Transporturile modifică termenul pentru încasarea banilor din privatizarea CFR Marfă: cel mult 10 zile de la acordul Consiliului Concurenţei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Gruia Stoica, proprietarul GFR, câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă, va avea astfel mai mult timp la dispoziţie pentru a vira cele 200 de milioane de euro promise FOTO Adevărul
Gruia Stoica, proprietarul GFR, câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă, va avea astfel mai mult timp la dispoziţie pentru a vira cele 200 de milioane de euro promise FOTO Adevărul

Ministerul Transporturilor modifică termenul pentru încasarea banilor din privatizarea CFR Marfă la cel mult zece zile de la acordul autorităţilor de concurenţă, pentru a evita situaţia în care procesul să fie anulat în urma unei decizii a respectivei instituţii.

„Este o propunere de modificare pe care am trecut-o în hotărârea de guvern pentru că nu ne permitem să ne jucăm, să facem privatizarea şi după aia cineva să mi-o anuleze. Aşa ceva nu cred că ar fi benefic pentru nimeni. În momentul în care am lansat procedura de privatizare, nu ne permitea legea să anticipăm că cineva ar putea să facă o concentrare economică“, a declarat Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor. 

El a adăugat că l-a rugat pe preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, să încerce să grăbească cât mai mult luarea unei decizii.

Contractul ar putea fi semnat joia viitoare, a arătat oficialul, care a precizat că a redactat documentul şi l-a trimis spre avizare săptămâna trecută.

"Dacă Consiliul Concurenţei sau alte instutuţii ale statului ne vor spune că nu se poate adjudeca licitaţia, bineînţeles că ea va trebui anulată şi bineînţeles că banii vor fi returnaţi celui care i-a dat, pentru că nu e vina lui. Eu sper din toată inima să nu se întâmple acest lucru", a adăugat ministrul.

Potrivit proiectului de HG pentru aprobarea elementelor principale ale contractului de vânzare-cumpărare, prin derogare de la Strategia de privatizare a CFR Marfă, transferul dreptului de proprietatea asupra acţiunilor de vânzare şi plata integrală a preţului de cumpărare vor avea loc în termen de cel mult zece zile lucrătoare de la data la care toate condiţiile suspensive prevăzute în contract, inclusiv aprobarea tranzacţiei de către autorităţile de concurenţă competente, sunt îndeplinite.

În strategia de privatizare, aprobată prin HG 46/2013, se prevedea că termenul de plată a acţiunilor este negociabil, dar nu poate depăşi 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului de aprobare a condiţiilor principale ale contractului de privatizare.

Grup Feroviar Român (GFR), controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.

În anexa proiectului de aprobare a elementelor principale ale contractului se arată că preţul de cumpărare a pachetului de acţiuni este de 904,98 milioane lei. Plata integrală va consta în încasarea de către cumpărător a sumei de 10 milioane euro, constituită de cumpărător cu titlu de garanţie de participare, a 90,49 milioane lei reprezentând fondurile dintr-un cont escrow şi diferenţa de preţ până la concurenţa preţului de cumpărare oferit.

Directorul general al GFR, Sorin Ghinde, a declarat săptămâna trecută că primul lucru pe care şi-l propune compania este eficientizarea CFR Marfă, astfel încât aceasta să nu mai fie o "gaură neagră" a economiei.

Potrivit ministrului Transporturilor, Relu Fenechiu, în prezent CFR Marfă mai are datorii de aproximativ 100 de milioane de euro, pe care le va prelua GFR.

Grup Feroviar Român a fost declarat joi câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din acţiuni şi asumându-şi investiţii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investiţii de mediu.

În ultima etapă a privatizării a participat doar Grup Feroviar Român (GFR), după ce asocierea româno-austriacă Transferoviar Grup - Donau Finanz şi compania americană OmniTRAX s-au retras.


Vă recomandăm: 

GFR şi-a adjudecat CFR Marfă. Plăteşte 202 milioane de euro în 60 de zile şi investeşte 200 de milioane de euro plus 1,5 milioane de euro investiţii de mediu. După lungi negocieri la Ministerul Transporturilor, Grup Feroviar Român (GFR) a renunţat la condiţia impusă, plata eşalonată, şi a fost declarată câştigătorul licitaţiei pentru preluarea a 51% din CFR Marfă. Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a declarat că preţul oferit de GFR este de 202 milioane de euro, sumă pe care o va plăti în termen de 60 de zile, şi compania se angajeajă să investească alte 200 de milioane de euro.

Cine este Gruia Stoica, câştigătorul CFR Marfă. De la afacerist în satul de romi Toflea la vânzător de dălţi şi operator feroviar. Acum, „regele vagoanelor“. Gruia Stoica (45 de ani), proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), companie care a câştigat licitaţia pentru preluarea a 51% din CFR Marfă, s-a născut în comuna Toflea, judeţul Galaţi. El a reuşit să-şi clădească un business solid în industria căilor ferate atât pe piaţa internă, cât şi pe cea externă şi să ajungă la o avere de sute de milioane de euro.

Gruia Stoica: „Dacă nu plătesc banii pentru CFR Marfă, risc să pierd 28 de milioane de euro“. Omul de afaceri Gruia Stoica, cel care controlează compania Grup Feroviar Român, declarată câştigătoarea competiţiei în privatizarea CFR Marfă, a declarat că va plăti cele peste 200 de milioane de euro în termenul prevăzut pentru că altfel riscă să piardă 28 de milioane de euro.

Cum a rămas Gruia Stoica singur în cursa pentru CFR Marfă. GFR află joi dacă a câştigat licitaţia pentre preluarea transportatorului feroviar de stat. Joi urmează să fie anunţat câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă. Grup Feroviar Român (GFR), companie deţinută de Gruia Stoica, este singura care a depus oferta de preluare, după ce asocierea Transferoviar-Donau Finanz s-a retras, iar americanii de la OmniTRAX au fost eliminaţi în faza de precalificare.

Gruia Stoica, GFR: „Avem suma minimă de 180 de milioane de euro pentru CFR Marfă, din fonduri proprii şi bancare“. Grup Feroviar Român deţine suma minimă de 180 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă, din surse proprii şi bancare, iar pentru participarea la privatizare a primit scrisori de bonitate şi garanţie de la Raiffeisen Bank Austria, a declarat Gruia Stoica, proprietarul companiei.

EXCLUSIV Transferoviar s-a retras din cursa pentru CFR Marfă pentru că nu a obţinut de la Raiffeisen Bank garanţia de 10 milioane de euro solicitată. Asocierea formată din firma Transferoviar, deţinută de Călin Mitică, şi fondul de investiţii austriac Donau Finanz s-au retras din cursa pentru preluarea CFR Marfă întrucât nu a obţinut scrisoarea de garanţie în valoare de 10 milioane de euro pe care o solicitase de la Raiffeisen Bank. Garanţia de participare trebuia depusă până astăzi, la ora 12.00, la Ministerul Transporturilor, fiind condiţie obligatorie în procesul de privatizare.

Cum trebuie să arate investitorul strategic pe care îl caută statul. Ca să-i evite pe cei care taie fabricile României la fier vechi şi le transformă în malluri, autorităţile au introdus în criteriile de privatizare sintagma „investitor strategic“. „Adevărul“ vă prezintă caracteristicile obligatorii ale acestuia.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite