Împotriva miturilor despre datoria publică şi riscurile macroeconomice
0După promulgarea Codului Fiscal de către Preşedinte (după o amânare inutilă) au continuat semnalele alarmiste privind riscurile pe care măsurile le-ar avea pentru echilibrul bugetar. Panicarzii de serviciu au dat drumul la robinete - de aceea este nevoie de câteva precizări (din date publice, pe care unii aleg să le ignore).
· Datoria publica a Romaniei este de 38% din PIB si include si bufferul din Trezorerie de 4,6% din PIB. Adica, datoria publica neta conform metodologiei europene este de 33,4% din PIB. Romania are un buffer in Trezorerie de peste 6 miliarde euro care asigura peste 5 luni din necesarul de finantare al tarii (FMI recomanda 4 luni);
· BNR este de fapt superprudenta si nu tine cont de realitati (asta pentru cei care citeaza pe sarite ultimul raport al Bancii Nationale). BNR isi bazeaza calculele pe o rata reala a cresterii PIB de 2,8% ori Comisia Nationala de Prognoza estimeaza o crestere de 3,4% in 2015, 4,1% in 2016, 4,2% in 2017 si 4,5% in 2018. Recent, tocmai FMI a ridicat estimarile de crestere economica pentru Romania, cu procente importante;
· Consiliul Fiscal a devenit din pacate un fel de voce a partidelor politice de Dreapta si nu ceea ce ar trebui sa reprezinte. Si, de aceea, ajungem la situatii ridicole. Cand vrea, Consiliul Fiscal spune ca economia e supraincalzita si creste prea repede. Din nou, cand vrea, ne spune ca exista risc de recesiune - ca asa este in tenis;
· Legat de datoria publica - sa nu uitam totusi de unde vine ea. Actualul Guvern o plateste, nu a generat-o. Ce spune mai exact Raportul asupra Stabilitatii Financiare scos de BNR saptamana trecuta: "Cresterea datoriei publice de la 13,2 la suta din PIB in 2008 la 34,2 la suta din PIB in 2011 (+21 puncte procentuale din PIB) si ulterior la 39,9 la suta din PIB in 2014 (+5,7 puncte procentuale din PIB fata de 2011) a fost determinata in principal de acumularea unor deficite bugetare primare importante intre 2009 si 2011. Incepand cu anul 2011, in conformitate cu prevederile acordului incheiat cu partenerii financiari internationali, a fost constituita gradual rezerva financiara in valuta la dispozitia MFP, care reprezinta si un element de activ". (p.163 - http://www.bnro.ro/Publicatii-periodice-204.aspx)
· Putem analiza daca guvernarea de dupa mai 2012 a continuat modelul functionarii pe datorie sau nu. Datele spun ca nu! Serviciul datoriei publice guvernamentale a scazut de la 64,7 miliarde Lei in aprilie 2012 la 60,3 miliarde Lei in 2015 (8,5% din PIB 2015). Ca actualul Guvern va lasa mai putine datorii de platit se vede din estimarea privind serviciul datoriei guvernamentale in anii urmatori (53,3 miliarde ron in 2016 adica 7,1% din PIB-ul estimat de CNP; 33,1 miliarde ron in 2017 adica 4,1% din PIB estimat pentru 2017). Un jurnalist de la o publicatie pe care prefer sa o ignor tot vorbea despre u riscul de deficit generat de politicile din prezent. Pai, anul 2014 a fost primul an cand Romania si-a finantat cheltuielile din veniturile obtinute. Deficitul a venit doar din plata dobanzilor la imprumuturile luate in anii anteriori. Anul acesta avem excedent bugetar la 8 luni. Despre ce vorbim? Cine a facut datorii si cine a indus riscuri?
· Pana si Eurostatul confirma reducerea ponderii datoriei publice la nivel de procent din PIB. Romania are una dintre cele mai mici datorii publice ca pondere in PIB.
Asadar, inainte de a induce panica altora, ii invit pe panicarzi sa invete sa citeasca in mod corect datele!
Surse de date statistice (Eurostat / UE):
· http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/european_economy/2015/pdf/ee2_en.pdf