Cine e Ion Rădoi, sindicalistul care a creat haos la metrou, lansat în politică de trioul Năstase-Iliescu-Voiculescu

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ffoto Inquam Photos / Octav Ganea
Ffoto Inquam Photos / Octav Ganea

Liderul este un conducător al unui partid politic sau al unei organizaţii, deseori urmat orbeşte de „ortacii” săi, oameni supuşi care i-ar îndeplini până în pânzele albe dorinţele, chiar dacă vădit este în detrimentul lor, al celor de jos.

Crezând în adâncul fiinţei lor că ceea ce fac la îndemnul şefului va fi încununat de succes, un act măreţ menit să schimbe sistemul – de prea puţine ori sindicaliştii îşi cunosc cu adevărat liderul.

Dar îl urmează şi îl susţin, aşa cum au făcut vineri angajaţii Metrorex, cei care au pus umărul la boicotarea transportului subteran din Capitală toată ziua.

Ion Rădoi. Născut la 17 aprilie 1962, este un un om politic român lansat în politică în urmă cu mai bine de 20 de ani de trio-ul Adrian Năstase-Ion Iliescu-Dan Voiculescu. 

În legislatura 2000-2004, Ion Rădoi a fost deputat PDSR. În cadrul activităţii sale parlamentare în legislatura 2000-2004, Ion Rădoi fost membru în grupurile prlamentare de prietenie cu Republica Italiană şi Republica Africa de Sud. Ion Rădoi a iniţiat 4 propuneri legislative, din care 2 au fost promulgate legi.

În perioada 2004 – 2008, Ion Rădoi a fost senator român, ales în judeţul Giurgiu pe listele partidului PSD. 

Pe 26 martie 2021, după luni întregi de schimb de replici dure cu autorităţile pe tema salariilor şi drepturilor contractuale privind spaţiile comerciale din incinta Metrorex,  în calitate de preşedinte al sindicatului angajaţilor companiei Metrorex, USLM, Ion Rădoi a instrumentat greva ilegală ce a oprit funcţionarea metroului în ziua respectivă. 

În Cv-ul sumar publicat pe pagina Camerei Deputaţilor în urmă cu mai bine de 15 ani, Ion Rădoi a trecut la capitolul studii Facultatea de Electronică din Bucureşti şi Facultatea de Telecomenzi Feroviare, menţionând că are studii sociale şi sindicale.

Artizan al contractelor pentru spaţiile comerciale de la metrou

Potrivit Raportului privind controlul tematic efectuat la Metrorex, clauze au dezavantajat compania prin limitarea posibilităţilor de implicare în negocierea contractelor care aduc venituri în asociere.

"Prelungirea duratei unor contracte de asociere nu a fost precedată de efectuarea unei analize tehnico-economice, care să justifice modificarea aportului Metrorex, stabilirea duratei de prelungire a contractului de asociere, stabilirea cotelor de participare la beneficiile asocierii. Cu toate că unele dintre contractele de asociere în participaţiune au încetat prin ajungere la termen, partenerii contractuali au continuat să desfăşoare activităţile specifice prin exploatarea abuzivă a spaţiilor /sau cu acordul Consiliului de Administraţie al Metrorex", se arată în raport.

Reprezentanţii Corpului de Control al Ministerului Transporturilor apreciază că se impune efectuarea tuturor demersurilor legale necesare în vederea determinării firmei Spectacular OOH & Printing SRL să elibereze spaţiile ocupate în prezent în mod abuziv.

De asemenea, potrivit acestora, condiţiile în care a fost încheiat contractul de asociere în participaţiune cu SC Sindomet Servcom SRL şi modul în care a fost prelungită durata acestuia prin act adiţional au fost în defavoarea Metrorex.

"Echipa de control apreciază că Metrorex a fost dezavantajată din punct de vedere financiar prin repartizarea veniturilor şi cheltuielilor, stabilită iniţial în cota de doar 25%, în timp ce cota pentru SC Sindomet Servcom SRL a fost de 75%. Nu au fost puse la dispoziţia echipei de control documente din care să reiasă care au fost elementele luate în considerare la stabilirea cotelor de participare pentru împărţirea veniturilor şi cheltuielilor asocierii. O deficienţă majoră constatată în legătură cu încheierea contractului de asociere în participaţiune nr.94/26.11.2003 o reprezintă contradicţia dintre clauzele contractuale, pe de o parte, care stabilesc faptul că SC Sindomet Servcom SRL "încheie contracte de închiriere cu terţii contractanţi" şi pe de altă parte prevederile art.4 alin. (2) lit.c) din Hotărârea de Guvern nr.482/1999 privind înfiinţarea Societăţii Comerciale de Transport cu Metroul Bucureşti "Metrorex" - S.A., care interzic în mod expres subînchirierea spaţiilor.

Apreciem că stabilirea cotelor de participare la împărţirea veniturilor obţinute din asociere nu a fost fundamentată în mod corespunzător, în raport cu valoarea aportului adus de fiecare asociat. De asemenea, contractul conţine clauze care au dezavantajat Metrorex prin limitarea/excluderea posibilităţilor de implicare în negocierea contractelor care aduc venituri în asociere", se menţionează în raport.

Documentul mai arată că, până în prezent, Sindoment Servcom nu s-a conformat solicitării de a preda către Metrorex spaţiile comerciale, invocând un articol din contractul de asociere în participaţiune nr.94/2003 care prevede ca "în cazul lichidării, fiecare parte reintră în posesia exclusivă a bunurilor şi valorilor asupra cărora şi-a păstrat dreptul de proprietate, cu excepţia construcţiilor cu caracter comercial care devin proprietatea exclusivă a Metrorex. Sindomet Servcom are dreptul la o justă şi reală despăgubire, în limita contribuţiei sale la cheltuiala efectuată pentru construirea spaţiilor, în condiţiile legii"

În cadrul acţiunii de control, au fost efectuate verificări privind situaţia ocupării spaţiilor comerciale de la metrou, în condiţiile în care contractul de asociere a încetat prin ajungere la termen, echipa de control fiind însoţită de reprezentanţi ai Metrorex. Astfel, în urma verificărilor efectuate prin sondaj la staţiile de metrou Gara de Nord, Eroilor, Piaţa Victoriei, Iancului s-a constatat că în majoritatea spaţiilor identificate se desfăşoară activitate comercială.

"Având în vedere aspectele prezentate cu privire la litigiile generate de încetarea contractului de asociere nr.94/2003 apreciem faptul că situaţia actuală în care S.C. Sindomet Servcom S.R.L. exploatează în continuare fără niciun drept spaţiile comerciale se datorează în mare măsură lipsei de reacţie şi lipsei măsurilor adecvate din partea managementului Metrorex pentru îndeplinirea demersurilor necesare", explică reprezentanţii Corpului de Control.

În acest context, şi ţinând cont de constatările efectuate cu privire la relaţiile comerciale dintre Metrorex, USLM /sau Sindomet Servcom SRL, s-a apreciat ca aspectele evidenţiate în cadrul raportului reprezintă indicii cu privire la săvârşirea unor posibile infracţiuni de folosire a funcţiei pentru favorizarea unor persoane şi de abuz în serviciu, prevăzute şi sancţionate de legea penală, mai menţionează raportul.

Astfel, având în vedere indiciile privind săvârşirea unor posibile infracţiuni şi faptul că aspectele prezentate pot întruni elementele constitutive ale infracţiunilor menţionate, ţinând cont de prevederile art.23, alin.l din Legea nr.78/2000, conform cărora: "Persoanele cu atribuţii de control sunt obligate să înştiinţeze organul de urmărire penală sau, după caz, organul de constatare a săvârşirii infracţiunilor, abilitat de lege, cu privire la orice date din care rezultă indicii că s-a efectuat o operaţiune sau un act ilicit ce poate atrage răspunderea penală, potrivit prezentei legi", prin Raportul de control s-a propus sesizarea organelor de urmărire penală, abilitate pentru efectuarea cercetărilor cu privire la fapte ("in rem") şi aplicarea măsurilor prevăzute de lege. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite