Ponta îi dă replica lui Băsescu:  Să indice şi cum acoperim renunţarea la acciză. Scandalul accizei, de la cheltuielile lui Dragnea la „deflaţia“ lui Voinea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Preşedintele Traian Băsescu trebuie să indice şi sursa prin care poate fi acoperite veniturile lipsă care ar rezulta din renunţarea accizei la carburanţi, dacă nu vrea să fie doar un demagog pe final de mandat, pregătit de pensie, a afirmat premierul Victor Ponta.

„Înainte ca cineva să facă propuneri, chiar şi Băsescu, trebuie să spună de unde luăm banii. Marota aia că să luăm banii de la Dragnea nu mai ţine, că Ministerul Dezvoltării are bugetul de trei ori mai mic decât avea Udrea. Dacă vrei să fii un om serios, nu un demagog pe final de mandat, pregătit de pensie, ca să-i putem plăti pensia lui Băsescu, trebuie să fim serioşi şi să spunem şi de unde tăiem banii“, a spus Ponta.

El a arătat că bugetul pe acest an, agreat deja cu Fondul Monetar Internaţional, nu poate fi modificat decât dacă „nu ne mai interesează decât să crească PMP la alegeri“.

Ponta a asigurat că există bani pentru pensii şi salarii şi că ministrul Finanţelor a fost greşit interpretat de presă ca afirmând că, fără introducerea accizei la carburanţi, nu vor exista astfel de fonduri, ideea fiind, de fapt, că orice schimbare negativă a bugetului creează un gol de venituri care trebuie acoperit.

Preşedintele Traian Băsescu i-a trimis o scrisoare premierului Victor Ponta în care reia cererea privind renunţarea la creşterea anunţată a accizei la carburant, şeful statului menţionând că măsura ar genera o presiune mult prea mare şi inutilă asupra mediului economic şi asupra consumatorului.

Potrivit preşedintelui, în cazul transportatorilor, creşterea accizei cu 7 eurocenţi pe litru va conduce la pierderea competitivităţii la nivel regional, cu impact direct asupra cifrei de afaceri, iar în plan intern, această majorare va forţa societăţile de transport să transfere aceste costuri asupra beneficiarilor finali, generând, astfel, o creştere a preţurilor.

Pensii versus şcoli

Ioana Petrescu, ministrul Finanţelor, a afirmat ieri, la Adevărul Live, că neintroducerea acestei accize de 7 eurocenţi pe litrul de carburant ar putea crea probleme la plata pensiilor şi salariilor bugetarilor

Întrebată ce se poate întâmpla dacă nu se introduce această nouă taxă şi dacă există riscul ca banii să nu mai ajungă pentru pensii şi salarii, oficialul a răspuns afirmativ: „Da. Sunt 2 miliarde, gândiţi-vă. Ar fi fost 2,670 miliarde, acum sunt 2 miliarde. Evident că exista un pericol foarte mare pentru că o mare parte din cheltuielile pe care le avem la buget sunt cheltuieli – nu ştiu dacă le-aş numi fixe, dar de genul de care descrieţi dumneavoastră: pensii, salarii. Care, vrând-nevrând, trebuie acoperite. Nu vorbim de lucruri care se taie foarte uşor. Restul de 25% se mai poate, dar vorbim aici de 2 miliarde şi asta e o sumă considerabilă. Era absolut necesar de introdus această taxă“, a precizat ministrul. 

Cheltuielile electorale şi "deflaţia"

Anterior, preşedintele şi premierul au avut o lungă dispută politică din cauza acestei accize, iar Băsescu a refuzat să semneze scrisoarea către Fondul Monetar Internaţional din cauza acestei măsuri. Preşedintele a indicat o serie de investiţii realizate de către Ministerul Dezvoltării, condus de Liviu Dragnea, şi a acuzat că acestea sunt cheltuieli electorale, introducerea accizei respective având ca scop finanţarea acestora.

Băsescu a prezentat anterior cum putea fi realizat bugetul fără introducerea acestei accize, însă, în toamna anului trecut, Liviu Voinea - ministru delegat pentru Buget - a afirmat că introducerea acestei noi taxe a venit pentru a calma pericolul deflaţiei.

Transportatorii au precizat că Executivul va pierde din introducerea accizei, ca urmare a faptului că şoferii vor alimenta din alte state.

Potrivit calculelor "Adevărul", introducerea accizei suplimentare va propulsa România în top 10 din Uniunea Europeană la motorină.

Mai puteţi citi:

Acciza suplimentară la carburanţi va scumpi până şi transportul cu Salvarea, dar bugetul nu va avea nimic de câştigat, avertizează şoferii

Guvernul a decis să introducă o acciză suplimentară la carburanţi „fără o analiză de impact, pentru a putea face cheltuieli mai mari în 2014, an electoral“, iar decizia va avea un „efect de bumerang“ asupra bugetului de stat, consideră liderii marilor asociaţii de transportatorii.

Guvernul a aprobat scrisoarea FMI şi trimite documentul către Preşedinţie pentru semnare

Executivul a aprobat scrisoarea de intenţie convenită cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi va trimite documentul către preşedintele Traian Băsescu, spre semnare, a anunţat Daniel Constantin, ministrul Agriculturii, la finalul şedinţei de Guvern de miercuri.

Acciza suplimentară de 7 eurocenţi va propulsa România în topul preţurilor UE la motorină şi benzină

România se află acum pe ultimul loc în clasamentul european al preţurilor la benzină şi pe 23 din 28 la motorină. De la 1 aprilie, preţul motorinei ne va plasa în top 10.

Guvernul „ciupeşte“ 7 eurocenţi în plus prin mărirea accizei la motorină, dar de fapt va ieşi în pierdere. Şoferii ştiu de ce

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită anularea accizei suplimentare de 7 eurocenţi la motorină, arătând că, în caz contrar, şoferii vor cumpăra carburanţi dinafara ţării, fapt care ar duce la scăderea încasărilor bugetare din această taxă.

Victor Ponta: Acciza de 7 eurocenţi la carburanţi se aplică de la 1 aprilie. Cred că, până la urmă, preşedintele va înţelege că este important să avem acord cu FMI

Premierul Victor Ponta a anunţat luni seara, în urma discuţiilor finale cu reprezentanţii misiunii FMI, Comisiei Europene şi Băncii Mondiale, că acciza suplimentară de 7 eurocenţi la carburanţi se va aplica de la 1 aprilie şi că scrisoarea de intenţie va fi semnată de preşedintele Traian Băsescu, întrucât acesta le-a transmis finanţatorilor internaţionali că va semna dacă "acciza" nu va apărea în document.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite