Despăgubiri uriaşe plătite de România constructorilor de autostrăzi. Soluţia ministrului Transporturilor pentru a evita daunele de sute de milioane de lei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Daniel Guţă
FOTO Daniel Guţă

Compania de Drumuri a plătit constructorilor care lucrează sau au lucrat la realizarea de autostrăzi şi reabilitarea de drumuri naţionale despăgubiri în valoare de 686 de milioane de lei, începând din 2019 şi până în prezent.

Bugetul companiei va fi şi pe viitor diminuat de plata unor daune către constructori, care reproşează statului întârzierile de pe şantiere. 

Astfel, Grecii de la Aktor au primit, încă din primăvara lui 2020, la Curtea de Arbitraj de la Paris, despăgubiri de peste 101 milioane de lei pentru un contract de reabilitare a 41 de kilometri din DN6, între Domaşnea şi Caransebeş, care s-a derulat în perioada 2005-2011 şi unde finanţarea a fost asigurată prin fonduri ISPA pre-aderare, transmite Digi24.

De asemenea, circa 87 de milioane de lei au fost achitate către italienii de la Astaldi pentru lotul Medgidia – Constanţa de pe Autostrada Soarelui. Despăgubirile plătite se ridică la circa 17% din valoarea contractului.

Şi spaniolii de la FCC au câştigat în arbitraj despăgubiri importante pentru lucrările făcute la centura Constanţei şi la autostrada Arad-Timişoara. Totodată, şi italienii de la Impesa Pizzarotti şi Tirena Scavi au primit o sumă importantă, pe lângă valoarea contractelor.

Astfel, la suma totală de 686 de milioane de lei mai adăugăm şi cele 236 milioane lei pe care Compania de Drumuri le va achita eşalonat celor de la Salini din Italia, pentru rezilierea abuzivă în 2017, de către ministrul social-democrat Răzvan Cuc şi Ştefan Ioniţă, şeful Companiei de Autostrăzi de la acel moment, a contractului pentru construirea lotului 2 al Autostrăzii Lugoj.- Deva.

Şi grecii de la Aktor speră în plata cât mai rapidă a celor peste 28 milioane de lei pe care i-au obţinut în arbitraj drept despăgubiri pentru construirea a 24 de kilometri din autostrada Sebeş-Turda. Statul este penalizat astfel pentru că nu a făcut la timp exproprierile necesare. Şefii de la Drumuri speră că grecii vor termina în octombrie autostrada la care lucrează din 2014. Au deja deja gata 85% din lucrări.

Soluţia cu care vine ministrul Transporturilor

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, are şi o soluţie pentru ca statul să nu mai plătească daune atât de mari drumarilor: proiecte mai bine pregătite.

„Din mai buna pregătire a proiectelor se evită o mulţime din aceste probleme. (…) cred că făcându-ne noi partea noastră de treabă serios, piaţa se va aşeza şi mai ales mergând cu foarte multe contracte. Sper ca din ce în ce mai multe firme să se concentreze nu pe avocaţi, pentru că şi asta este o realitate că sunt firme care sunt mai mult cu avocaţi decât cu ingineri şi cu muncitori în construcţii, şi sper să se cearnă piaţa asta, dar cred că este nevoie de multă seriozitate şi profesionalist din partea statului ca să dea semnal în piaţă şi lucrurile încep să se îmbunătăţească".

Constructorii câştigă în arbitraj sau în faţa instanţelor de judecată deoarece invocă faptul că autorităţile nu şi-au făcut treaba: nu au făcut exproprierile la timp, nu au făcut relocările de utilităţi sau au scos la licitaţie lucrări după studii vechi, făcute din birou.

De exemplu, pentru Autostrada Transilvania, constructorul UMB cere suplimentar 70 milioane lei reprezentând ,,costuri suplimentare pentru nereuşita CNAIR de a executa la termenele asumate predarea amplasamentului” –tronsonul de 9 kilometri de la Gilău ( Autostrada Muzeu) precizează CNAIR pentru RRA.

Un alt exemplu este Lotul 2 al Autostrăzii A 10 Sebeş – Turda. Contractul a fost semnat în 2014 are trei ani întârziere dar CNAIR va plăti antreprenorului din Grecia 28 de milioane lei penalizare pentru că nu a rezolvat la timp exproprierile necesare : ,,În urma deciziei nr. 1 a Comisiei de adjudecare a disputelor, emisă în luna aprilie 2019, a fost stabilită îndreptăţirea Antreprenorului pentru plata suplimentară a sumei de 28.294.902,17 lei.” a precizat Compania de Drumuri pentru RRA.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite