Guvernul Dăncilă încheie mandatul cu o investiţie cheie acordată chinezilor: Autostrada Ploieşti – Braşov

Guvernul Dăncilă încheie mandatul cu o investiţie cheie acordată chinezilor: Autostrada Ploieşti – Braşov

Autostrada Ploieşti - Braşov va fi construită de chinezi în parteneriat public-privat (PPP), în cele din urmă, iar contractul va fi semnat săptămâna viitoare, a declarat, duminică, ministrul demis al Transporturilor, Răzvan Cuc.

Potrivit ministrului, asocierea China Communications Construction Company - Makyol Insaat Sanayi Turizm şi Comisia Naţională de Prognoză (CNP) au ajuns la un consens. Contractul va fi semnat săptămâna viitoare, susţine Cuc.

„În cursul zilei de sâmbătă, am avut o întâlnire cu domnul preşedinte Ghizdeanu, cu domnul Bogdan Pascu, cât şi cu alţi reprezentanţi de la Compania de Autostrăzi, împreună cu cele două firme care au venit la parteneriatul public-privat, mă rog consorţiul care a participat la Ploieşti-Braşov. Mă declar foarte fericit şi foarte bucuros să anunţ acest lucru: firma respectivă, împreună cu Comisia Naţională de Prognoză, au ajuns la un consens şi săptămâna viitoare vor livra contractul pentru elaborarea parteneriatului public-privat (PPP) pentru demararea proiectului Ploieşti-Braşov. S-au convenit toţi parametrii, tot ce ţine de partea economică, de partea tehnică, termenul când va fi implementat”, a spus Cuc.

Ministrul a susţinut că bugetul de stat nu va fi grevat de cheltuieli, pentru că o parte de 75% din suma acestui obiectiv va fi adusă de partenerul privat, iar cele două firme au experienţă şi „au construit astfel de obiective respectându-şi termenii”.

„S-a mers în prima fază pe parteneriatul public-privat, după aceea el a fost desemnat şi obiectiv strategic de interese naţional în condiţiile în care această firmă nu ar fi venit. Termenul a fost iniţial 26 septembrie, după aceea s-a prelungit la rugămintea celor două firme până pe 16 octombrie, ele dându-ne asigurări că vor transmite contractul final pentru autostrada Ploieşti-Braşov. Aşa s-a şi întâmplat. Săptămâna viitoare va fi livrat contractul şi eu sper să fie semnat cât mai curând. Este un proiect de care toată lumea are nevoie şi este un proiect tangibil, în condiţiile în care experienţa celor două firme, atât a celei din China, cât şi a celei din Turcia este foarte mare”, a precizat acesta.

Răzvan Cuc a adăugat că, indiferent de modalitate, anul acesta contractul pentru realizarea autostrăzii Ploieşti-Braşov va fi semnat.

„Săptămâna viitoare transmit contractul şi el poate fi semnat de Comisia Naţională de Prognoză. Contractul trebuie aprobat prin hotărâre de Guvern. Dacă o putem da noi, o vom da, dacă nu o vom lăsa pe tavă viitorului Guvern”, a susţinut ministrul.

Întrebat dacă nu grăbeşte acest proces pentru a întinde o capcană viitorului ministru al Transporturilor, Cuc a negat, susţinând că situaţie este una transparentă.

„Nu ne grăbim. Este munca din ultimele şase luni de zile. Nu e nicio capcană. Nu se pune problema de aşa ceva. Lucrurile sunt simple, sunt transparente. Sunt condiţii obişnuite pentru un PPP. Contractul va fi public, va fi aprobat prin hotărâre de guvern”, a declarat Răzvan Cuc, citat de Mediafax.

Acesta ar fi al doilea mare contract direcţionat de guvernul PSD spre o companie chineză, după acordul preliminar pentru constructia reactoarelor 3 şi 4 de la Cernavodă semnat între Nuclearelectrica (SNN) şi China Nuclear Corporation.

În şedinţa CSAT din luna iulie s-a aprobat ca proiectul autostrăzii Ploieşti-Braşov să fie declarat obiectiv strategic de interes naţional.

Date cheie privind Autostrada Ploieşti - Braşov în PPP

Studiul de fundamentare aprobat Guvern arată că autostrada Ploieşti - Braşov va fi construită în Parteneriat Public Privat, prin revenirea la traseul dintr-un studiu de fezabilitate din 2002-2006. Faţă de un studiu mai nou din 2015, se va renunţa la traversarea zonei printr-o serie de tuneluri, variantă care era cu 600 de milioane de dolari mai scumpă. Astfel, Autostrada Ploieşti - Braşov urmează să coste 1,36 de miliarde de euro.

Şi deşi autostrada va fi mai ieftină, şoferii vor achita totuşi o taxă către partenerul privat. Totodată, se va introduce o taxă şi pe autostrada deja existentă Bucureşti-Ploieşti.

Urmărirea dezvoltării contractului va fi efectuată în principal de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză. Obiectivul va fi implementat prin Parteneriat Public Privat, iar proiectul va fi realizat în două etape.

Prima etapă se va derula pe parcursul a 24 de ani şi prevede servicii de proiectare, lucrări de întreţinere şi operare în regim de parteneriat public privat. Proiectarea şi construirea autostrăzii vor dura 4 ani, urmată de o perioadă de 20 de ani de întreţinere şi operare.

Guvernul menţionează că, având în vedere perioada medie de amortizare a lucrărilor de construcţie aferentă autostrăzii, respectiv de 50 de ani, la finalul duratei contractului autostrada va mai avea o valoare reziduală de aproximativ 60% din costul cu realizarea lucrărilor de construcţie.

În cea de-a doua etapă autostrada va fi exploatată în regim de autostradă cu taxă, astfel încât să fie amortizată la nivel de costuri inclusiv valoarea reziduală a construcţiei de la finalul etapei 1, fără ca aceasta să fie suportată în etapa 1, etapă în care valorile de trafic nu sunt încă foarte mari, iar acest un efort bugetar imediat fără ca sumele investite să fie ulterior recuperate.

Guvernul precizează că se păstrează traseul din Studiul de Fundamentare 2002-2006. Varianta propusă ulterior cu 10 km tuneluri, respectiv 20 de km de galerie şi îmbunătăţirea elementelor geometrice spre o viteză nenecesară a condus la creşterea costului construcţiei cu peste 600 de milioane dolari. 

Taxa de utilizare a autostrăzii care va fi plătită de un autoturism la 100 km de autostradă parcurşi este limitată la6,3 euro fără TVA. Nivelul tarifului perceput este stabilit în funcţie de distanţa parcursă de vehicul. Pentru un vehicul din categoria LGV se plăteşte, pentru fiecare 100 km autostradă, 8,82 euro fără TVA, iar pentru un HGV şi un Bus se plăteşte 12,6 euro fără TVA.

Studiul mai preciează că şoferii vor plăti o taxă şi pentru sectorul deja aflat în exploatare dintre Bucureşti şi Ploieşti, începând cu anul 2019.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: