Prejudiciul în cazul Bechtel se ridică la peste jumătate de miliard de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Paguba statului român după încheierea contractului cu americanii de la Bechter pentru construirea autostrăzii Transilvania se ridică la 526 de milioane de euro, arată calculele Ministerului Finanţelor, potrivit Digi24.

Ministerul cere acum recuperarea prejudiciului, într-un raport de inspecţie economico-financiară, anunţă Digi24. Potrivit acestuia, Ministerul vrea să recupereze 525.891.888 de euro, bani consideraţi prejudiciu adus statului român ca urmare a modului în care s-a derulat şi negociat - din 2003 şi până în 2013 - contractul cu Bechtel pentru construirea Autostrăzii Transilvania.

„Compania nu a demarat şi nu a derulat o procedură de negociere cu firma Bechtel Internaţional Inc., fapt care a condus la încheierea unui contract şi înscrierea în contractul încheiat cu această firmă a unor clauze păguboase pentru statul român, concretizate în prejudicii majore pentru bugetul de stat”, explică raportul.

În contractul de proiectare şi de construire a autostrăzii Braşov-Cluj-Borş s-au prevăzut sume reprezentând „avans cu încălcarea prevederilor legale, cheltuieli de mobilizare fără a fi prevăzute în devizul general, cheltuieli indirecte de capital, cu încălcarea prevederilor legale şi fără a fi prevăzute în devizul general”, se arată în raport.

Printr-un acord de modificare din 2006 avansul de 40 de milioane de euro „a fost reclasificat şi transformat în cheltuieli de mobilizare, valoarea acestora ajungând la suma fixă de 70 milioane de euro, în condiţiile în care Contractul prevedea o sumă globală de 30 de milioane de euro pentru activităţi anterioare începerii lucrărilor de construcţii”, mai arată raportul citat. Persoane responsabile erau directorul general al companiei de la data semnării contractului şi directorul general al companiei la data semnării acordului.

Director general al CNADNR la semnarea contractului în 2003 era Mihai Başulescu.

Doar 50 de km de autostradă

Statul român a încheiat un contract cu Bechtel, în 2004, în timpul guvernării lui Adrian Năstase, prin care întreaga Autostradă Transilvania (Braşov-Borş, 415 kilometri) trebuia să fie finalizată în anul 2013. Contractul  fost încredinţat direct firmei americane Bechtel, fără procedură de licitaţie. El a fost reziliat în 2013, când şef al CNADNR era Narcis Neaga, iar ministrul transporturilor era Dan Şova.

Bechtel a construit puţin peste 50 de kilometri din 415, după o cheltuială de 1,3 miliarde de euro.

Doar că, în urmă cu 10 ani, constructorul Bechtel a trimis CNADNR spre decontare facturi şi pentru diverse obiecte fără legătură cu autostrada, precum pentru mese de biliard, chiuvete folosite, televizoare color, fiare de călcat, ceasuri pentru bărbaţi cu brăţară metalică.

Ulterior, reprezentanţii Bechtel au declarat că lucrurile au fost „corectate“, precizând că facturile pentru două ceasuri, acordate drept recunoaştere a meritelor a doi angajaţi ai Bechtel, au fost trimise CNADNR din greşeală.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite