INTERVIU Dorina Lazăr: „M-au dat pe mine afară, vor să-l dea afară şi pe Caramitru“

INTERVIU Dorina
Lazăr: „M-au dat pe mine afară, vor să-l dea afară şi pe Caramitru“

Actriţa Dorina Lazăr

În contextul scandalului de la Teatrul Naţional Bucureşti (TNB), actriţa Dorina Lazăr, fost manager al Teatrului Odeon, face o analogie între situaţia demiterii sale de Primăria Capitalei cu cea în care se află acum managerul Ion Caramitru. La TNB, instituţie care ţine de Ministerul Culturii, sunt în aceste zile controale de la guvern.

Actriţa Dorina Lazăr (78 de ani), care a fost demisă din funcţia de directoarea a Teatrului Odeon din Bucureşti printr-o decizie neaşteptată în luna august 2017, a câştigat procesul împotriva Primăriei Capitalei. 

În vara anului 2017, Dorina Lazăr a fost concediată de la conducerea Teatrului Odeon, fără a i se oferi o explicaţie oficială. Actriţa a fost destituită după o vizită a Corpului de Control al Primarului General (Teatrul Odeon se află în subordinea Primăriei Municipiului Bucureşti) la doar câteva zile după ce era reconfirmată ca manager. Dorina Lazăr lucra la Odeon din anul 1969, iar din 2003 şi până în 2017 a condus acest teatru. În prezent, managerul Teatrului Odeon este actorul Cristian Şofron.

„Adevărul“: Sunteţi revoltată de ceea ce i se întâmplă lui Ion Caramitru în ultima perioadă.

Dorina Lazăr: Istoria se repetă. Exact ce mi s-a întâmplat mie acum doi ani, i se întâmplă lui Caramitru acum. Au pornit discuţiile de la buget şi oamenii au făcut gălăgie - directorii de teatre, de operă, de muzee. Ce mă revoltă pe mine este campania asta împotriva lui Caramitru. Este o campanie coordonată şi asta, probabil, se datorează şi faptului că el e tatăl lui Andrei Caramitru. Însă fiecare persoană este responsabilă de opţiunile şi de actele sale. 

E urât ceea ce fac unii actori de la Naţional. Ceea ce m-a surprins extrem de neplăcut este că l-am văzut pe Alexadru Bindea la televizor vorbind împotriva lui Caramitru. Mihai Călin crede că poate să vină director în locul lui. Acum se caută ce bani are Caramitru în conturi. Iertaţi-mă, dacă unul te acuză că furi înseamnă că în capul lui există această posibilitate că poţi să furi. 

Un director de teatru nu prea are ce fura.. Noi am restaurat sala Teatrului Odeon, ceea ce a însemnat jumătate sau ca sfert, ca efort, din ce a făcut Caramitru la Teatrul Naţional. Nu poţi să nu-i recunoşti meritele.

S-au adus tot felul de acuzaţii managementului de la TNB.

Da, s-a reproşat că domnul Caramitru vinde la TNB biletele printr-o societate. Păi toate teatrele îşi vând biletele online prin diverse firme. Lumea s-a modernizat. Ceea ce se întâmplă acum este o continuare a acţiunii care a început acum doi- trei ani, când i-au dat afară pe directorul Teatrului German de la Timişoara, pe directorul Muzeului Naţional de Artă, pe directoarea Teatrului de la Turda, care făcuse un festival grozav, pe Drumul Sării. N-a plăcut-o primarul PSD care a venit, au dat-o afară şi nu mai aude nici naiba de Teatrul din Turda. M-au dat pe mine afară, vor să-l dea afară şi pe Caramitru.

Aţi fost managerul teatrului Odeon aproape 20 de ani. Care e mecanismul finanţării unui teatru?

Un buget al unui teatru are patru mari capitole: salarii, utilităţi - lumină, apă, gaz -, bunuri şi servicii şi investiţii. Ai trecut un leu dintr-o parte în alta, eşti pasibil de pedeapsă. Guvernanţii noştri s-au tegiversat până ne-au dat bugetul anul asta. A fost un dezastru pentru toată ţara. 

Din ce în ce mai des recurg la proverbul: „Mai bine cu un om deştept la pierdere, decât cu proştii la câştig”. A câştigat PSD-ul ăsta alegerile şi s-au adunat toţi proştii. 

Îl aud pe ministru Culturii spunând: „Vai de mine, dar eu îl apreciez pe domnul Caramitru ca şi actor”. Ca şi actor. Ministrul Culturii spune ca şi actor. Nu e o cacofonie ca actor. Bun, şi aceste bugete pe care le-au primit teatrele au venit la sfârşitul lunii mai şi la începutul lunii iunie. Apoi a apărut o hârtie de la Primăria Capitalei, respectiv, de la Ministerul Culturii, ca să micşorăm bugetul aprobat şi comunicat între 30 şi 35%. De la salariu nu poţi să iei, de la lumină, gaze nu poţi să iei, pentru că trebuie să le plăteşti. Atunci când se dau salariile, directorul în prealabil e obligat să semneze o hârtie că sunt plătite toate utilităţile, altfel nu se deblochează salariile. De la investiţii nu ai cum să iei, şi atunci rămâne să iei de la bunuri şi servicii.

Ce înseamnă mai exact categoria de buget bunuri şi servicii?

Bunurile şi serviciile înseamnă contracte pentru colaboratori (că îi aduci pe Rebengiuc şi pe Mariana să joace Ionesco la Teatrul Naţional, nu joacă Bindea că nu poate, îmi pare rău să zic asta). Deci pentru colaboratori, pentru regizori, pentru decoruri, pentru costume, pentru muzicieni, constaţi, în calitate de director, că nu mai ai bani. Numai de acolo se pot lua bani şi atunci s-a renunţat la aceştia. 

M-am întâlnit cu Alexandru Dabija la Sibiu care trebuia să facă la Târgu-Mureş nu ştiu ce spectacol şi mi-a zis: „Măi, m-au decomandat că nu au bani”. La noi la teatru, la Odeon, dacă nu ne ameninţă de nu ştiu când noul director, Cristian Şofron, că vine Victor Ioan Frunză să facă un spectacol. De când vine Frunză s-a îngălbenit frunza... Nu vine însă nimeni să lucreze fără buget. Cine munceşte pe gratis? Numai noi, colaboratorii. Actorii colaboratori ai teatrului am fost rugaţi să ni se dea banii din mai în luna iunie, alături de ceea ce mai avem de luat din urmă, ca să se poată plăti decorurile şi costumele la un spectacol după Carlo Gordoni.  

Pentru alte proiecte sunt însă bani...

Eu locuiesc în zona Kogălniceanu, m-au înnebunit, au distrus Parcul Izvor...Am avut parte două săptămâni de folclor balcanic, cu plăcinte, cu cârnaţi, cu muzică de tot felul...Colaboratorii actori nu au fost plătiţi, dar au fost bani de asemenea proiecte aducătoare de voturi. Sunt revoltată de felul în care este tratat acest compartiment important al vieţii sociale, teatrul, în timp ce primarii îşi votează pensii speciale pentru parlamentari şi pentru primarii din teritoriu.

Dumneavoastră acum colaboraţi cu Odeonul, jucaţi în continuare în mai multe spectacole.

Colaborez cu Odeonul şi îmi face plăcere. Eu nu mă pot desprinde de acest teatru, eu sunt aici din 1969.  Am fost director din 1996 până în 2017. Aproape 20 de ani. Acum sunt înnegurată,  înverşunată de cât de mizerabili sunt cei care ne conduc în Primărie. Ne-au dat afară, noi, Odeonul, aveam nişte ateliere extraordinare la Teatrul Giuleşti, care ne-au fost luate de Opera Comică pentru Copii.

Dorina Lazăr (mijloc),alături de Constantin Cojocaru şi Ionel Mihăilescu, în spectacolul „Gaiţele“

Au fost duse atelierele în altă parte?

Nu, nu! Suntem claie peste grămadă... Am făcut şi fotografii cu maşinile de cusut în holul teatrului, actorii intrau în scenă şi maşinile coseau că trebuiau să se facă nişte reparaţii. Nu avem unde să punem maşina de cusut. S-a dat un fel de spaţiu lângă Institutul de Teatru, pe Matei Voievod, care este un fost restaurant - o derăpănătură, ceva îngrozitor. S-a aflat în cele din urmă că e obiectul unui proces de revendicare terenul de dedesubt, aşa că nu se pot face investiţii să faci acolo. Şi oricum anul asta nu-ţi dă nimeni bani de investiţii.

Legat de numirea unui nou director la Odeon, păstraţi resentimente

Cum să nu păstrez? Eu nu sunt om? Însă nu m-a făcut mama directoare. Deşi îmi aduc aminte că eram actriţă la Giuleşti şi, într-o, zi mama, care a lucrat la Bulandra, mi-a zis: „Tu ai fi bună de directoare”. 

Cristian Şofron, noul director, e foarte civilizat cu mine, suntem civilizaţi, nu am nimic cu el. Nu Cristian Şofron m-a dat afară ca să se pună oe el director. El e doar un instrument folosit de primărie. Cred că cei din primărie nici nu-şi mai aduc aminte că există Teatrul Odeon.

Ministrul Culturii spunea că un bun manager trebuie să găsească soluţii cu bugetul pe care îl are la dispoziţie.

Bugetul este cel care a fost aprobat. Un bun manager se descurcă cu bugetul aprobat, dar cu bugetul tăiat, cu ce să te mai descurci? 

Ce s-ar putea face pentru a debloca această situaţie?

Să se mărească înapoi bugetul. Să se dea înapoi bugetul, nu poţi în mijlocul anului să-i spui omului că nu îi mai dai banii promişi. Se laudă guvernanţii că ne aflăm în boom economic, să se ia o parte din boom-ul acela economic şi să se dea înapoi la teatre. 

 

 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: