Noi reguli pentru pensionarea la limită de vârstă. Care este procedura anunţată de ministrul Muncii

Noi reguli pentru pensionarea la limită de vârstă. Care este procedura anunţată de ministrul Muncii

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a anunţat că din 24 august se va aplica un nou mecanism privind deciziile de pensionare pentru limită de vârstă, care va scurta considerabil termenul care curge de la momentul împlinirii vârstei până la emiterea deciziei.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Fiecare angajator va primi un e-mail cu o Notificare despre angajatul care se pregăteşte să se pensioneze. Cu 3 luni înainte. Viitor pensionar informat şi respectat!”, a anunţat Violeta Alexandru, precizând că „timpii de aşteptare a oamenilor la ghişee”, va fi cu mult mai scurt.
 
Potrivit acesteia, termenul de analiză a dosarului de pensionare la nivelul caselor judeţene de pensii, în vederea emiterii deciziei de pensionare, poate fi redus considerabil dacă documentele necesare sunt pregătite temeinic, din timp, de către viitorul pensionar.

 „La momentul întrunirii condiţiilor de pensionare, vreau ca fiecare solicitant să fi fost deja informat despre etapa trecerii la pensie, respectiv să-şi fi pregătit documentele astfel încât să se evite situaţiile în care, din pricina lipsei unor documente/adeverinţe, se tergiversează emiterea deciziei de pensionare”, a adăugat ministrul. 
 
Violeta Alexandru a amintit că, în prezent, în perioada care curge de la încetarea contractului de muncă până la emiterea deciziei de pensionare, oamenii nu au iciun venit. „Cu cât Casa de pensii de care aparţine întârzie eliberarea deciziei de pensionare (din orice cauză ar fi), cu atât persoana ajunge să nu mai aibă nicio resursă. Am trăit cele mai intense momente în acest mandat; pensionari care îmi spuneau, plângând, că nu mai au din ce să cumpere mâncare sau să îşi plătească întreţinerea”, a adăugat ministrul.
 
Oficialul a afirmat că a cerut Casei Naţionale de Pensii Publice să pregătească un mecanism prin care angajatorii din România vor primi o informare conţinând numele şi data pensionării angajaţilor care în următoarele 3 luni îndeplinesc condiţiile de vârstă pentru pensionare. 
 
Informarea va cuprinde şi lista documentelor necesare (carnet de muncă, adeverinţe privind vechimea în muncă, diplome de studii, etc.) precum şi link-ul de unde se pot descărca formularele necesare. 24 august este termenul de finalizare, în prezent, se lucrează la operaţionalizarea acestui mecanism.
 
„Viitorii pensionari îşi vor putea pregăti dosarele în mod adecvat, având timp suficient la dispoziţie.
 
Nu vreau ca momentul pensionării să fie, din cauza administraţiei, un coşmar pentru ei. Cât ţine de mine, vreau ca acest moment să fie o plăcere. Aşa le doresc să le fie toată viaţa de pensionar, după toată munca depusă.
 
Cred că prin această decizie pe care am luat-o se va reduce şi volumul de muncă de la nivelul angajaţilor caselor de pensii care vor analiza dosare bine pregătite, cu documente complete, lizibile; nu vor mai fi nevoiţi să facă reveniri de completare la solicitant (adică timp suplimentar pierdut) şi vor putea emite deciziile de pensionare în termen mult mai scurt.
 
Mai puţine drumuri la casele de pensii, pensionari corect informaţi, timp redus pentru emiterea deciziilor de pensionare! Doar măsuri de management, nu trebuie să inventăm legi!”, a încheiat ministrul Muncii.
 

În prezent, mecanismul notificării despre care vorbeşte ministrul nu este menţionat înn nicio lege.

În plus, salariaţii nu sunt obligaţi să iasă la pensie, dacă nu vor, permiţând continuarea activităţii şi după împlinirea vârstei limită, dar şi cumulul pensiei cu salariul sau alte venituri din activităţi independente. 

Pe de altă parte, în cazul femeilor, legiuitorul dă angajatelor posibilitatea de a continua munca la fel de mult ca bărbaţii, adică până la 65 de ani. Salariatele care, deşi ajung la vârsta standard de pensionare şi îndeplinesc condiţiile să se pensioneze pentru limită de vârstă, dar vor să mai rămână la muncă până la 65 de ani trebuie să ceară continuarea raportului de muncă. Cererea de continuare a activităţii trebuie să se facă în 30 de zile calendaristice anterior împlinirii condiţiilor de vârstă standard şi a stagiului minim de cotizare pentru pensionare.

Angajatorii nu se pot opune manifestării acestei intenţii de a continua activitatea.

Ce spune legea 

Şi în vechea lege, cea din 2010 care este încă în vigoare, dar şi în noua lege, cea din 2019 care se va aplica integral din 2021, se menţionează că drepturile de pensie pentru limită de vârstă se plătesc de la data acordării, stabilită prin decizie  a casei  teritoriale de pensii.
 
În ce priveşte termenul de admitere sau respingere a cererii de pensionare, în ambele legi se precizează că „se face prin decizie emisă de casa teritorială de pensii, în termen de 45 de zile calendaristice de la data înregistrării  cererii”.
 
Decizia casei teritoriale de pensii se comunică în scris atât persoanei care a solicitat pensionarea, cât şi angajatorului, în termen de 5 zile de la data emiterii acesteia.
 
Decizia de pensie emisă de Casa Teritorială  de Pensii poate fi contestată în termen de 30 de zile de la comunicare la Comisia Centrala de Contestatii.
 
Decizia casei teritoriale de pensii, necontestată în termen, este definitivă.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările