Analiză. Cu cât se vor scumpi produsele lactate în România şi cum influenţează pandemia piaţa mezelurilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Bacau: Halele de lactate din oraş, găsite fără aviz veterinar

Performanţele producătorilor locali de mezeluri şi lactate pot fi afectate semnificativ, pe termen lung, de pandemia COVID-19, arată concluziile unui studiu realizat de Horváth & Partners în perioada mai – iulie 2020.

Astfel, preţul materiilor prime în industria lactatelor va creşte cu peste 5% până la finalul lui 2020, conform prognozelor. 

n aceeaşi perioadă, costul producţiei de mezeluri se estimează că va scădea cu aproximativ 2%. Evoluţiile sunt cauzate atât de creşterea materiilor prime generale, carnea şi laptele crud, cât şi ca urmare a schimbărilor survenite în comportamentul consumatorilor români şi a modificării costurilor de producţie, pe fondul vulnerabilităţilor structurale ale acestei pieţe.

Potrivit reprezentanţilor companiei, noile măsuri de igienă şi siguranţă impuse ca urmare a pandemiei vor avea drept consecinţă creşterea costului unitar de producţie cu 1-2%, în industria mezelurilor şi a lactatelor. Conform cercetării, de la începutul lui martie şi până în iulie, costurile acestor materii prime au scăzut cu aproximativ 10% pentru carnea crudă, dar au crescut cu peste 4% pentru laptele crud. 

„Aceste evoluţii ale costurilor de producţie survin pe fondul unor deficienţe structurale majore. Referitor la piaţa de lapte, România ocupă primul loc din Uniunea Europeană ca pondere a fermelor cu mai puţin de zece capete de vaci de lapte, cu 72%, urmată de Lituania cu 26%. De asemenea, vedem o preferinţă mare pentru rasa locală de vaci de lapte, Bălţata Românească, chiar dacă aceasta are un randament al lactaţiei considerabil mai mic, de 15-18 litri/ zi, comparativ cu alte rase consacrate de vaci de lapte, cum este Holsten, 32-38 litri/ zi. Competitivitatea pieţei de lapte crud, şi în consecinţă a pieţei de lactate, este semnificativ redusă de aceste aspecte”, a arătat Vlad Gheorghe, Senior Project Manager al Horváth & Partners România.

În ceea ce priveşte piaţa de carne, studiul relevă faptul că preţul cărnii crude va rezista mai bine, având în vedere disponibilitatea mai mare a producţiei locale. Astfel, pentru preţul cărnii crude de porc este estimată o scădere de aproximativ 2%, în timp ce preţul cărnii crude de pui se va diminua cu mai puţin de 2%.

Întregul sector agricol este, în general, afectat de slaba pregătire teoretică a fermierilor. În 2018, doar 14% din terenul agricol era folosit de fermieri cu o pregătire teoretică deplină. Din cauza acestui fapt, atât producţia agricolă per capita/ per hectar cât şi calitatea acesteia sunt afectate negativ, ceea ce limitează considerabil competitivitatea pieţei. 

„Pe partea de cerere, experţii cu care am discutat s-au arătat convinşi că viitorul mezelurilor şi al lactatelor, cel puţin pe termen mediu, este al segmentelor marcă proprie, private label, sau economice, economy, în special ca urmare a scăderii economice aşteptate. Practic, segmentul de mid-market va dispărea aproape complet, fiind înlocuit în cea mai mare măsură de aceste segmente. Mai mult, pe toată perioada pandemiei, românii reîntorşi în ţară vor creşte semnificativ cererea pentru produsele private label şi economy. Astfel, piaţa producătorilor de lactate şi mezeluri va deveni o piaţă a capacităţii de producţie în care vor avea de câştigat în special companiile cu capacitate mare de producţie”, a mai explicat Vlad Gheorghe.

Experţii care au colaborat la realizarea studiului nu s-au arătat optimişti nici în ceea ce priveşte conversia consumului HoReCa în consum casnic: „Ipoteza noastră iniţială a fost că o mare parte din consumul din HoReCa, care a scăzut drastic ca urmare a măsurilor de distanţare socială, va fi compensată de creşterea consumului casnic de lactate şi mezeluri datorită descoperirii sau redescoperirii gătitului acasă de către români. Totuşi, pe baza discuţiilor avute cu experţii, am realizat că rata de conversie a consumului HoReCa în consum casnic este subunitară, în special din cauza diferenţelor reţetelor şi a tipurilor diferite de mezeluri sau lactate între cele două categorii de consum”, a conchis reprezentantul Horváth & Partners.

Din dorinţa de a susţine producătorii locali de lactate şi mezeluri pentru depăşirea efectelor pandemiei COVID-19, Horváth & Partners a elaborat un studiu folosind metoda Delphi. Acest studiu a avut ca obiectiv determinarea impactului pe care pandemia îl va avea asupra producătorilor de lactate şi mezeluri şi s-a desfăşurat în perioada mai – iulie 2020.

Metoda Delphi presupune folosirea mai multor experţi pentru realizarea obiectivului studiului, prin folosirea de chestionare iterative. Experţii incluşi în această cercetare sunt consacraţi pe piaţa relevantă, având experienţă semnificativă pe toate segmentele lanţului valoric.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite