Ministerul Finanţelor a publicat proiectul de buget pe 2020: Deficitul se va ridica la 3,58% din PIB

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministerul Finanţelor a publicat marţi dimineaţă proiectul de buget pe anul 2020, care este construit pe o creştere economică de 4,1% şi un deficit de 3,58% din produsul intern brut.

Direcţiile majore de acţiune sunt: investiţii în infrastructură şi susţinerea mediului de afaceri, reducerea deficitului bugetar pe orizontul de referintă, măsuri de limitare şi îmbunătăţire a cheltuielilor şi evitarea risipei banului public, măsuri salariale, sociale pentru asigurarea protecţiei sociale şi securităţii sociale pentru persoane vârstnice, pensionari şi categoriile cele mai vulnerabile şi aflate în dificultate.

Astfel, proiectul de buget este configurat pe o creştere economică de 4,1% prevăzută pentru anul 2020. Astfel, Produsul Intern Brut va ajunge la 1.129,2 miliarde lei.

Pentru anul 2020 investiţiile sunt estimate la 4,5% din PIB, mai mari cu 6,3 miliarde lei ca în anul 2019.

În acelaşi timp, bugetul a avut în vedere reducerea deficitelor bugetare pe orizontul de referinţă. Ţinta de deficit bugetar cash pe anul 2020 este estimată la 3,59% din PIB, iar deficitul ESA la 3,58% din PIB, urmând ca acesta să ajungă în anul 2023 la 1,94% din PIB, încadrându-se astfel în prevederile regulamentelor europene.

Contul curent va înregistra un deficit de 4,5% din PIB, respectiv 10,639 miliarde lei.

Rata medie anuală a inflaţiei va ajunge la 3,1%.

Câştigul salarial mediu brut lunar este estimat să crească la 5.429 lei, în timp ce câştigul salarial mediu net lunar va ajunge la 3.324 lei. Aceasta va însemna o creştere a câştigului salarial real de 6,6%, faţă de 10% în 2019.

Nivelul datoriei publice va rămâne sustenabil, sub 40% din PIB.

Măsuri de limitare şi îmbunătăţire a cheltuielilor şi evitarea risipei banului public

  • începând cu 1 ianuarie 2020, indemnizaţiile lunare pentru funcţiile de demnitate publică şi funcţiile asimilate acestora, prevăzute Legea Salarizării, se menţin la nivelul aferent lunii decembrie 2019.
  • valoarea indemnizaţiei de hrană se menţine la nivelul din anul 2019.
  • începând cu luna ianuarie 2020, cuantumul lunar al indemnizaţiei de merit se menţine la nivelul de 6.240 lei.
  • Beneficiarii dreptului la pensie aparţinând atât sistemului public de pensii, cât şi sistemelor neintegrate sistemului public care realizează venituri salariale sau, după caz, asimilate salariilor, potrivit legii, realizate din exercitarea unei activităţi pe bază de contract individual de muncă, raport de serviciu sau în baza actului de numire, potrivit legii, în cadrul autorităţilor şi instituţiilor publice centrale şi locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, precum şi în cadrul regiilor autonome, societăţilor naţionale, companiilor naţionale şi societăţilor comerciale la care capitalul social este deţinut integral sau majoritar de stat ori de o unitate administrativ-teritorială, nu pot cumula pensia cu veniturile astfel realizate.
  • consolidarea unui aparat de lucru eficient şi motivat care să răspundă cerinţelor optimizării aplicării Programului de guvernare acceptat de Parlament, a avut în vedere reducerea numărului de ministere la 16

Vor fi adoptate măsuri salariale, sociale pentru asigurarea protecţiei sociale şi securităţii sociale pentru persoane vârstnice, pensionari şi categoriile cele mai vulnerabile şi aflate în dificultate, bine ţintite care să corespundă nevoilor reale ale beneficiarilor;

  • La nivelul pieţei muncii, direcţiile de acţiune se vor axa pe măsuri active, pe programe care au în vedere, pe de o parte, stimularea liberei iniţiative şi creşterea numărului de locuri de muncă, pe crearea unui climat de muncă stabil si atractiv.
  • Salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se majorează la 2.230 lei lunar, începând cu data de 1 ianuarie 2020, faţă de 2.080 lei în prezent, ceea ce reprezintă o creştere de 7,2% faţă de luna decembrie 2019.
  • La estimarea cheltuielilor de personal ale bugetului general consolidat pentru anul 2020 a fost avută în vedere aplicarea etapizată a Legii-cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, conform prevederilor acestui act normativ.
  • Politici corecte şi eficiente vizând pensiile. Se vor avea în vedere pensii echitabile pentru toate categoriile de pensionari, un sistem public de pensii sustenabil.
  • Plata drepturilor de pensie este garantată conform dispoziţiilor legale în vigoare.
  • Asistenţa socială va fi îndreptată către nevoile reale ale beneficiarilor şi asigurarea unor condiţii de trai decente pentru familiile în dificultate şi categoriile sociale vulnerabile.

Susţinerea mediului de afaceri se va realiza prin finanţarea unor programe importante:

  • Programul „Ajutoare de stat pentru finanţarea proiectelor de investiţii”, care include scheme de ajutor de stat care se aplică atât întreprinderilor mari cât şi IMM-urilor, având ca obiectiv dezvoltarea regională prin stimularea realizării de investiţii, creării de noi locuri de muncă, precum şi modernizarea sau dezvoltarea IMM-urilor şi care cuprinde 6 scheme de ajutor de stat.
  • Programul „Transferuri în cadrul schemelor de ajutor de stat reprezentând sume restituite la acciză pentru motorina utilizată drept combustibil'', derulat în perioada 2014-2017, dar pentru a veni în sprijinul operatorilor economici, Guvernul a decis continuarea acestei măsuri de ajutor de stat şi prin care un număr de 1500 de operatori economici vor beneficia de ajutor de stat.
  • Programul Start-up Nation, urmărindu-se eficientizarea acestui program cu accent pe inovare, noi tehnologii şi performanţă antreprenorială.
  • Programul de internaţionalizare pentru IMM urmărindu-se evaluarea acestui program în vederea eficientizării acestuia.

Alte măsuri care au stat la baza construcţiei bugetare pe orizontul 2020-2023:

  • eliminarea mecanismului plăţii defalcate a TVA în vederea compatibilizării cu acquis-ul comunitar în domeniu; executarea silită a sumelor existente în contul de TVA se va aplica în mod corespunzător de către instituţiile de credit, în limita sumei totale a obligaţiilor bugetare, astfel cum aceasta este individualizată în adresa de infiinţare a propririi.
  • asigurarea a 2% din PIB pentru apărare.
  • reforme structurale în sectorul companiilor, respectiv îmbunătăţirea guvernanţei corporative
  • consolidarea investiţiilor publice, în special în infrastructură
  • veniturile bugetului general centralizat al unităţilor administrativ-teritoriale, pe anul 2020, se estimează la 82,299 miliarde lei, reprezentând 7,3% din produsul intern brut, iar în cadrul acestora, veniturile totale ale bugetelor locale se estimează la 62,874 miliarde lei, reprezentând 5,6% din produsul intern brut, în timp ce veniturile celorlalte bugete de la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale reprezintă 1,7% din produsul intern brut.
  • subvenţii de la bugetul de stat de aproape 4 miliarde lei, din care, în principal, pentru: finanţarea drepturilor acordate persoanelor cu handicap (58 milioane lei); acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei cu lemne, cărbuni, combustibili petrolieri (5 milioane lei); finanţarea sănătăţii (110 milioane lei) şi investiţiilor în sănătate (206,4 milioane lei); retehnologizarea centralelor termice (70 milioane lei); finanţarea investiţiilor derulate potrivit Programului Naţional de Dezvoltare Locală, aprobat prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 28/2013 (2.200 milioane lei): susţinerea derulării proiectelor finanţate din fonduri nerambursabile (FEN) postaderare (675,8 milioane lei) implementate la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale.
Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite