienţă, din care să se construiască noi locuinţe sociale şi,
de asemenea, să se renoveze clădiri goale aflate în proprietatea statului, care
pot fi convertite în clădiri de locuinţe sociale (locuinţe publice care rămân
permanent în proprietatea administraţiilor locale). Astfel, Guvernul va putea
susţine autorităţile publice locale în efortul lor de a creşte fondul locativ
public în funcţie de nevoile reale din teren, conform studiilor şi evaluărilor
realizate în anii anteriori prin Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi
Administraţiei (anterior MDRAP).
În cazul persoanelor cu venituri reduse,
atribuirea de locuinţe sociale trebuie să se completeze cu măsuri sociale
integrate, ale căror costuri solicităm să fie incluse în acest fond de
Relansare şi Rezilienţă, prin serviciile publice sau prin furnizorii privaţi
non-profit de servicii sociale.
5.
Solicităm respectarea dreptului la viaţă şi sănătate al copiilor, prin iniţierea şi implementarea
unor măsuri urgente, cum ar fi: demararea unui plan naţional de screening al
stării de sănătate a copiilor în primii 6 ani de viaţă şi apoi, în mod regulat,
în cadrul şcolii, pentru detectarea, prevenirea şi tratarea timpurie a
problemelor de sănătate; extinderea secţiilor de terapie intensivă neonatală în
maternităţile de grad III (prin suplimentarea infrastructurii, a numărului de
paturi şi a personalului, dar şi prin înnoirea şi completarea echipamentelor
medicale) şi dotarea acestora cu unităţi adecvate de transport neonatal;
înfiinţarea unor centre de excelenţă în patologii deficitare (cum ar fi
chirurgia cardiovasculară pediatrică, neurochirurgia pediatrică sau urologia)
şi în domeniul îngrijirii prenatale.
Organizaţiile
semnatare ale acestei petiţii, cu experienţă, expertiză şi
reprezentativitate în domeniile social, educaţie, sănătate, ocupare şi
locuire îşi exprimă întreaga disponibilitatea de a contribui la procesul de
planificare, realizare şi implementare a Planului Naţional de Relansare şi
Rezilienţă.
Solicităm ferm
ca poziţia şi argumentele expuse mai sus să nu fie ignorate de factorii de
decizie.
Organizaţii
semnatare:
1.
Fundaţia World Vision Romania
2.
Asociaţia pentru Educaţie şi
Justiţie Socială HUMAN CATALYST
3.
Salvaţi Copiii Romania
4.
Societatea Academică din România
5.
Policy Center for Roma and
Minorities
6.
Fundaţia Terre des Hommes Romania
7.
Asociaţia Reality Check
8.
Platforma Naţională Blocul pentru
Locuire
9.
Frontul Comun pentru Dreptul la
Locuire
10.
Asociaţia E-Romnja
11.
Căşi Sociale Acum!
12.
Dreptul la Oraş Timişoara
13.
RomaJust Asociaţia Juriştilor Romi
14.
Asociaţia Quantic
15.
Fundaţia Desire
16.
Asociaţia ADO - Arta pentru
Drepturile Omului
17.
Asociaţia O2G - Ofensiva
Generozităţii
18.
Centrul de Teatru Educaţional
Replika
19.
Asociaţia EasyECO
20.
Federaţia Organizaţiilor
Neguvernamentale Pentru Servicii Sociale (FONSS)
21.
Reţeaua European Anti Poverty
Network, EAPN România
22.
Fundaţia ESTUAR
23.
Fundaţia pentru Învăţământ
24.
Societatea de Educaţie
Contraceptivă şi Sexuală
25.
Centrul de Asistenţă pentru
Organizaţii Neguvernamentale – CENTRAS
26.
Universitatea “Petre Andrei”
27.
SOS Satele Copiilor
28.
A.N.S.R.U. – Asociaţia Naţională a
Specialiştilor în Resurse Umane
29.
Asociaţia Meridiane
Socio-Culturale
30.
Asociaţia REPERE
31.
Organizaţia MAMA MARE
32.
Asociaţia Cetatea lui Bucur 7
Centre
33.
Fundaţia PESTALOZZI
34.
Asociaţia NOVAPOLIS – Centrul de
Analize şi Iniţiative pentru Dezvoltare
35.
Synergetica Foundation
36.
Fundaţia PAEM Alba
37.
Asociaţia Mici Producători
38.
Centrul European pentru Educaţie
şi Cercetare Juridică
39.
ANCAAR Iaşi
40.
Asociaţia Alternative Sociale
41.
Asociaţia Betania
42.
Asociaţia Blijdorp Romania,
Suceava
43.
Asociaţia „Bună ziua copii din
România”
44.
Asociaţia Four Change
45.
Asociaţia Necuvinte
46.
Asociaţia Pro Act Suport
47.
Asociaţia Salvaţi Copiii Iaşi
48.
Asociaţia Umanitară Il Chico
49.
Asociaţia United Cristian Aid –
Bunul Samaritean
50.
ASPNS Luceafărul
51.
Centrul Daniel
52.
Centrul de Dezvoltare Socială Iaşi
53.
Centrul Diecezan Caritas iaşi
54.
Fundaţia Alături de Voi România
55.
Fundaţia Ancora Salvării
56.
Fundaţia CMSC
57.
Fundaţia Corona
58.
Fundaţia COTE
59.
Fundaţia de Dezvoltare Locală
„Speranţa”
60.
Fundaţia de Sprijin Comunitar
61.
Fundaţia Enable
62.
Fundaţia „Inimă de Copil”
63.
Fundaţia Iosif
64.
Fundaţia Joyo
65.
Fundaţia Păpădia
66.
Fundaţia Serviciilor Sociale
Bethany
67.
Fundaţia Solidaritate şi Speranţă
68.
Fundaţia Star of Hope
69.
Fundaţia Un Coup de Main D’Emmaus
70.
Institutul Bucovina
71.
Organizaţia Umanitară Concordia
72.
SOIR
73.
S.O.S. Satele Copiilor
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: