Nereguli grave la Tarom în ziua moţiunii împotriva Vioricăi Dăncilă. „Scurgeri“ de liste cu pasageri şi întârzieri ale aeronavelor cu parlamentari

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Corpul de control al prim-ministrului a descoperit la Tarom nereguli grave din ziua moţiunii împotriva Vioricăi Dăncilă, când Răzvan Cuc a fost acuzat că a cerut directorului companiei, Mădălina Mezei, să ţină aeronavele la sol pentru ca parlamentarii să nu ajungă la vot în Bucureşti.

Raportul corpului de control arată că, în data de 10 octombrie 2019, când a avut loc moţiunea împotriva Guvernului Dăncilă, din cele 42 de zboruri programate şi efectuate de aeronavele Tarom SA, 18 zboruri au înregistrat întârzieri (cuprinse între 5 şi 45 de minute), durata medie a „întârzierii la plecare” fiind de 16 minute, în perioada 07-13.10.2019 nefiind înregistrate curse anulate.

Lista cu parlamentarii şi miniştrii care veneau la moţiune, „scursă” în presă

În acea zi, pe listele de pasageri ale curselor aeriene operate de companie către Bucureşti s-au regăsit 5 parlamentari, care ar fi trebuit să ajungă în Capitală pentru a-şi exprima votul la moţiune.

Corpul de control mai arată că în mass-media şi în spaţiul public au apărut listele de pasageri sau numele pasagerilor care au zburat cu Tarom spre în ziua de 10 octombrie 2019, cu încălcarea legislaţiei privind protecţia datelor personale.

De altfel, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) a anunţat în data de 29 noiembrie că un angajat al companiei a accesat neautorizat aplicaţia de rezervări şi a fotografiat o listă conţinând datele cu caracter personal a 22 pasageri/clienţi Tarom, pe care a divulgat-o neautorizat în mediul on-line.

Corpul de control detaliază faptul că lista privind pasagerii unui zbor Tarom a fost dezvăluită către presă prin fotografiere cu telefonul mobil a ecranului unei staţii de lucru, fiind afectate 22 de persoane. Una dintre aceste persoane era un demnitar-ministru.

Compania a fost atunci sancţionată contravenţional cu amendă în cuantum de 95.194 lei, echivalentul a 20.000 euro.

Totodată, corpul de control mai arată că ANSPDCP a mai investigat şi publicitatea itinerariului unor pasageri – persoane publice (demnitari – senatori/deputaţi), precum şi interogări ale unor baze de date, investigaţiile cu privire la acest incident fiind în curs de desfăşurare.

Potrivit documentelor puse la dispoziţie de persoana responsabilă cu protecţia datelor cu caracter personal la nivelul Tarom SA, notificarea de încălcare a securităţii datelor cu caracter personal a fost transmisă electronic către ANSPDCP la data de 22.10.2019 şi a semnalat „(…) apariţia în media a unor informaţii referitoare la divulgarea numelor unor persoane publice care au călătorit pe data de 10 octombrie pe curse interne Tarom”. La nivelul ANSPDCP, se află în desfăşurare o investigaţie cu privire la diseminarea/transmiterea de către persoane din cadrul companiei, a listelor de pasageri sau a numelor unor pasageri ai zborurilor interne ale Tarom SA, operate în data de 10.10.2019.

Prelungirea mandatului lui Mezei, revocată după incident

Corpul de control mai atrage atenţia că, deşi consiliul de administraţie al Tarom decisese în data de 3 octombrie să îi prelungească Mădălinei Mezei mandatul la conducerea companiei –chiar dacă în mod nejustificat –, membrii CA s-au răzgândit după incidentul privind refuzul ţinerii la sol a aeronavelor. Astfel, pe 15 octombrie ei s-au reunit din nou în şedinţă şi au revocat-o pe Mezei.

„La data de 19.06.2019, a fost numit în funcţie un director general provizoriu al TAROM SA (Mădălina Mezei, n.r.), pentru un mandat de 4 luni (până la 19.10.2019). La data de 03.10.2019 a fost aprobată prelungirea perioadei de mandat al acestuia începând cu data de 20.10.2019, cu o perioadă de două luni, fără a fi precizate motivele temeinice pentru susţinerea unei astfel de decizii (...) La data de 15.10.2019, ca urmare a analizei activităţii directorului general provizoriu al TAROM, membrii CA au hotărât revenirea asupra deciziei de prelungire a mandatului şi revocarea acestuia din funcţie începând cu data de 16.10.2019”, arată raportul corpului de control.

Guvernul a trimis concluziile la DNA

Astfel, având în vedere informaţiile apărute în spaţiul public cu privire la motivele ce au stat la baza revocării din funcţie a directorului general al Companiei, precum şi faptul că aceste aspecte fac obiectul unui dosar penal înregistrat la nivelul Secţiei de Combatere a Infracţiunilor Asimilate Infracţiunilor de Corupţie din cadrul DNA, unde se efectuează cercetări, raportul de control a fost înaintat, spre valorificare, unităţii de parchet anterior menţionate, conchide corpul de control al premierului.

Premierul interimar, Ludovic Orban, declara, pe 17 octombrie 2019, că potrivit unor reprezentanţi ai Tarom, directoarea companiei a fost demisă deoarece ar fi refuzat să ţină la sol aeronavele în ziua moţiunii de cenzură, având în vedere că peste 20 de parlamentari urmau să vină din ţară la Bucureşti. Ulterior, potrivit unor informaţii apărute în spaţiul public, Mădălina Mezei a confirmat această informaţie precizând, totodată, că i-ar fi spus ministrului că o astfel de decizie ar reprezenta un abuz.

CA şi Cuc dau alte motive pentru revocare

Ministrul interimar al Transporturilor, Răzvan Cuc, a scris, într-o postare pe Facebook, că Mădălina Mezei ar fi trebuit să facă restructurarea companiei nu să încerce să facă anumite jocuri în favoarea unor grupuri din companie.

Şi Consiliul de Administraţie (CA) a motivat revocarea Mădălinei Mezei prin faptul că a întârziat modernizarea companiei şi că nu şi-a respectat contractul de mandat.

„În şedinţa din data de 15.10.2019, Consiliul de Administraţie al CN TAROM a analizat activitatea directorului general şi a constatat nerespectarea contractului de mandat de către doamna Mezei Mădălina. Fostul director general al CN TAROM nu a reuşit să ducă la îndeplinire Hotărârile Consiliului de Administraţie şi Adunării Generale a Acţionarilor şi nici anumite obligaţii care îi reveneau potrivit Statului Companiei şi Contractului de Mandat”, arăta un comunicat al Tarom.

De asemenea, comunicatul subliniază că fostul director general al TAROM a întârziat procesul de modernizare a flotei de scurt curier, una dintre componentele esenţiale în procesul de redresare al companiei, prin neimplementarea Memorandumului privind vânzarea în regim buy-back a vechilor aeronave ATR şi preluarea prin leasing operaţional a unor aeronave noi, tot de tip ATR.

„O altă deficienţă constatată de către Consiliul de Administraţie a reprezentat-o lipsa oricărei informări cu privire la procesul de reducere a numărului total de posturi din companie. Pe cale de consecinţă, Consiliul de Administraţie al CN TAROM, cu unanimitate de voturi, a hotărât revocarea din funcţia de director general a doamnei Mădălina Mezei şi desemnarea unui nou director general provizoriu, în persoana domnului Valentin Nicolae Gvinda, care ocupa funcţia de Şef Departament ATR din cadrul Companiei”, se mai arată în document.

Citeşte şi:

Tarom, într-un etern provizorat: 8 directori şi 32 administratori provizorii în numai doi ani şi jumătate

Tarom a cumpărat aeronave fără contract şi fără să spună cum a selectat firma

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite