Piesele lui Cehov fac furori la Sibiu

Piesele lui Cehov fac furori la Sibiu

Scenă din spectacolul „Platonov” FOTO Mihaela Marin

EXCELENŢĂ După „Platonov“ şi „Trei surori“,  un alt spectacol după A.P. Cehov, „Pescăruşul“, în regia lui Yuri Kordonsky, se joacă azi la Festivalul de Teatru

Ştiri pe aceeaşi temă

Până acum, timp de cinci zile, în afara show-urilor de stradă, în sălile de teatru s-au putut vedea, în Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS), trei spectacole extraordinare puse în scenă după dramaturgul rus Anton Pavlovici Cehov: „Platonov“ (Teatrul Naţional „Radu Stanca“ din Sibiu), „Trei surori“ (Nebolshoy Drama Theatre din St. Petersburg) şi „Pescăruşul“ (Teatrul German de Stat Timişoara).  Spectacolul „Pescăruşul“, care a fost prezentat aseară, va fi pe scenă pentru a doua oară, în această seară, de la ora 21.00, în Hala Libra-Balanţa din Sibiu. Spectacolul, regizat de renumitul ucrainean Yuri Kordonsky, este jucat cu casa închisă în cadrul FITS (7 -16 iunie).
 
PRIMA PIESĂ A LUI CEHOV
 
Producţia „Platonov“, a lui Alexandru Dabija, care a avut anul aceasta trei nominalizări la Premiile UNITER (la categoriile cel mai bun spectacol, cel mai bun actor în rol principal – Nicu Mihoc, cea mai bună actriţă în rol secundar – Ofelia Popii), este o stranie tragicomedie a singurătăţii.  „Pentru noi, nominalizările UNITER sunt o bucurie şi reprezintă o recunoaştere importantă a valorii noastre“, a declarat Constantin Chiriac, directorul Teatrului „Radu Stanca“  din Sibiu şi al FITS.
 
După  „Platonov“, prima piesă a lui A.P. Cehov, scrisă în 1880 (când dramaturgul avea doar 20 de ani), regizorul  Nikita Mihalkov a făcut, în 1977, neuitatul film „Piesă neterminată pentru pianină mecanică“. Montarea lui Alexandru Dabija a adus în prim-plan la Sibiu o lume tulburătoare, dominată de pasiuni şi defecte, cu scene pline de profunzime şi delicateţe. În scenografia rafinată, semnată de Dragoş Buhagiar, cu voaluri albe ce împart scena în spaţii transparente, este transpus un univers al oamenilor trândavi, care se agaţă cu disperare de ideea participării la ceva măreţ, ratând  însă momentele cruciale de fericire din viaţa lor.  
 
CĂLĂTORIE EMOŢIONALĂ
 
Regizorul ucrainean Yuri Kordonsky (46 de ani), faimos pentru producţiile „Inimă de câine“,  „Unchiul Vania“,  „Căsătoria“ şi „Îngropaţi-mă pe după plintă“ puse în scenă la Bucureşti, a obţinut anul trecut Premiul UNITER la categoria Cel mai bun spectacol pentru „Ultima zi a tinereţii“, regizat de astă-dată la Sibiu.
Cehov e deja biografie pentru mine.
Yuri Kordonsky
regizor ucrainean
„Pescăruşul“ este primul său spectacol pus în scenă  la Teatrul German de Stat din Timişoara. Montarea este o introspecţie în opera şi gândirea lui Cehov, fiind totodată rezultatul apropierii intense de personajele piesei, de slăbiciunile şi de calităţile lor. Scenografia spectacolului plasează personajele în centrul atenţiei, expunându-le vulnerabilitatea într-un spaţiu rectangular, înconjurat de scaune şi alte piese de mobilier. În această călătorie emoţională trăită de personajele Treplev, Nina, Arkadina şi Trigorin, publicul este deopotrivă participant şi observator.  Pentru „Unchiul Vania“, de A. P. Cehov, regizorul a obţinut premiul UNITER pentru regie în 2002. „Cehov e deja biografie pentru mine“, a spus Kordonsky anul trecut, într-un interviu acordat publicaţiei „Weekend Adevărul“. 
 
Cariera lui Kordonsky din România
 
Născut în Ucraina şi de formaţie informatician, Yuri Kordonsky a mai absolvit, în 1995, încă două facultăţi la secţiile actorie şi, respectiv, regie de teatru şi film, la clasele celebrului regizor Lev Dodin, în cadrul Academiei de Artă Teatrală din Sankt Petersburg. Kordonsky s-a mutat în New York în urmă cu un deceniu şi îşi împarte viaţa profesională între  SUA şi Europa. A montat la Teatrul Bulandra din Bucureşti „Unchiul Vania" (2001), „Căsătoria" (2003), „Sorry" (2004) şi „Crimă şi pedeapsă" (2006).  La Teatrul Naţional din Bucureşti  a pus în scenă „Inimă de câine" ( 2005), adaptată după nuvela cu titlul omonim, de Mihail Bulgakov. În 2011 a pus în scenă, tot la Bulandra, „Îngropaţi-mă pe după plintă“, montare după romanul lui Pavel Sanaev care o are pe Mariana Mihuţ în rol principal (Premiul UNITER pentru cea mai bună actriţă).
 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările