Afacerile pe căile ferate, rentabile doar pentru operatorii privaţi. CFR Marfă şi CFR Călători, găuri negre pentru stat

Afacerile pe căile ferate, rentabile doar pentru operatorii privaţi. CFR Marfă şi CFR Călători, găuri negre pentru stat

CFR Călători este cea mai mare companie din sectorul feroviar, în funcţie de cifra de afaceri, însă este campioană şi la pierderi  FOTO Adevărul

Cei 27 de jucători de pe piaţa transportului feroviar au înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de peste 5,7 miliarde de lei, dar şi o pierdere globală de 1,2 miliarde de lei. CFR Călători şi CFR Marfă continuă să fie o gaură neagră pentru stat.

Ştiri pe aceeaşi temă

Datele financiare publicate recent pe site-ul Ministerului Finanţelor arată că afacerile din sectorul transportului feroviar sunt rentabile numai pentru privaţi, în timp ce pentru stat, acţionar al CFR Marfă şi CFR Călători, reprezintă o gaură neagră. Cei 27 de jucători de pe această piaţă (administrare infrastructură şi operare transport), cu un număr de aproximativ 58.000 de angajaţi, au înregistrat anul trecut o cifră de afaceri cumulată de peste 5,7 miliarde de lei, cu o pierdere globală însă de 1,2 miliarde de lei. Minusul a fost generat în bună măsură de cele două companii de stat, CFR Călători şi CFR Marfă. 
 
Transportul de călători, pierderi pe linie
 
CFR Călători este cea mai mare companie din sector, în funcţie de cifra de afaceri (1,67 miliarde de lei), cu 28% din producţia totală, însă şi cea care a înregistrat cele mai mari pierderi. „Pe fondul acumulării multianuale de datorii totale de peste 1,6 miliarde de lei, cu cifră de afaceri în stagnare în 2011 şi 2012, şi a unui buget aprobat la începutul anului 2012 subdimensionat comparativ cu nevoile reale ale companiei şi ale activităţii de transport feroviar de călători, compania a raportat o pierdere contabilă de 992 de milioane de lei“, se arată 
într-o analiză realizată de Club Feroviar. 
 
Nici cei patru operatori privaţi de transport călători nu au avut o situaţie financiară pozitivă. Doar Transferoviar Călători, deţinută de omul de afaceri Călin Mitică, a marcat în 2012 un profit de 2,26 milioane de lei, la o cifră de afaceri de 56,4 milioane de lei. 
 
Companiile Regional, Serv¬trans Invest şi Regiotrans au înregistrat pierderi de 5,4 milioane de lei, 14 milioane de lei, respectiv 40 de milioane de lei. Reprezentanţii Club Feroviar arată că una dintre cauzele care au determinat pierderile ale transportatorilor de călători este dimensionarea inadecvată de către Ministerul Finanţelor şi Ministerul Transporturilor a compensaţiei, respectiv subvenţiei pentru transportul de călători şi a subvenţiilor necesare asigurării mobilităţii categoriilor sociale speciale. 
 
GFR, performer la transportul de marfă
 
La capitolul transport marfă, CFR Marfă, companie cu peste 8.400 de angajaţi, pentru care statul a licitat recent vânzarea a 51% din acţiuni, a înregistrat în 2012 o cifră de afaceri de aproape un miliard de lei, însă pierderile sunt pe măsură, respectiv 405 milioane de lei. Transportatorii fevoriari de marfă au reuşit să înregistreze anul trecut o cifră de afaceri cumulată de peste 1,6 miliarde de lei, cu un profit global de 115 milioane de lei. Grup Feroviar Român (GFR), compania care a câştigat licitaţia pentru CFR Marfă, deţinută de Gruia Stoica, a generat jumătate din cifra de afaceri cumulată a transportatorilor de marfă, respectiv 813 milioane de lei. Adică cu numai 160 de milioane de lei sub afacerile generate de CFR Marfă, companie de stat cu peste 8.400 de angajaţi. GFR are puţin peste 2.350 de salariaţi. GFR a marcat anul trecut şi cel mai mare profit din sector, respectiv 39,7 milioane de lei, exceptând CFR S.A., compania de stat care are ca activitate administrarea infrastructurii de tranport feroviar. 
 
Topul transportatorilor feroviar de marfă, în funcţie de cifra de afaceri, este completat de Unicom Tranzit (aproape 200 de milioane de lei) şi de Transferoviar Grup (140,27 milioane de lei). 
 
Compania Transferoviar Grup, controlată de Călin Mitică, s-a înscris în cursa pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, însă aceasta s-a retras cu o zi înainte de depunerea ofertelor finale. 
 
Surse apropiate privatizării CFR Marfă au declarat pentru „Adevărul“, la finele lunii mai, că descalificarea celor trei investitori în etapa elaborării listei scurte, în procesul iniţial, a fost decisă tocmai pentru ca în caietul de sarcini să fie modificată condiţia privind cifra de afaceri minimă şi tocmai pentru a înlesni accesul Transferoviar către compania de stat. Mai exact, cifra de afaceri medie anuală din ultimii trei ani a fost redusă de la 30 de milioane de euro la 20 de milioane de euro. 
 
Transferoviar a înregistrat în 2010 o cifră de afaceri de 61,23 milioane de lei (14,54 milioane de euro), în 2011 – de 87,68 milioane de lei (20,69 milioane de euro), iar în 2012 – de 140,27 milioane de lei (31,67 milioane de euro). Reiese astfel o cifră medie anuală de 22,3 milioane de euro, cu mult sub pragul impus în faza iniţială de Ministerul Transporturilor în procesul de privatizare a CFR Marfă.  
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările