NATO Industry Forum 2025 la București - O analiză a tensiunii dintre viziune și execuție

0
0
Publicat:
NIF 2025 png

Găzduirea NATO Industry Forum 2025 (NIF) la București, în perioada 5-6 noiembrie, a reprezentat un moment de vârf pentru diplomația românească și un test major pentru capacitatea Alianței de a-și transforma viziunea strategică în acțiune concretă.

Evenimentul, unul dintre cele mai mari din istoria NATO, a reunit peste 900 de lideri, oficiali și reprezentanți ai industriei din 32 de state, devenind un veritabil barometru al echilibrului dintre ambiția strategică, posibilitățile logistice și realitatea industrială.

Sub tema „Rearming NATO – Innovate, Accelerate, Sustain”, forumul a încercat să schițeze contururile unei noi paradigme de securitate. În esență, NIF 2025 a fost un triumf diplomatic pentru România, dar a scos la iveală lacune logistice și contradicții fundamentale care pun sub semnul întrebării capacitatea NATO de a acționa cu agilitatea pe care o pretinde.

Schimbarea de paradigmă - de la cantitate la inteligență strategică

Mesajul central, devenit rapid un motto „No spending more, spending smarter” (Nu cheltui mai mult, cheltuiește mai inteligent), a marcat o schimbare fundamentală. Ca principiu, a fost sintetizat de Secretarul General Mark Rutte – „A cheltui inteligent înseamnă a conecta decizia politică cu viteza tehnologică” – principiu care a plasat viteza de implementare în centrul strategiei.

Nu se mai cere doar creșterea bugetelor de apărare, ca obiectiv în sine, cu România anunțând un țintă ambițioasă de 3,5% din PIB până în 2030, ci optimizarea acestora prin inovație, cooperare și eficiență.

Rutte a fost categoric: „Nu există apărare puternică fără o industrie de apărare puternică”. El a reafirmat un alt principiu istoric, enunțat în urmă cu un secol de președintele american F.D. Roosevelt : „Powerful enemies must be out-fought and out-produced”, adaptat însă la secolul XXI, unde viteza de inovație este la fel de crucială ca volumul de foc.

Această viteză a fost materializată conceptual prin promovarea a ceea ce s-a numit în cadrul forumului Triunghiul Inovației: o buclă de feedback rapidă între Comandamentul Aliat (ACT) - care furnizează semnale clare de cerere - Demand Signals (nevoia), Inovatori - start-up-uri, universități, centre de cercetare - care dau răspunsul (soluția) și Industrie care asigură necesarul (producția).

Instrumentele NATO cheie pentru această accelerare au fost confirmate ca fiind:

1.   DIANA (Defence Innovation Accelerator for the North Atlantic) - cadrul tehnic care facilitează trecerea rapidă a inovației de la prototip la produs.

2.   NATO Innovation Fund (NIF) - un investitor de risc strategic care poate oferi capitalul necesar companiilor de deep tech pentru a scala rapid soluțiile cu dublă utilizare (civilă/militară).

NIF și DIANA au fost prezentate ca soluții pragmatice pentru a transforma tehnologiile cu dublă utilizare din prototip în produs operational în „luni, nu ani”. Această viziune a fost susținută de triada lui Rutte: „Quantity, Creativity, Cooperation” - cantitate în producție, creativitate în inovație și cooperare între aliați.

România, de la consumator la furnizor de securitate

Pentru România, forumul a fost un test de maturitate strategică. Alegerea Bucureștiului a trimis un semnal clar de consolidare a flancului estic și de recunoaștere a rolului țării ca pivot strategic între Marea Neagră și spațiul transatlantic. Președintele României a subliniat ambiția noastră de a deveni un hub regional pentru securitate și inovație, trecând de la statutul de beneficiar la cel de furnizor de soluții. Această viziune a fost ancorată în angajamente practice, precum dezvoltarea infrastructurii de mobilitate militară pe axa Nord-Sud a Flancului Estic.

Lacune organizatorice - bariere în calea dialogului autentic

În ciuda succesului diplomatic, NIF 2025 nu a fost lipsit de deficiențe logistice și organizatorice semnificative, care au afectat calitatea dialogului tehnic. În primul rând, dimensiunea evenimentului a fost percepută ca excesivă. Cu aproape 1000 de participanți, un forum care ar fi trebuit să fie un spațiu tehnic de nișă s-a transformat într-un mega-eveniment diplomatic, limitând substanțial posibilitățile de dialog real, discuții aprofundate și  networking semnificativ.

Bucureștiul, după aproape 4 decenii de libertate, încă improvizează și nu este pregătit pentru un eveniment de asemenea proporții. Organizarea într-un hotel arată că nu avem încă un spațiu dedicat evenimentelor de anvergură iar Clădirea Parlamentului (percepută ca over-the-top) nu poate fi transformată ușor în centru de mega-evenimente.

În al doilea rând, cea mai notabilă lacună a fost accesul limitat la decizie și birocratizarea contactelor. Mulți reprezentanți ai IMM-urilor și start-up-urilor - tocmai sursa de bază a inovației disruptive - s-au confruntat cu dificultăți în a stabili contacte directe cu oficialii cheie din structurile NATO precum ACT - Allied Command Transformation sau D2IA - Defence Industry, Innovation and Armaments.

Această barieră a contrazis direct scopul declarat al forumului de a conecta inovatorii cu factorii de decizie. Logica evenimentului, care trebuia să pună operatorii și inovatorii în aceeași cameră pentru a crea adoption pathways, a fost subminată.

Lipsa unor spații dedicate întâlnirilor bilaterale (B2B - business-to-business) a fost o altă oportunitate ratată, iar agenda supraîncărcată și fragmentată a condus la oboseală și dispersare, mai degrabă decât la o concentrare profundă asupra problemelor critice.

În al treilea rând, comunicarea internă și externă a fost un punct slab. Evenimentul a rămas în mare parte unul „de inițiați”, cu o acoperire mediatică românească modestă, nereușind să transmită amploarea și implicațiile sale cetățenilor obișnuiți.

Lipsa informațiilor în interiorul forumului cu privire la participanți a îngreunat configurarea agendelor personale ale participanților privind potențiale întâlniri bilaterale.

Totodată, industriei din România ar fi trebuit să i se ofere un cadru mai larg de reprezentare, locurile fiind limitate și chiar restricționate înainte de  finalul perioadei de înscriere, mulți români rămânând în afara lucrărilor.

Critici de Conținut: decalajul între vorbă și faptă

Criticile cele mai acute au vizat ecartul dintre retorica ambițioasă de nivel înalt și lipsa detaliilor tehnice și normative concrete pentru a se putea trece la faza de execuție. Forumul a fost dominat de viziuni, promisiuni și angajamente politice, dar participanții din industrie au solicitat mai multă substanță.

Au lipsit dezbateri aprofundate despre cerințe clare de achiziții (clase specifice de muniție, tipuri de drone), standardizarea tehnologică (Application Programming Interface -API-uri deschise, interoperabilitatea sistemelor IT) care să reducă dependența de un singur furnizor și să faciliteze integrarea rapidă a soluțiilor start-up-urilor și procese transparente pentru a accesa semnalele și implicit nevoile NATO, ca ansamblu unitar.

O contradicție fundamentală a fost evidentă, deși toți liderii au vorbit despre necesitatea vitezei, Forumul a eșuat în a aduce pe masă propuneri concrete și imediate pentru a debloca birocrația.

S-a cerut o restructurare a conceptelor, a legilor și a normelor care guvernează achizițiile, dar nu s-a oferit o foaie de parcurs rapidă, lăsând astfel cea mai mare fricțiune – cea dintre discursul de viteză și realitatea legislativă lentă – fără o soluționare clară.

„Suntem la minutul 59, dar procesele de achiziție sunt încă blocate la minutul 1,” a comentat un reprezentant al unui accelerator european, „inovația nu se face în paneluri de o oră cu microfoanele oprite la minutul 59”.

Această fricțiune dintre discursul de viteză și realitatea legislativă lentă a fost considerată cel mai mare obstacol în calea execuției.

De asemenea, s-a criticat dominarea evenimentului de marile corporații, în timp ce vocile inovatorilor din start-up-uri și ale partenerilor-cheie, precum Ucraina, au fost estompate.

Delegații ucraineni au remarcat o „solidaritate simbolică, nu operațională”, fără

planuri industriale concrete de integrare.

În plus, absența unei sesiuni dedicate tranziției energetice în apărare a fost considerată o lacună strategică majoră, având în vedere angajamentul NATO față de sustenabilitate și vulnerabilitatea logistică a combustibililor fosili.

După eșecul de a o deconstrui birocrația, neglijarea sustenabilității umane s-a remarcat ca a doua lacună a dezbaterilor, asupra unui subiect crucial pentru viitorul apărării.

Acesta este cel mai important aspect, care fără o abordare suficient de convingătoare a soluțiilor pentru atragerea tinerilor specialiști în domenii critice (AI, cyber, inginerie) și formarea de noi competențe, riscă să creeze un deficit de expertiză pe termen lung.

Un punct de cotitură cu potențial neîmplinit

NATO Industry Forum 2025 de la București a fost, fără îndoială, un moment definitoriu, care a consacrat oficial trecerea de la o paradigmă a cheltuielilor brute la una a inteligenței strategice.

România a ieșit din acest eveniment cu prestigiul consolidat, demonstrând că poate găzdui cu succes un summit de anvergură globală și că este un partener strategic de încredere.

Forumul a marcat un punct de cotitură necesar, stabilind un cadru ambițios pentru viitor și subliniind că „Inovația nu se face în plen, ci în parteneriat”.

Cu toate acestea, evenimentul a scos în evidență vulnerabilitățile cronice ale Alianței: birocrația rigidă și dificultatea de a traduce viziunea politică în livrabile operaționale rapide. Aprecierea generală este că Forumul a fost mai mult despre „ce” trebuie făcut și mai puțin despre „cum” se va face, lăsând deschisă întrebarea crucială: va reuși NATO să transforme această viziune colectivă în realitate măsurabilă sau va rămâne doar un capitol în cronicile discursurilor inspirate, dar insuficient aplicate?

Conceptul „Spend Smarter & Act Faster” riscă să devină un eufemism pentru stagnare bugetară dacă nu este susținut de mecanisme agile de finanțare și achiziții.

În ultimă analiză, NIF 2025 a stabilit un cadru ambițios și necesar pentru viitor. El a demonstrat că NATO înțelege provocările secolului XXI. Totuși, succesul va fi determinat nu de claritatea viziunii, ci de capacitatea Alianței de a dezvolta o cultură a livrării - de a executa rapid, de a măsura progresul și de a responsabiliza actorii implicați.

Adevărata provocare care rămâne este să se demonstreze că NATO poate face tranziția de la a gândi mai repede la a acționa la fel de rapid. Răspunsul la această provocare va defini relevanța Alianței în următoarea decadă.

NIF 2025 1 jpeg
Opinii

Mai multe de la Corneliu Vișoianu

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite