Haos. Românii sunt îmbiaţi să-şi schimbe contractele de energie electrică, dar statul nici n-a stabilit preţul maxim

0
Publicat:
Ultima actualizare:
contor electric energie facturi foto Adevarul

Românii care sunt sunaţi de furnizorii de energie electrică pentru a-şi schimba contractul ar trebui să se gândească de două ori dacă acceptă, în contextul în care statul nu a clarificat deocamdată cum va fi plafonat preţul energiei, deşi a stabilit prin ordonanţa 114 că din martie va impune o limită maximă a tarifului.

Guvernul a stabilit în ultimele zile ale anului trecut că plafonează preţul energiei electrice, pentru consumatorii finali, de la 1 martie 2019 până în 2022, însă nici măcar companiile nu ştiu până la această dată care este acest preţ, pentru că Autoritatea pentru Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) nu a elaborat încă legislaţia necesară. 

Nu este clar nici dacă plafonarea se va aplica numai celor şapte milioane de consumatori de pe piaţa reglementată sau şi celor de pe piaţa concurenţială, unde două milioane de consumatori au contracte.

Consumatorii sunt aşadar, confuzi, mai ales că furnizorii de energie îi contactează în continuare pentru a le propune oferte de mutare de pe piaţa reglementată pe piaţa concurenţială, unde preţurile erau mai mici până acum, sau pentru a-i momi să se mute de la o companie la alta.

Cine va beneficia de preţ plafonat                    

O ordonanţă de urgenţă adoptată la finalul anului trecut de Guvern, celebra „ordonanţă a lăcomiei”, arată că „pentru perioada 1 martie 2019 - 28 februarie 2022, pentru clienţii casnici furnizarea de energie electrică se realizează în condiţii reglementate, de către ANRE”.

Mai precis, ANRE va stabili un preţ plafonat pentru energia electrică. În forma actuală, ordonanţa prevede că de acest preţ vor beneficia numai consumatorii casnici care au încheiat un contract pe piaţa reglementată cu furnizorii de ultimă instanţă (FUI), respectiv Enel, Electrica, CEZ şi E.On. În prezent, sunt circa şapte milioane de astfel de contracte.

Ce se va întâmpla cu consumatorii care au contract pe piaţa concurenţială? Lor nu li se va aplica preţul plafonat al energiei electrice, este de părere Ion Lungu, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER). Aşadar, ei s-ar putea trezi cu preţuri mai mari. Sunt circa două milioane de contracte pe piaţa concurenţială, pe care activează circa 100 de firme, după ce furnizorii de energie au dus în ultima perioadă o campanie agresivă de atragere a clienţilor cu preţuri mai mici.

Au, însă, opţiuni. „Au posibilitatea să aleagă dacă rămân la tarifele la care sunt acum, fie eventual să schimbe şi să treacă înapoi la piaţa reglementată. Legea actuală spune că orice consumator are dreptul să schimbe furnizorul, cu un preaviz de 21 de zile”, ne-a explicat Ion Lungu. Mai există însă şi cazuri particulare, în care consumatorii ar putea fi sancţionaţi dacă încearcă să plece de la furnizor, dar numai dacă au făcut anumite negocieri de contracte, cu anumite prevederi particulare.

Restanţele ANRE

Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) trebuie însă să ofere mai multe clarificări. În primul rând, autoritatea trebuie să publice noile preţuri reglementate ale energiei electrice, valabile de la 1 martie 2019. Spre exemplu, aceeaşi ordonanţă a Guvernului stabileşte şi că preţul gazelor naturale va fi plafonat, la 68 lei/MWh.

Mai mult, ANRE trebuie să facă o referire clară cu privire la consumatorii de pe piaţa concurenţială: li se aplică sau nu plafonarea preţului? De asemenea, autoritatea trebuie să stabilească şi procedura clară prin care aceştia se pot întoarce pe piaţa reglementată.

Ce le răspundem companiilor

Mai mulţi cititori ne-au semnalat că primesc apeluri prin care furnizorii de energie le propun oferte de schimbare a contractelor.

„Probabil încearcă să îi atragă pe piaţa liberă. În ultima perioadă din anul trecut era o everfescenţă de oferte pe piaţă. Companiile au investit mulţi bani în aceste campanii de a-şi atrage clienţi noi. Probabil unele merg încă şi din inerţie până se vede rezultatul acelei ordonanţe”, explică Ion Lungu.

Specialistul susţine că el însuşi a primit o ofertă de acest fel de la un furnizor, răspunsul său fiind că va aştepta până când ANRE va clarifica modul în care se va aplica ordonanţa de plafonare a preţului energiei electrice.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite