Bode: Anul 2020 va fi un an cu şantier deschis pe Autostrada Sibiu - Piteşti. Vom primi finanţarea europeană

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a informat luni că s-a format deja un grup de lucru pentru întocmirea unui răspuns pe care-l va trimite Comisiei Europene, dând asigurări că finanţarea va fi făcută şi că anul 2020 va fi un an cu şantier deschis pe Autostrada Sibiu-Piteşti.

Astăzi, a avut loc la sediul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC) o şedinţă de lucru pentru analiza şi răspunsul la comentariile Comisiei Europene (CE) referitoare la aplicaţia de proiect major privind construcţia autostrăzii Sibiu-Piteşti (etapa I) la care au participat reprezentanţi ai Ministerului Fondurilor Europene, Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Mediului, Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate, Banca Europeană de Investiţii – JASPERS, experţi de mediu şi reprezentanţi ai MTIC şi ai Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA.

Toate părţile au agreat că Evaluarea Impactului asupra Mediului (EIM), inclusiv Evaluarea Adecvată (EA) realizate pentru proiectul de construcţie a autostrăzii Sibiu-Piteşti sunt bune, dar pentru a înlătura  îngrijorările reprezentaţiilor Comisiei Europene până la data de 31.01.2020 se va realiza o corespondenţă cu CE pentru a explica pe larg următoarele elemente:

- Calendarul de realizare a EIM şi EA,

- Metodologia utilizată în realizarea EIM şi EA, inclusiv modul în care a fost luat în calcul impactul cumulat al noii autostrăzi cu DN7, calea ferată Râmnicu Vâlcea – Sibiu şi râul Olt.

- Calendarul de completare/realizare la nivel naţional a Planurilor de Management şi stabilire a obiectivelor de conservare a speciilor pentru ariile naturale protejate situate pe teritoriul României.

“Cei dinaintea noastră au tratat cu dispreţ solicitările Comisiei. Mai exact, nu le-au răspuns. Probabil în aroganţa specifică guvernării PSD au considerat că odată ce au emis un acord de mediu nu mai trebuie să răspundă niciunei solicitări transmise de către Comisie.

Pe data de 21 decembrie 2019 ne-am întâlnit împreună cu cei implicaţi pentru a analiza solicitările venite din partea Comisiei, înainte de a prelua noi guvernarea.

Pe data de 23 decembrie 2019 primim această scrisoare şi imediat am constituit grupuri de lucru, am discutat cu cei de la Ministerul Mediului, cu toate agenţiile din subordine, Agenţia Naţională pentru Arii Naturale Protejate, Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, cu toţi cei responsabili în eliberarea acordului de mediu. Am avut aceste întâlniri pentru a construi răspunsurile la solicitările Comisiei Europene.

Astăzi când vorbim, la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor sub coordonarea Organismul Intermediar de la ministerul nostru, a avut loc o întâlnire tehnică, la care au participat aproximativ 40 de specialişti, care cunosc problematica abordată de către CE. 

Suntem aici o echipa serioasă care va  răspunde cu celeritate solicitărilor Comisiei Europene. Am încredere că putem face ceea ce n-au făcut alţii şi printr-un răspuns tehnic, bine fundamentat, ce abordează fiecare dintre solicitări, problema poate fi rezolvată.

Ce trebuie să înţeleagă toată lumea este faptul că proiectul major de infrastructură Autostrada Sibiu-Piteşti va continua. Pe lotul 1 se va emite autorizaţia de construire, pe lotul 5 se va desemna câştigătorul licitaţiei, lotul 4 are documentaţia în evaluare, pe lotul 3 se aşteaptă urcarea documentaţiei în SICAP, iar lotul 2 va fi scos la licitaţie.

Anul 2020 va fi un an cu şantier deschis pe Autostrada Sibiu-Piteşti. Cu siguranţă cei de la Comisia Europeană vor primi clarificările în timpul solicitat, poate chiar mai repede, astfel încât cererea de finanţare să îşi urmeze parcursul normal.” a spus ministrul Lucian Bode.

Finanţarea, suspendată din cauza unui gândac

Comisia Europeană a suspendat finanţarea Autostrăzii Sibiu-Piteşti din cauza unui gândac, considerat specie ameninţată, cerând României să vină cu explicaţii şi soluţii până la 23 februarie 2020.

Gândacul cu pricina se numeşte „Morimus funereus”, numit popular gândacul croitor de stejar şi fag, are circa 20-35 mm lungime, e de culoare neagră şi are  elitrele cenuşii cu două pete mari negre, transversale, cu aspect catifelat. Larvele se dezvoltă în lemnul de fag şi stejar, adulţii fiind întâlniţi în lunile mai-iulie pe trunchiurile copacilor.

Gândacul se află din 2006 pe lista speciilor ameninţate.

Din cauza acestui gândac, oficialii europeni au suspendat finanţarea Autostrăzii Sibiu – Piteşti, cerând României explicaţii şi soluţii de protejare. Notificarea a fost trimisă de Comisia Europeană la data de 23 decembrie, România fiind obligată să răspundă CE până la data de 23 februarie 2020.

În cazul în care explicaţiile nu sunt clare, CE notează că poate refuza finanţarea.

Notificarea a fost publicată duminică de fostul ministru al Transporturilor, Răzvan Cuc, în urma unui schimb dur de replici cu actualul ministru de resort, Lucian Bode.

Sâmbătă, Cuc declarase că finanţarea pentru autostrada Sibiu-Piteşti este suspendată de către Comisia Europeană din cauza unor probleme de mediu, deşi Guvernul PSD a obţinut încă din 2018 acel Acord, iar Guvernul actual refuză să spună ceva despre subiect.

În replică, actualul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, afirmă că proiectul nu este blocat, iar Comisia a solicitat o serie de clarificări privind impactul autostrăzii asupra mediului. 

Pentru a fi suspendată finanţarea acestui proiect major de infrastructură, acesta ar fi trebuit să fie aprobat de către CE, lucru care nu s-a întâmplat până acum, afirmă Lucian Bode.

Ulterior, deputatul USR Cătălin Drulă a cerut Guvernului să publice scrisoarea de observaţii a Comisiei Europene şi să vină cu detalii despre cum va fi obţinută finanţarea europeană pentru autostrada Sibiu-Piteşti. Deputatul afirmă că reacţia lui Răzvan Cuc cu privire la acest subiect este ”tupeu neruşinat”, în condiţiile în care aplicaţia de finanţare a fost depusă pe vremea când Ministerul Transporturilor era condus chiar de acesta. În plus, Drulă susţine că nici reacţia Guvernului nu este potrivită. ”Problemele reclamate în scrisoare, privind ariile Natura 2000, sunt probleme de fond”, susţine Drulă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite