Sectorul economic care a cunoscut o dezvoltare exponențială în România. Pandemia l-a ajutat

0
Publicat:

Pandemia a impulsionat puternic sectorul companiilor românești din domeniul tehnologiilor financiare, conform primului raport din România care urmărește acest tip de aplicații. Disponibilitatea forței de muncă înalt calificate face din România un loc propice pentru astfel de afaceri.

Pandemia i-a forțat pe români să-și plătească din ce în ce mai mult online. FOTO: Shutterstock
Pandemia i-a forțat pe români să-și plătească din ce în ce mai mult online. FOTO: Shutterstock

Cele 54 de astfel de companii românești din domeniul tehnologiilor financiare (FINTECH), dintre care mai bine de jumătate au fost înființate după 2018, au cunoscut o dezvoltare accelerată în perioada pandemiei de COVID-19; în 2021, cifra de afaceri în domeniu a ajuns la un nivel record - peste 80 de milioane de euro, a susținut, pentru „Adevărul”, Codruța Mare, profesoara de la Facultatea de Studii Economice și Gestiunea Afacerilor (Universitatea Babeș-Bolyai Cluj), unul dintre autorii Rofin, primul raport din România care evaluează sectorul FINTECH, al tehnologiilor financiare.

54 de companii FINTECH în România

Cine a realizat primul raport despre sectorul FINTECH din România?

Raportul este primul de acest tip din România – el evaluează pentru prima dată sectorul FINTECH, al tehnologiilor financiare din România și nivelul său de dezvoltare.

A fost realizat de un grup de șapte cercetători din mediul universitar, de la unele dintre cele mai importante universități din țară – ASE, UBB, Universitatea din Oradea, sub coordonarea Bucharest Business School – ASE, în cadrul Acțiunii COST CA19130 FinAI ”FinTech și Inteligență Artificială aplicată în Finanțe”, în parteneriat cu Asociația Română de FinTech (ROFintech). Raportul a beneficiat de evaluare și sugestii din partea autorităților de reglementare a acestui sector, respectiv Autoritatea de Supraveghere Financiară și Banca Națională a României.

Ce conține acest raport?

Raportul este format din 3 părți. În prima parte sunt definite conceptele specifice sectorului FinTech (tehnologii financiare) și metodologia utilizată.

Partea a doua descrie mediul legal și ecosistemul FinTech din România. Partea a treia evaluează, efectiv, sectorul. Autorii au încercat să depisteze și să categorisească toate companiile care activează în sectorul FinTech, pentru a prezenta global sectorul din punct de vedere al tipului de activități prestate, vechimii pe piață și performanței economice.

Au fost identificate 54 de astfel de companii. Pentru o evaluare mai complexă, s-a aplicat un chestionar la care au răspuns 20 de FinTech-uri. Printre altele, sondajul relevă tehnologiile inovative utilizate în domeniu, aspecte legate evoluția numărului de angajați și a performanței economice, respectiv tipurile de servicii financiare furnizate de aceste companii.

În același timp, sunt analizate aspecte precum: factori care au determinat înregistrarea firmei în România, calitatea și eficiența colaborării cu instituțiile publice, probleme curente ale sectorului, sursele de finanțare, dar și impactul pandemiei Covid-19 asupra sectorului și previziuni de desvoltare.

Cum a evoluat domeniul FinTech în România în ultimii ani și care sunt perspectivele pe termen scurt/mediu/lung?

Sectorul FinTech a cunoscut o evoluție exponențială, în special în ultimii ani și cu precădere pe fondul pandemiei Covid-19 care a accentuat activitatea în mediul online și, implicit, plățile electronice. Mai mult de jumătate dintre companii au fost înființate după anul 2018. Este un sector încă foarte tânăr, cu un potențial ridicat de dezvoltare, care poate beneficia de forța de muncă foarte bine calificată care se găsește pe piața românească. Potențialul ridicat de dezvoltare a acestui sector este, însă, condiționat, de îmbunătățirea cadrului legislativ.

Pandemia a forțat lucrul în mediul online

Cum a afectat pandemia de COVID-19 domeniul FinTech în lume și în România?

Pandemia Covid-19 a impactat negativ relația cu clienții, însă pozitiv, per ansamblu, sectorul. Asta, deoarece pandemia a forțat lucrul în mediul online, accelerând digitalizarea și îmbunătățirea reglementărilor legale din domeniu.

Primul raport pe domeniul FinTech din Romȃnia a identificat 54 de start-up-uri în sfera FinTech din țara noastră. Care sunt principalele tipuri de tehnologii inovative utilizate de companiile românești?

35% dintre companiile din eșantion utilizează platforme digitale ca principală tehnologie inovativă. Urmează apoi sisteme de baze de date, tehnologie Blockchain și Inteligența Artificială.

Aceste companii activează atât pe plan intern, cât și internațional, în special pe piața europeană, dar și în Statele Unite ale Americii sau Emiratele Arabe Unite.

Care sunt problemele cele mai apăsătoare legate de desfășurarea afacerii în ţara noastră? Care sunt modalitătile de contracarare a acestor provocări?

Cele mai apăsătoare probleme sunt legate de extinderea pe piețe externe, reglementarea legală a domeniului și accesul la surse de finanțare. Principala măsură de contracarare este cooperarea continuă cu autoritățile de reglementare pentru îmbunătățirea cadrului legal. Importante sunt cooperarea cu mediul universitar și institutele de cercetare, implementarea de Sandbox-uri, incubatoare de specialitate și facilități fiscale.

Aplicații FINTECH folosite de români

Care sunt tehnologiile folosite în FinTech care vor cunoaște o dezvoltare accelerată în 2023?

Le-am mai amintit deja în răspunsurile anterioare, dar într-adevăr cred ca Blockchain-ul și Inteligența Artificială vor fi cap de afiș în perioada următoare . Un exemplu îl dau chiar și instituțiile de reglementare europene și naționale prin care anumite piețe financiare sunt deschise către tehnologii noi. Concret, în data de 30 mai 2022, Parlamentul și Consiliul European au adoptat Regulamentul (UE) 2022/858 al Parlamentului European și al Consiliului privind un regim-pilot pentru infrastructurile pieței bazate pe tehnologia registrelor distribuite (adică blockchain ), regulament care este promovat în Romania de către Autoritatea de Supraveghere Financiară. Astfel acțiuni, obligațiuni și unități ale organismelor de plasament colectiv pot fi emise de către participanți în baza unor platforme care au tehnologie blockchain. Și exemplele vor continua cu alte astfel de reglementări.

România este pe ultimul loc în UE în ceea ce privește digitalizarea. Cum stăm în ceea ce privește folosirea aplicațiilor FinTech la nivelul populației? Dar la nivelul instituțiilor publice respectiv a firmelor?

În acest moment, aplicațiile din domeniul Fintech utilizate la nivelul populației sunt cele din sfera plăților și investițiilor. Astfel, cu siguranță ne-am întâlnit cu aplicații care integrează plățile de facturi de utilități ( avem pe piață o astfel de aplicație care anul trecut și-a extins activitatea chiar și în alte piețe ). De asemenea, tot în România s-a creat una dintre cele mai mari platforme de crowdfunding ( finanțare alternativă ) prin intermediul căreia practic fiecare dintre noi putem deveni investitori în companii de tehnologie și nu numai ( aceeași companie a făcut tot anul trecut și prima achiziție a unei platforme similare dintr-o piață mult mai dezvoltată precum Olanda). Pentru IMM-uri sunt disponibile platforme / aplicații de tip Fintech care le asigură de la analizele financiare necesare oricărui antreprenor (eg. Prag de rentabilitate, costuri, cashflow) până la cele care asigură deja procese de creditare independente sau integrate în platformele bancare existente.

Atuurile României

Care sunt argumentele pentru care antreprenorii au decis să își înregistreze compania în ţara noastră?

Cel mai important argument în decizia de a localiza firma în România este disponibilitatea forței de muncă înalt calificate în domeniu. Urmează apoi nivelul de cunoaștere al mediului de afaceri local, costurile rezonabile de funcționare și potențialul de clienți.

Ce avantaje ar aduce în România un domeniu FinTech dezvoltat?

Domeniul tehnologiilor financiare este un domeniu bazat pe cercetare și dezvoltare, implicit, este un domeniu cu valoare adăugată mare, care poate avea un impact semnificativ în economia românească.

Pentru clienți, ar aduce mai multă concurență pe piață și, implicit, produse și servicii financiare de o mai bună calitate. În plus, ar reduce importanța sistemului bancar și dependența de acesta, prin furnizarea de servicii financiare alternative.

Digitalizarea și transpunerea în mediul online prin sectorul FinTech a multor activități economice ar eficientiza procedurile prin reducerea timpilor necesari derulării acestora. În plus, autoritățile de supraveghere și control ar avea o imagine mai bună a ceea ce se întâmplă pe piață.

Cu cât sectorul FinTech e mai dezvoltat, cu atât este o concurență mai mare pe piața financiară, ceea ce aduce o mai mare transparență, reduceri de costuri pentru clienți și eficiență pe piață.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite