Cum aduci o firmă pe profit în numai trei luni

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Adrian Volintiru a preluat în vară conducerea companiei industriale Vulcan din grupul Tender, pe care a readus-o pe plus după un an şi jumătate de pierderi. Fondată în 1904, Vulcan este o companie tradiţională pentru industria românească, fiind unul dintre cei mai mari producători de utilaje industriale, în special pentru domeniul petrolier şi energetic.

Din 2003, compania face parte din grupul de firme ale omului de afaceri Ovidiu Tender. Însă, de un an şi jumătate, societatea a acumulat pierderi din ce în ce mai mari. În această vară, omul de afaceri a simţit nevoia unei restructurări.

Situaţia este similară cu ceea ce vrea să facă acum Ministerul Economiei în companiile de stat, ineficiente: să implementeze un management privat care să aducă un suflu nou.

Adrian Volintiru a devenit şeful Vulcan la 1 iulie 2011 şi, după trei luni, compania este din nou pe plus. Noul manager are planuri mari şi entuziasm (exact cum ar trebui să fie noii manageri din companiile de stat): în câteva luni vrea să deschidă o fabrică în America de Sud.

Comunicarea, la fel de importantă ca decizia

Ne-am întâlnit într-un cadru relaxant, la o terasă, în ultimul sfârşit de săptămână călduros din această toamnă. Cămaşa lejeră şi eşarfa aranjată în stil oriental în jurul gâtului nu trădează nimic din apartenenţa lui la managementul unei mari companii industriale.

„Acum trei luni, Vulcan arăta ca o companie de stat. Avea o schemă încărcată de personal, procese de business care se sugrumau, planificare - nimic, lipsea un model coerent de business. Ce-i definea era lupta pentru supravieţuire. Demotivare totală. Gradul de încărcare pe comenzi era de doar 40-50%. Îmi aduc aminte că erau vreo 12 proiecte, toate întârziate", şi-a început el povestea.

Acum, gradul de încărcare este 120% şi nicio întârziere. „Am reorganizat prima dată fluxurile de business, apoi producţia, fiind acum în faza de implementare, şi am făcut schimbări la nivelul managementului", spune Volintiru. Extrem de important a fost ca angajaţii să ştie motivul acestor schimbări, pentru că „decizia o fi ea bună, dar trebuie să fie înţeleasă şi susţinută de oameni". Cei din companie au fost receptivi, simţeau şi ei că ceva nu merge. „O prietenă m-a sunat într-o seară să-mi spună că vecinul ei lucrează la Vulcan şi i-a povestit: «A venit unu' tânăr, a zis că, mamă!, ne dă salariile, că o să ne fie bine!»", râde el cu poftă. Acum îşi simte salariaţii mult mai motivaţi. Din cei 1.100 pe care i-a găsit în vară, mai sunt 911, restul făcând parte din divizii de servicii auxiliare, care au fost externalizate.

De la biroul directorului la hala cu manageri

„Când iei o decizie bună ca lider, trebuie să fii atent să nu producă efecte secundare nedorite printr-o comunicare defectuoasă. Pentru că, dacă nu e percepută aşa cum trebuie, se creează nişte disfuncţii. Deci trebuie să ai grijă să te ocupi de toate astea, să faci un pachet din idee, decizie şi modul în care comunici", dezvăluie managerul din secretele sale.

Volintiru mai povesteşte că prima decizie a fost desfiinţarea biroului directorului general. Era ca o fortăreaţă, în care oamenii ajungeau cu greu. Acum, el şi întreaga sa echipă de manageri tineri stau toţi în aceeaşi încăpere, vorbesc între ei şi totul este transparent.

Extindere în afara ţării

„Am luat fiecare partener de afaceri şi am stat de vorbă cu el, încercând să-i înţelegem şi doleanţele, şi temerile, să-l facem să creadă că poate avea încredere în noua echipă managerială, că ştim ce avem de făcut, că avem un plan de restructurare, că avem un plan de creştere a profitabilităţii şi a calităţii. În această industrie, la proiecte de milioane de euro, trebuie să câştigi încrederea, pentru că nimeni nu vine la tine din prietenie", afirmă el.

Momentan, aproape 40% din cifra de afaceri a companiei provine din contractele cu Petrom, unde Vulcan livrează unităţi de pompare pentru extracţia petrolului.

„Pe piaţa internă, în această industrie, se văd deja mugurii unei dezvoltări, lumea începe să se mişte, fondurile încep să fie atrase şi cheltuite cu cap, astfel că a apărut un cumul de proiecte pe partea energetică: termocentrale, cogenerări şi altele", mai spune şeful Vulcan. Totodată, o treime din comenzi provin din afara ţării, de la companii mari din Statele Unite şi vestul Europei.

„Căutăm clienţi şi în alte părţi. Am atacat absolut toate pieţele care ni s-au părut că au potenţial: spaţiul ex-sovietic şi India. În acest moment suntem foarte avansaţi cu proiecte în aceste zone, iar în decembrie-începutul lui ianuarie 2012 avem un proiect nou în America Latină, unde avem propuneri de colaborare cu firme locale şi am putea investi 20-25 de milioane de euro", a adăugat Volintiru.

Vulcan a avut anul trecut pierderi de 19,6 milioane de lei şi a terminat primul semestru al acestui an cu un rezultat negativ de 15,4 milioane de lei.

Datele pentru al treilea trimestru nu au fost raportate încă, dar Volintiru spune că firma a revenit pe plus. Vulcan este listată la secţiunea Rasdaq a Bursei de Valori Bucureşti.

"Când iei o decizie bună ca lider, trebuie să fii atent să nu producă efecte secundare nedorite printr-o comunicare defectuoasă."
Adrian Volintiru
CEO Vulcan

Experienţă de industriaş

Adrian Volintiru are 44 de ani şi este absolvent al Harvard Business School din Statele Unite. Înainte de a conduce Vulcan, a fost timp de trei ani director operaţional la Marine Resources Exploration International, compania prin care omul de afaceri Dinu Patriciu explorează Marea Neagră pentru a găsit nămol sapropelic - o sursă alternativă de energie.

În 2008 a fost director financiar al grupului de produse farmaceutice Relad, iar, din 2000 până în 2008, a lucrat în grupul Rompetrol, în funcţii precum director financiar al rafinăriilor Petromidia şi Vega şi manager financiar şi operaţional al Rompetrol Downstream - divizia de benzinării.

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite