Interminabila poveste a unei autostrăzi veşnic neterminate: Lugoj - Deva. Câţi kilometri ar putea fi inauguraţi în 2019

Interminabila poveste a unei autostrăzi veşnic neterminate: Lugoj - Deva. Câţi kilometri ar putea fi inauguraţi în 2019

Circa 43 de kilometri de autostradă gata de dat în circulaţie sunt păstraţi drept muzeu, de marţi, din cauza contrelor dintre Compania de Autostrăzi şi constructori şi nu se ştie când vor fi inauguraţi. Astfel, în acest an, în România, există posibilitatea să avem zero kilometri noi de autostradă.

GALERIE FOTO

Dacă guvernanţii promiteau iniţial că inaugurează până la 200 de kilometri de autostradă în acest an, acum estimarea a scăzut spre zero. 

Ministrul Transporturilor Răzvan Cuc insistă însă că, până la finele anului 2019, vor fi daţi în folosinţă circa 100 de kilometri de autostradă.

„Adevărul” a realizat un bilanţ al stadiului autostrăzilor cu şanse să fie deschise în acest an, iar numărul total de kilometri este mult mai mic decât estimarea ministrului.

Autostrada A1 Lugoj-Deva, 43 de kilometri

După cinci ani de şantier, cea mai aşteptată inaugurare din acest an, care i-ar fi dus pe şoferi pe autostradă de la Sibiu la Nădlac, cu excepţia a 8 kilometri, este „în pom”, deşi este gata de dat în circulaţie.

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat luni că a recepţionat Lotul 4 al Autostrăzii Lugoj – Deva, dintre Coşeviţa şi Ilia, cu o lungime de 22 de kilometri, însă nu se poate circula pe el. Motivul este că recepţia lucrărilor la Lotul 3, dintre Ilia şi Şoimuş, de 21 de kilometri, nu a putut fi realizată, iar bretelele care ar fi permis deschiderea Lotului 4 au fost construite de antreprenorii Lotului 3, care nu s-au înţeles cu CNAIR pentru predarea acestora.

Iniţial, CNAIR i-a acuzat pe constructorii Lotului 3 că au efectuat lucrări de proastă calitate, ce au condus la refuzul recepţiei.

„Pe lângă neconformităţi la covorul asfaltic au apărut nişte ravenări spre taluze, nişte fisuri”, a declarat pentru „Adevărul” purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Şerbănescu.

Ulterior, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc a transmis că probleme minore şi nu fisurile sau denivelările din carosabil au împiedicat recepţia lucrărilor pe Lotul 3.

Nu sunt probleme privind existenţa unor fisuri în carosabil, susţine şi Sorin Scarlat, directorul general al CNAIR.

„Principalele probleme sunt elementele de siguranţă a traficului. Gardurile nu erau finalizate, sistemele de colectare şi evacuare a apelor meteorice”, susţine Sorin Scarlat.

Ministrul Transporturilor a dat termen de remediere a problemelor identificate la autostrada Lugoj-Deva de maxim 10 zile, iar în cazul în care acestea nu se rezolva va rezilia contractul.

Lotul 4 va fi dat în cele din urmă în circulaţie săptămâna viitoare, cel târziu marţi, a mai anunţat Răzvan Cuc.

În timp ce CNAIR a dat vina pe constructor, specialiştii în infrastructură acuză autorităţile. 

„Toată povestea miroase a şantaj şi spăgi. Probabil nedate (cât/cui trebuie)”, susţine parlamentarul USR Cătălin Drulă.

Potrivit lui, există numeroase filmări de la sol şi din drone care arată că autostrada este perfect circulabilă şi sigură, iar orice lipsuri şi probleme ar exista (şi întotdeauna există la o construcţie de asemenea amploare), se rezolvă în lunile de după deschiderea traficului.

„Sunt probleme inventate şi în niciun caz nu sunt probleme care nu ar putea să nu fie. Trebuie să deschidă traficul. Noi acum nu ne mutăm în casă nouă pentru că avem în grădină o problemă”, a afirmat şi Ionuţ Ciurea, preşedintele Asociaţiei Pro Infrastructura (API), pentru „Adevărul”.

Autostrada A3 Transilvania, 17,9 kilometri

Există şanse, dar mici ca cei 17,9 kilometri din Lotul 2 Iernut-Cheţani să fie inauguraţi la finalul acestui an, este de părere Ionuţ Ciurea.

„Se lucrează bine, chiar se pare că vor să termine anul ăsta, însă este foarte greu. Cele două puncte de pe drumul critic, de care ţine deschiderea, sunt la Bogata şi la Iernut. Sunt în urmă la podurile de la Bogata şi durează, depinde foarte mult şi de vreme. Dacă la nodul de la Iernut rezolvă anul acesta, acolo n-ar fi mari probleme. La Bogata însă e puţin probabil, trebuie să lucreze continuu şi să aibă noroc şi cu vremea. Sunt doar şanse teoretice, deşi lucrează foarte bine”, ne-a declarat reprezentantul API.

Autostrada A10 Sebeş-Turda, 17 kilometri

Realist vorbind, cei 17 km ar putea fi inauguraţi complet (toate nodurile şi bretelele) abia spre sfârşitul anului viitor, susţine Asociaţia Pro Infrastructura. Recent, aceştia estimau că se poate deschide un tronson de 8 kilometri, între Lancrăm şi Alba Iulia Sud.

Filmările realizate în ultimele zile pe şantier arătau însă că constructorul a sistat aproape în totalitate lucrările pe lotul 1 al Autostrăzii A10 Sebeş-Turda.

„Nu sunt şanse. Nu se mai lucrează deloc. Există o groapă de gunoi care a apărut ca prin minune. Constructorul vrea bani în plus pentru a rezolva problema, că trebuie ecologizată zona, dar s-a lovit de disputele contractuale cu CNAIR, care nu vrea să le dea banii. De atunci, toată lumea stă. Deci nu o să fie gata anul ăsta”, ne-a mai spus Ionuţ Ciurea.

Întrebat dacă se confirmă informaţiile apărute cu privire la constructorul Pizzaroti, potrivit cărora acesta ar fi scăzut ritmul de lucru pe lotul 1 al autostrăzii Sebeş-Turda din cauza întârzierilor la plata facturilor, ministrul Transporturilor a răspuns: „Nu există aşa ceva”.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

Imagini din aceeasi galerie
Distribuie imaginea
citeste totul despre: