Andrei Hoştiuc, Apa Nova: Miza anului 2021 va fi transformarea ecologică

Andrei Hoştiuc, Apa Nova: Miza anului 2021 va fi transformarea ecologică

Andrei Hoştiuc, director general adjunct al Apa Nova, a detaliat, într-un interviu acordat înexclusivitate „Adevărul”, care sunt cele mai mari provocări întâmpinate profesional şi ce planuri investiţionale are compania pentru noul an.

Ştiri pe aceeaşi temă

R: România trece printr-o perioadă de scădere economică în primele trei luni din 2021, însă Comisia Naţională de Prognoză estimează o revenire în zona pozitivă în trimestrul II. Cum se vede domeniul apei şi canalizării din această perspectivă? Care sunt previziunile dumneavoastră?
 
Andrei Hoştiuc: Indubitabil, anul 2021 ne aduce provocări cărora va trebui să le facem faţă cu succes pentru a ne menţine operaţiunile la standardele de performanţă care ne poziţionează drept liderul operatorilor de utilităţi în domeniul furnizării serviciilor de apă şi canalizare din România, dar şi oportunităţi pe care va trebui să le materializăm.
 
Sectorul în care operează Apa Nova de 20 de ani şi-a menţinut indicatorii de performanţă chiar şi într-un an complicat precum cel care a trecut, iar asta se datorează în principal progresului şi transformării continue în care sunt angajaţi majoritatea operatorilor. Ca o particularitate, Apa Nova a început încă de acum câţiva ani un amplu proces de transformare cu implementare de sisteme şi tehnici digitale avansate, astfel încât managementul infrastructurii de apă să aibă drept rezultat generarea unui randament comparabil cu cele ale altor metropole europene. Avantajul competitiv care a determinat însă rezilienţa companiei noastre a fost reprezentat de implicarea angajaţilor Apa Nova, care şi-au asumat o responsabilitate pe care au dus-o la nivel de politică de companie, şi anume furnizarea fără întrerupere a apei potabile, în orice situaţie. Activitatea nu a fost întreruptă nici măcar o secundă, iar echipele noastre au rămas în formulă completă, respectându-şi, în acelaşi timp, obligaţiile şi promisiunile făcute celor două milioane de bucureşteni pe care-i deservim. Am demonstrat, chiar şi în situaţii de urgenţă naţională, că suntem un partener serios, profesionist şi responsabil atât pentru Primăria Municipiului Bucureşti, cât mai ales pentru populaţia căreia îi livrăm servicii vitale.
 
Din punctul meu de vedere, în sectorul apei şi canalizării nu există altă alternativă decât cea a dezvoltării continue, a inovaţiei şi a transformării ecologice, obiective pe care compania noastră şi le-a însuşit deja ca politici instituţionale, transformate în obiective ambiţioase pe care le şi implementăm. Apa Nova este în permanentă căutare de tehnologii inovative la nivel operaţional şi ecologic, deşi am dezvoltat şi integrat deja instrumente precum aplicaţii pentru controlul automat al staţiilor de epurare, smart metering, instrumente de monitorizare online a calităţii apei, dar şi procese digitalizate de interacţiune cu clienţii. Transformarea continuă şi conformarea ecologică reprezintă însă cheia progresului.
 
R: Care sunt priorităţile Apa Nova în 2021?
 
Andrei Hoştiuc: Misiunea noastră a fost constant îmbunătăţirea vieţii oamenilor pentru care prestăm servicii, concentrându-ne pe valori precum respectul, responsabilitatea, solidaritatea, inovaţia şi orientarea către client. Concret, în toate procesele operaţionale încercăm să punem în centru clientul, acordând importanţă accentuată serviciilor oferite şi creşterii graduale, dar continue a calităţii acestora.
 
Crearea unui ecosistem digital unit, evolutiv şi receptiv la nevoile actuale ale pieţei rămâne o prioritate pentru Apa Nova, astfel încât să economisim resurse, dar şi să fim eficienţi într-un domeniu în care flexibilitatea şi adaptabilitatea se află în avangarda procedurilor competitive.
 
Miza acestui an va fi reprezentată însă de dezvoltarea strategiilor pentru transformarea ecologică şi pentru sustenabilitate, precum şi de implementarea de tehnologii inovatoare pentru o dezvoltare durabilă.
 
Ne aflăm în plină tranziţie energetică, astfel încât companiile din industrie se confruntă cu provocarea eliminării graduale a carbonului de pe parcursul întregului lanţ valoric. Există mai multe căi pentru a atinge mobilitatea ecologică, prin transformarea provocărilor legate de climă şi de mediu în oportunităţi în toate sectoarele de activitate.
 
Prioritatea noastră va fi încurajarea utilizării eficiente şi a reutilizării resurselor, prin trecerea la o economie circulară reală, care să reducă efectele schimbărilor climatice şi să inverseze declinul biodiversităţii.
 
R: Care este nivelul investiţiilor pentru acest an? Cum intenţionaţi să îmbunătăţiţi viaţa bucureştenilor, din acest punct de vedere?
 
Andrei Hoştiuc: Apa Nova a conceput un program ambiţios de investiţii în modernizarea şi extinderea reţelei de apă şi canalizare, plan pe care-l vom pune în practică începând de anul acesta, timp de mai mulţi ani.
 
Astfel, lucrările vor avea un ritm accelerat, conform angajamentelor asumate prin Contractul de Concesiune semnat în luna august 2020. Prin urmare, anul acesta şi în următorii 11 ani, vom derula lucrări intense pentru extinderea şi optimizarea sistemului de alimentare cu apă, redimensionarea marilor colectoare de canalizare şi extinderea reţelelor de apă şi de canalizare pe străzile fără utilităţi.
 
Estimăm că, în perioada 2021-2024, vom avea în execuţie aproximativ 440 de şantiere, pe care vom încerca să le repartizăm cât mai uniform pe sectoarele Capitalei, în cadrul cărora ne propunem realizarea şi redimensionarea a aproximativ 200 de kilometri de reţea de apă şi 48 de kilometri de reţea de canalizare. Realizarea acestor lucrări va avea drept beneficii creşterea capacităţii de preluare a apelor uzate şi meteorice, adaptarea reţelelor de alimentare cu apă la noile cerinţe de consum, reducerea întreruperilor de alimentare cu apă ca urmare a avariilor în reţeaua de apă, precum şi, binenţeles, extinderea infrastructurii de apă şi canalizare.
 
Faţă de anul trecut, în 2021, bugetul de investiţii în sistemul public este aproape dublat, iar creşterea în kilometri de reţea pe care ne propunem să o realizăm este de cel puţin 50%. Este un obiectiv ambiţios, care va necesita eforturi suplimentare financiare, logistice, organizaţionale şi operaţionale, dar pe care suntem încrezători că-l vom implementa cu succes. 
 
R: Multe companii se confruntă în continuare, în timpul pandemiei, cu lipsa sistemelor digitalizate. Cum stă Apa Nova în această privinţă?
 
Andrei Hoştiuc: Digitalizarea a jucat un rol vital în rezilienţa organizaţională a companiei noastre în ultimii 5 ani şi, implicit, şi în perioada situaţiilor de urgenţă provocate de pandemie, tehnologiile digitale determinând serviciile de calitate în maximă siguranţă de care a beneficiat populaţia, fără niciun fel de sincope.
 
Apa Nova a investit masiv în procesul de digitalizare încă din 2015, iar în perioada următoare vom accentua şi intensifica transformarea digitală, astfel încât să impactăm toate procesele de business ale companiei. Concret, vom continua să investim în digitalizare în fiecare an pe toate axele importante ale companiei: procese de producţie şi operaţionale, procese suport, clienţi, resurse umane. 
 
Interviu realizat cu sprijinul Apa Nova
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările