
La aproape 15 ani de când UE a adoptat un Acord Cadru privind telemunca, Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale elaborează unui proiect de act normativ care să reglementeze şi în România munca la distanţă, prin mijloace informatice. Ce este telemunca, cu ce este ea diferită de munca la domiciliu şi ce drepturi vor avea angajaţii explică Matei Varachiu, avocat colaborator al PeliFilip.
Telemunca,
respectiv munca de la distanţă folosind tehnologia informaţiei, este aplicată
în prezent de angajatorii români, prin extinderea sferei de aplicare a muncii la
domiciliu, însă acest tip de contract nu este încă reglementat în ţara noastră,
ceea ce le poate dăuna angajaţilor, astfel că Ministerul Muncii şi Justiţiei elaborează
un proiect de act normativ în acest sens.
Varachiu precizează că proiectul Ministerului este în curs de redactare, urmând să fie adoptat după consultarea cu reprezentanţii organizaţiilor sindicale şi ai mediului de afaceri în octombrie 2017.
Un astfel de act normativ a mai fost în dezbatere la
Camera Deputaţilor în urmă cu doi ani, dar nu s-a concretizat. Şi în 2007 a
fost vehiculată o astfel de măsură, de ministrul Muncii de atunci, Paul
Păcuraru.
„În majoritatea statelor membre, cum ar fi Franţa, Belgia, Luxemburg, Austria, Germania, Italia, Acordul s-a implementat prin intermediul Contractelor Colective, la nivel naţional sau sectorial, sau prin ghiduri, coduri si recomandări, iar nu prin acte normative general obligatorii, cum ar fi legile, ordonanţele sau hotărârile de guvern. Totuşi, au existat state care au ales implementarea prin intermediul actelor normative cum ar fi Cehia, Ungaria, Polonia, Slovacia sau Slovenia, ţări care sunt considerate că nu au o tradiţie puternică a negocierilor colective între partenerii sociali”, precizează Matei Varachiu.
Ce este telemunca
„Teleworking”, în
traducere „telemunca”, reprezintă munca la distanţă prin mijloace informatice
şi este reglementat de UE încă din 2002 printr-un acord cadru care obligă
angajatorul să furnizeze, instaleze şi întreţină, pe cheltuiala lui,
echipamentele necesare.
Potrivit
acestuia, telemunca este definită ca o formă de organizare şi/ sau de prestare
a muncii de către un salariat, cu regularitate, în afara sediilor sau punctelor
de lucru ale angajatorului, prin folosirea mijloacelor informatice, muncă ce ar
putea fi prestată şi la sediul sau punctele de lucru ale angajatorului.
„Probabil cel mai
utilizat spaţiu pentru telemuncă este chiar locuinţa salariatului, însă
definiţia nu exclude orice alte locaţii unde salariatul ar putea avea acces la
mijloacele informatice necesare şi unde s-ar putea asigura condiţiile
corespunzătoare de protecţie a datelor şi securitate şi sănătate în muncă”, a
afirmat Varachiu.
Ce drepturi au cei care muncesc acasă
Potrivit
specialistului, telemunca trebuie să aibă întotdeauna un caracter consensual,
neputând fi impusă de angajator, fiind agreată de comun acord fie la încheierea
contractului individual de muncă fie, ulterior, prin semnarea unui act
adiţional.
Astfel, salariatul
care lucrează în regim de telemuncă beneficiază de drepturi egale cu salariaţii
care lucrează la sediul/punctele de lucru ale angajatorului, inclusiv cu
privire la formarea profesională şi drepturile colective.
În plus, având în
vedere specificul telemuncii, care presupune realizarea unor sarcini de
serviciu prin intermediul mijloacelor informatice, sunt stabilite prevederi
specifice privind responsabilitatea angajatorului de a lua măsurile necesare,
în special cu privire la software-ul folosit, pentru protecţia datelor folosite
şi procesate de salariat, precum şi cu privire la comunicarea regulilor
specifice şi restricţiilor de care ar putea fi ţinut salariatul (de exemplu
restricţii cu privire la reţelele de internet folosite sau cu privire la
folosirea echipamentului pus la dispoziţie). La rândul său, salariatul este
ţinut să respecte aceste reguli stabilite de angajator, sub sancţiuni specifice
raporturilor de muncădin fiecare ţară.
Mai mult de atât,
este prevăzută regula că angajatorul are obligaţia de a respecta dreptul la
viaţa privată a salariatului, astfel încât orice mijloc de monitorizare folosit
de angajator trebuie să fie proporţional cu obiectivele urmărite.
Toate regulile
privind echipamentele folosite în îndeplinerea telemuncii de către salariat
trebuie stabilite înainte de începerea propriu-zisă a telemuncii. Ca regulă,
angajatorul este responsabil cu furnizarea, instalarea şi mentenanţa
echipamentelor necesare, cu excepţia situaţiei în care salariatul foloseşte
echipamentul propriu.
În plus, angajatorul este obligat să compenseze costurile determinate în mod direct de telemuncă, cum ar fi cele cu privire la asigurarea comunicării, precum şi a suportului tehnic necesar.
Cum este reglementată
în prezent munca la domiciliu
Reglementarea muncii la domiciliu din Codul Muncii are în prezent
un caracter sumar, fiindu-i dedicate doar trei articole. Acestea stabilesc în esenţă că salariaţii
care lucrează la domiciliu au drepturi egale cu ceilalţi salariaţi, au dreptul
să îşi stabilească singuri programul de lucru, dar pot fi şi verificaţi în
condiţiile agreate în contractul individual de muncă şi, în plus, angajatorul
are obligaţia de a asigura transportul „materiilor prime şi materialelor” pe
care le utilizează, precum şi a „produselor finite” pe care le realizează către
şi de la domiciliul salariaţilor.
După cum putem observa, Codul Muncii a reglementat munca la
domiciliu având în vedere în principal activităţile de producţie manuală, care
presupun transformarea unor materii prime şi materiale în produse finite, iar
nu activităţi desfăşurate prin mijloace informatice.
În afară de prevederile privind egalitatea de tratament şi stabilirea de către angajat a programului de lucru, reglementările curente nu cuprind toate garanţiile, drepturile şi obligaţiile specifice telemuncii, precum şi posibilitatea de a lucra în alt loc faţă de „domiciliul” angajatului, ceea ce denotă un caracter anacronic.
Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos: