Companiile care obţin venituri de pe urma folosirii internetului ar putea scăpa de suprataxa cerută de UE. Ce giganţi erau în vizor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un grup de state ale Uniunii Europene a respins vineri un nou plan de compromis pentru introducerea unei taxe la nivelul UE pe veniturile digitale ale marilor companii, mărind dificultatea de a respecta termenul stabilit pentru încheierea unui acord până la sfârşitul acestui an.

Potrivit unei propuneri a Comisiei Europene, din luna martie, statele UE ar urma să impună o taxă de 3% pe veniturile digitale ale companiilor mari, care sunt acuzate că evită impozitarea prin canalizarea profiturilor în statele cu fiscalitate scăzută.

Planul a fost considerat drept ”o soluţie rapidă” şi avea rolul să rezolve pe termen scurt problema impozitării scăzute a unor giganţi ai industriei digitale precum Google şi Facebook, înaintea unei soluţii globale.

Proiectul avea nevoie de acordul tuturor celor 28 de state membre, dar a întâmpina opoziţia puternică din partea statelor care se tem că vor pierde venituri din impozite, cum este Irlanda, unde multe dintre companiile multinaţionale din industria digitală au sediile centrale europene.

Germania şi ţările scandinave s-au opus la rândul lor acestei taxe, de teama reacţiei Statelor Unite, de unde provin majoritatea acestor companii.

Ultima încercare a Austriei, care deţine preşedinţia UE până la sfârşitul acestui an, de a tempera temerile prin amânarea intrării în vigoare a taxei până în 2022 a fost respinsă vineri, au spus diplomaţii.

Irlanda, Suedia, Danemarca şi Finlanda au continuat să se opună taxei, în timp ce Germania, Olanda şi Marea Britanie au cerut mai mult timp.

O întâlnire a miniştrilor de Finanţe din UE, programată pe 4 decembrie, nu va reuşi probabil să aibă succes.

”Suntem aproape de succes, dar vom avea probabil nevoie de câteva săptămâni pentru a reuşi!”, a declarat un oficial din Ministerul francez de Finanţe.

Majoritatea statelor UE susţin această taxă care, dacă nu va fi adoptată, ar putea fi înlocuită de taxe naţionale similare, ceea ce ar fi o evoluţie negativă pentru piaţa internă europeană.

Italia, Spania şi Marea Britanie au pregătit deja planuri proprii pentru o taxă digitală. Alte opt ţări pregătesc deja planuri similare, au spus oficiali europeni.

Comisia Europeană a propus noi norme pentru impozitarea companiilor cu activităţi digitale

Propunerea este un impozit pe venit de 3% din cifra de afaceri, estimându-se că vor fi afectate între 120 şi 150 de companii, prinre care Google, Facebook, Apple, Amazon, Uber sau Airbnb. 

Prima iniţiativă urmăreşte să reformeze normele privind impozitul pe profit, astfel încât profiturile să fie înregistrate şi impozitate în cazul în care întreprinderile au o interacţiune semnificativă cu utilizatorii prin intermediul canalelor digitale. 

A doua propunere răspunde solicitărilor din partea mai multor state membre de a impune o taxă interimară care să acopere principalele activităţi digitale care în prezent scapă de impozitul total în UE.

“Veniturile din taxe ar fi colectate de statele membre în care se află utilizatorii şi se vor aplica numai companiilor cu venituri globale totale de 750 milioane euro şi venituri UE de 50 milioane euro. Acest lucru va contribui la garantarea faptului că iniţierea întreprinderilor mici şi întreprinderile de dimensiuni mai mari vor rămâne neschimbate.  Se estimează că veniturile pe an ar putea genera 5 miliarde euro pentru statele membre, în cazul în care impozitul este aplicat la o rată de 3%”, a informat miercuri Comisia Europeană, precizând că va prezenta Consiliului şi Parlamentului European, spre adoptare, cele două propuneri legislative.

Impozit pe profit, chiar dacă societatea nu este prezentă într-un stat UE

Această propunere ar permite statelor membre să impoziteze profiturile generate pe teritoriul lor, chiar dacă o societate nu are o prezenţă fizică acolo. Noile norme ar asigura faptul că întreprinderile online contribuie la finanţele publice la acelaşi nivel cu companiile tradiţionale.

O platformă digitală va fi considerată ca având o "prezenţă digitală" impozabilă sau o reprezentanţă permanentă virtuală într-un stat membru dacă îndeplineşte unul dintre următoarele criterii:

- depăşeşte un prag de 7 milioane EUR în venituri anuale într-un stat membru

- în mai mult de 100 000 de utilizatori într-un stat membru într-un an impozabil

- mai mult de 3000 de contracte de afaceri pentru servicii digitale sunt create între companie şi utilizatorii de afaceri într-un an impozabil.

Noile norme vor modifica, de asemenea, modul în care profiturile sunt alocate statelor membre într-un mod care să reflecte mai bine modul în care companiile pot crea valoare on-line: de exemplu, în funcţie de locul în care se bazează utilizatorul în momentul consumului.

În cele din urmă, noul sistem asigură o legătură reală între locul în care sunt realizate profiturile digitale şi locul unde sunt impozitate. Măsura ar putea fi integrată, în cele din urmă, în domeniul de aplicare al Băncii Consolidate de Impozitare a Corporaţiilor (CCCTB) - iniţiativa deja propusă a Comisiei de alocare a profiturilor unor mari grupuri multinaţionale într-un mod care să reflecte mai bine locul unde se creează valoarea.

Impozit interimar asupra anumitor venituri din domeniul digital

Această impozitare interimară asigură faptul că acele activităţi care în prezent nu sunt impozitate efectiv vor începe să genereze venituri imediate pentru statele membre. 

De asemenea, ar contribui la evitarea măsurilor unilaterale de impozitare a activităţilor digitale în anumite state membre, care ar putea conduce la un mozaic de reacţii la nivel naţional, care ar fi dăunătoare pieţei noastre unice. 

Spre deosebire de reforma comună a normelor fiscale subiacente, la veniturile generate de anumite activităţi digitale care în întregime scapă de cadrul fiscal actual. Acest sistem se va aplica doar ca măsură interimară până la implementarea reformei cuprinzătoare şi a mecanismelor de construire a sistemului de dubla impozitare. 

Impozitul se va aplica veniturilor create din activităţi în care utilizatorii joacă un rol major în crearea de valoare şi care sunt cele mai greu de capturat cu regulile curente de impozitare, cum ar fi veniturile create din vânzarea spaţiului publicitar online, din activităţi intermediare digitale care permit utilizatorilor să interacţioneze cu alţi utilizatori şi care pot facilita vânzarea de bunuri şi servicii între aceştia; vânzarea datelor obţinute din informaţiile furnizate de utilizatori. 

Veniturile din taxe ar fi colectate de statele membre în care se află utilizatorii şi se vor aplica numai companiilor cu venituri globale totale de 750 milioane euro şi venituri UE de 50 milioane euro. Acest lucru va contribui la garantarea faptului că iniţierea întreprinderilor mici şi întreprinderile de dimensiuni mai mari vor rămâne neschimbate.  

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite