Azerbaidjanul vrea să livreze gaze naturale în România din conducta TAP

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Statul azer doreşte să exporte şi în România o parte din gazele care vor fi aduse în Europa prin viitoarea conductă TAP, însă pentru acest lucru este nevoie de infrastructură suplimentară care să lege Grecia de Bulgaria şi România, a declarat, Hamza Karimov, director al SOCAR România.

„Avem în vedere pentru următorii ani să aducem gaze prin conducta TAP în România şi continuarea proiectului AGRI“, a spus Karimov, într-o conferinţă, potrivit Agerpres.ro

Conducta trans-adriatică (TAP) este programată să transporte 16 miliarde de metri cubi de gaze din zona Mării Caspice, din care 6 miliarde de metri cubi în Turcia şi 10 miliarde în Europa. Din Turcia, gazele trebuie să ajungă în Grecia şi apoi, pe sub Marea Adriatică, în Italia. Gazoductul TAP a fost selectat anul trecut de consorţiul care dezvoltă uriaşul zăcământ gazifer de la Shah Deniz, din Azerbaidjan, în dauna Nabucco. SOCAR deţine DESFA, transportatorul elen de gaze, preluat tot anul la o licitaţie internaţională, astfel că interesul azerilor este ca gazele să intre în sistemul de transport din Grecia.

Ulterior, trei companii care dezvoltă câmpul de la Shah Deniz au convenit preluarea a 50% din acţiunile TAP. Astfel, BP va prelua 20% din TAP, SOCAR  - compania de stat din Azerbaidjan – va deţine tot 20%, iar Total (Franţa) 10%, după cum declara anul trecut Rovnag Abdullaiev, preşedintele SOCAR.

Până atunci, proiectul TAP era dezvoltat de companiile Axpo (Elveţia) - 42,5%, Statoil (Norvegia) - 42,% şi E.ON (Germania) - 15%.

Consorţiul Şah Deniz este format din BP – care are 28,8% şi este şi operatorul zăcământului; SOCAR -16,7%, Statoil (Norvegia) - 15,5%; NIOC (Iran) 10%; Total - 10%; Lukoil (Rusia) -10%; şi TPAO (Turcia) - 9%.

Karimov a mai punctat azi că statul azer este încă interesat proiectul AGRI (Azerbaidjan-Georgia-România Interconector), însă studiul de fezabilitate nu a fost încă finalizat, deci nu a fost luată până în prezent nicio decizie.

AGRI presupune transportul gazelor prin conducte din Azerbaidjan în Georgia, apoi lichefierea lor şi transportarea pe mare până la Constanţa, unde ar trebui să fie regazeificate.

Mai puteţi citi:

[<a href="//storify.com/phradamon666/socar" target="_blank">View the story "socar" on Storify</a>]

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite