Vasile Raţă, „un artist abracadabrant“, creator al maşinăriei SUBTERIN, cu o nouă expoziţie de artă conceptuală la Arbor.art.room

Vasile
Raţă, „un artist
abracadabrant“, creator al maşinăriei SUBTERIN,

cu o nouă expoziţie de artă
conceptuală la Arbor.art.room

„Perspectivă dublă“ (detaliu), by Vasile Raţă: pandemia de „gripă spaniolă“ din 1918 sau cea de COVID-19 din 2020-2021-202?

Vineri, 2 aprilie 2021, între orele 16.00 şi 19.00, la Arbor.art.room (str. Transilvaniei, nr. 11), va avea loc deschiderea expoziţiei unui artist originar din Republica Moldova (dar trăitor de multă vreme la Bucureşti), Vasile Raţă, expoziţie intitulată enigmatic „Ecouri / Echoes“ (perioadă de vizitare: până pe 9 mai 2021), o nouă şi originală propunere expoziţională curatoriată de Victoria Nagy Vajda.

Ştiri pe aceeaşi temă

După expoziţii care-au atras atenţia în 2020, precum „Woman Unchained“, by Irina Greciuhina, „Un veac de singurătate“, aparţinând celei mai mari pictoriţe din Republica Moldova, Valentina Rusu Ciobanu, ajunsă la vârsta centenarului, şi „The Severed Garden“, by Vadim Creţu, spaţiul expoziţional Arbor.art.room propune, începând de săptămâna aceasta, o nouă expoziţie, de această dată deschizându-se spre domeniul „artei conceptuale“.

Noua propunere artistică a galeristei de origine basarabeană Victoria Nagy Vajda este un artist binecunoscut în spaţiul artistic bucureştean, cu numeroase expoziţii personale, printre care a atras în mod deosebit atenţia cea de-acum câţiva ani, din martie 2017, de la „regretatul“ în prezent Victoria Art Center (galerie situată într-un subsol de pe Calea Victoriei), intitulată „Raporturi de forţe / Ratios of Forces“ şi curatoriată de Olivia Niţiş. Vasile Raţă se dovedea atunci – au considerat criticii –

„un artist vizual care îmbină arta conceptuală: obiectul în toate încarnările sale (de la haltere vopsite în tricolor sau «împodobite» cu simboluri ideologice ori religioase, la intervenţie pe pânză şi structuri metalice), proiecte de instalaţii etc. cu cea politică şi de protest.

Se găseau în expoziţia «Raporturi de forţe» / «Ratios of Forces» o cămaşă de forţă (sau «a morţii») cu #rezist brodată pe ea sau un kit de supravieţuire la trecerea valului de imigranţi, conţinând în principal sârmă ghimpată“, precum şi multe alte produse ale imaginaţiei artistului, care combina astfel conceptualul cu catharsis-ul estetic necesitat de vizitarea unei expoziţii.

RELAX (SUBTERIN), 111x366 cm, tehnică mixtă – un produs al imaginaţiei „abracadabrante“ a lui Vasile Raţă

Pe Vasile Raţă pandemia din 2020 l-a prins muncind la diferite serii de lucrări, care, din motive evidente, nu au mai putut fi expuse, pe parcursul anului trecut, în integralitatea lor. Expune acum, la Arbor.art.room, „ecouri“, frânturi din aceste serii mai mari: nişte studii/meditaţii asupra structurii de „pâlnie“ – atât ca recipient-transmiţător de lichide, cât şi, prin formula de portavoce, de informaţii sau lozinci, posibil manipulatorii prin esenţa lor –, o „perspectivă dublă“ asupra pandemiei de „gripă spaniolă“ din 1918 şi a celei de COVID-19 din 2020-2021 (şi, iată, şi elementul „de actualitate“ al demersului artistului, unul dintre primii care ţin cont de noua realitate începută în 2020) sau, în primul rând, misteriosul „subterin“ (foto sus) (maşinărie de mers pe sub pământ şi apă), mai întâi un produs al imaginaţiei proprii (tenebroase), pe care apoi l-a descoperit însă a fi studiat intensiv şi încercat de a fi pus în practică de către savanţii, inginerii şi tehnicienii secolului XX: mai întâi germanii Kaiserului, apoi sovietici, apoi nazişti, şi apoi iarăşi sovietici – ca pentru a confirma aerul de mister şi de oniric care pluteşte asupra întregului său demers artistic. În total, Vasile Raţă se dovedeşte un artist imaginativ, „bântuit“ de idei şi obsesii, pe care le subordonează însă totdeauna tentativei de a înţelege un context social-politic sau de a avertiza asupra unor posibile consecinţe negative ale acestuia, cum este cazul aici cu manipulările „de tot soiul“ aduse de pandemie şi de măsurile ocazionate de apariţia acesteia.

„Vasile Raţă este un artist abracadabrant, asemenea unui continuator contemporan al dadaiştilor europeni şi al avangardiştilor ruşi. Îmi aduce aminte de constructivismul rus, dar şi de Marcel Duchamp“, spune curatorul expoziţiei, Victoria Nagy Vajda.

Foto dreapta: „Perspectivă dublă“ (detaliu) (1918-2020)

„În opera artistului resimţi influenţe ale şcolilor de artă de la Chişinău, Moscova, Bucureşti şi Italia (artistul a făcut o rezidenţă la Academia di Brera, Milano). Doar o astfel de mixtură de şcoli şi culturi poate da naştere unor opere neobişnuite, care, deşi provoacă privitorului o reacţie ludică, atrag prin forma lor plastică realizată maiestuos şi cu bun gust“.

„Vasile Raţă îndrumă privitorul să descopere ceea ce este interesant în obiect, care, deşi e unul comun, poate avea şi o perspectivă artistică, ajutându-l pe privitor să-l redescopere cu alţi ochi.

Spălătoarele din curţile ţăranilor de altădată, pâlniile, care devin tot mai mult rarităţi, ascund în ele nu doar noţiuni estetice, ci şi de analiză, o discuţie pe care omul o poate avea cu obiectul de care se foloseşte“,

mai consideră Victoria Nagy Vajda.

Mai multe despre SUBTERIN

Expoziţia ECHOES aduce în faţa publicului o lucrare fantasmagorică, un Relax/Subterin, o navă asemănătoare submarinului, care navighează însă pe sub scoarţa pământului. O navă ce ţine de domeniul fantasticului, dar a cărei idee nu a fost trecută cu vederea de inginerii de la începutul secolului XX, puşi pe căutarea unor mijloace de cucerire a Terrei şi a Cosmosului. Însuşi Hruşciov a devenit interesat de proiectul unei bărci subterane, pentru că i-a plăcut ideea de a scoate imperialiştii şi de sub pământ. Într-un final, subterinul a fost dezvoltat de ruşi şi nemţi, însă, din cauza caracteristicilor tehnice neviabile, a fost abandonat prin anii ‘60, în favoarea tehnologiilor spaţiale („În 1962 se construieşte o uzină de producere a subterinelor în Crimeea. Primul şi ultimul subterin produs avea o viteză de 15 km/oră. A explodat la probe în zona munţilor Ural, din Rusia. În 1964, proiectul a fost abandonat în favoarea programului de atingere a Lunii“, explică artistul Vasile Raţă).

Mai multe despre Arbor.art.room

Foto dreapta: „Pâlnie“, 60 x 50 cm, tehnică mixtă – „Stamate“ (Urmuz) ar avea ceva de spus

Spaţiul expoziţional Arbor.art.room (str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1; puncte de reper: Sala Radio, Parcul Luigi Cazzavillan), aparţinând Asociaţiei pentru cultură şi arte Arbor, a devenit binecunoscut iubitorilor de arte vizuale din vara şi toamna anului trecut, printr-o serie de expoziţii cu totul originale (ca mod de abordare şi execuţie), care „au făcut epocă“, cum ar fi: „Woman Unchained“ a artistei basarabene Irina Greciuhina (curator Doinel Tronaru), „Un veac de singurătate“, aparţinând celei mai mari pictoriţe din Republica Moldova, Valentina Rusu Ciobanu, ajunsă la vârsta centenarului (curatori: Victoria Nagy Vajda, Anastasia Gurschi), şi „The Severed Garden“ a foarte apreciatului peisagist neconvenţional Vadim Creţu, o extrem de originală propunere expoziţională aparţinând curatorilor Andrei şi Andreea Grosu, binecunoscuţi regizori şi oameni de teatru.

Deschiderea expoziţiei „Ecouri / Echoes“ se va face în conformitate cu toate normele sanitare în vigoare, iar programul de vizitare va permite un aflux constant de vizitatori. Intrarea în spaţiul expoziţional se efectuează direct din stradă şi nu permite staţionarea niciunui grup, oricât de redus, de persoane.

Arbor.art.room
Str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1

„Ecouri / Echoes“, by Vasile Raţă (foto jos); curator: Victoria Nagy Vajda.


Deschidere: 2.04.2021, orele 16.00-19.00
Perioadă de vizitare:
3.04.2021 – 9.05.2021
Programul expoziţiei va fi anunţat pe pagina de Facebook şi pe www.theopen-art.com

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările