Companiile pot opta din această lună pentru emiterea de facturi electronice prin sistemul RO e-Factura

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Arhiv Adevărul
Foto: Arhiv Adevărul

Companiile vor putea opta pentru utilizarea Sistemului naţional privind factura electronică (denumit „RO e-Factura”), care urmează să devină operaţional în această lună, atât în cazul livrărilor/prestărilor către entităţi publice (Business to Government - B2G), cât şi în relaţia cu alţi operatori economici (B2B), au transmis, joi, reprezentanţii PwC România.

Potrivit sursei citate, factura electronică reglementată de OUG nr. 120/2021 este emisă, transmisă şi primită într-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronică şi automată.

„Formatul XML şi transmiterea prin intermediul platformei puse la dispoziţie de Ministerul de Finanţe sunt elemente de noutate faţă de factura electronică definită de Codul Fiscal („o factură care conţine informaţiile solicitate (...) şi care a fost emisă şi primită în format electronic”).

Mai mult, facturile electronice emise prin RO e-Factura vor avea ataşată semnătura electronică aplicată de către Ministerul Finanţelor Publice, certificându-se faptul că nu mai sunt permise intervenţii asupra conţinutului acestora.”, explică reprezentanţii PwC România.

Conform datelor transmise de aceştia, în domeniul achiziţiilor publice, companiile care optează pentru utilizarea sistemului RO e-Factura vor avea obligaţia de a emite doar facturi electronice şi de a utiliza acest sistem în relaţie cu toate autorităţile contractante. 

„Prelucrarea facturii electronice se va realiza de beneficiarii - autorităţi publice utilizând fie aplicaţii informatice (pentru prelucrare exclusiv în format electronic), fie se va realiza conversia informaţiilor din factura electronică într-un format care permite citirea şi listarea.”, precizează specialiştii PwC.

Conform OUG nr. 120/2021, prin prelucrarea facturii electronice de către autorităţile contractante, se înţelege inclusiv parcurgerea fazelor execuţiei bugetare.

Sursa citată menţionează că, în relaţiile comerciale B2B, în vederea utilizării sistemului RO e-Factura, atât emitentul facturii electronice, cât şi destinatarul acesteia trebuie să fie înscrişi în Registrul RO e-Factura. 

„Facturile emise de către operatorii economici înscrişi în Registrul RO e-Factura către destinatari care nu utilizează acest sistem vor urma regulile obişnuite prevăzute de Codul Fiscal.”, tranmite PwC.

Înscrierea în Registrul RO e-Factura se efectuează prin depunerea unui formular (084), iar pentru radiere se depune acelaşi formular, însă doar până la data la care devine efectivă înscrierea (1 a lunii următoare depunerii formularului iniţial 084). 

„Rămâne de văzut cât de atractiv va fi acest sistem pentru fiecare din cele două categorii pentru care se iniţiază utilizarea lui în luna noiembrie (B2G, respectiv B2B). În viitor, se urmăreşte extinderea utilizării sistemului naţional RO e-Factura pentru tranzacţii între toţi operatorii economici.”, adaugă reprezentanţii PwC.

Citeşte şi: Guvernul pregăteşte aplicarea primei etape a proiectului e-Facturare. Cîţu: Va aduce venituri mai mari la buget şi transparenţă în cheltuirea banilor publici

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite