Autostrada Unirii sau Autostrada Dezbinării?

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
A8

Asociaţia Moldova Vrea Autostradă trage un semnal de alarmă asupra unor noi aspecte care pun în pericol realizarea Autostrăzii Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş şi care riscă să scape atenţiei opiniei publice.

Este vorba despre o serie de decizii, care au făcut ca în prezent să discutăm tot mai des despre tronsoane Tg. Neamţ-Ditrău sau Ditrău-Tg. Mureş sau obiective locale de tipul podului de la Ungheni şi tot mai puţin despre Autostrada Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş (311 km).

Pentru a înţelege mai bine cum s-a ajuns în această situaţie, este necesar să facem un scurt istoric al Autostrăzii A8.

La jumătatea anului 2018, prin H.G. 357/2018, sectorul Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ (100 km) a fost inclus în lista de „proiecte strategice de investiţii care urmează a fi pregătite şi atribuite în parteneriat public-privat de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză“. A fost o decizie pripită şi iresponsabilă a Guvernului României – fără a consulta CNAIR şi Ministerul Transporturilor – instituţii (teoretic!) profesioniste, tehnice şi responsabile – darămite asociaţiile civice care militează constructiv pentru construirea de autostrăzi în Moldova.

În perioada iulie 2018-decembrie 2018 s-a „confecţionat“ şi un studiu de fundamentare care a mai „tăiat“ 32 de kilometri din cei 100 km conform legii, sectoarele Ungheni-Iaşi-Leţcani şi Cristeşti-Tg. Neamţ nefiind administrate de un organism public.

În aceeaşi perioadă a apărut şi Legea 291/2018, o lege cu caracter special care vine să arate „negru pe alb“ faptul că TOATĂ autostrada se află în administrarea Ministerului Transporturilor. În cadrul acestei legi la articolul 3 se specifică fără tăgadă următoarele: „Ministerul Transporturilor este ministerul responsabil pentru coordonarea realizării obiectivului de investiţii Autostrada Unirii“. Trebuie analizat care este raportul de subordonare sau dacă nu avem de a face cu un conflict eminamente juridic între o Hotărâre de Guvern şi o Lege.

Această confuzie a continuat şi în anul 2019 iar la finele lunii ianuarie, odată cu proiecţia de buget de la Ministerul Finanţelor, se observă că lucrurile au degenerat. Se discută despre „pod Ungheni“ sau „Ditrău-Tg. Mureş“ însă se pierde din imagine faptul că nu mai discutăm de autostrada A8 (conform MPGT) sau de Autostrada Unirii (conform legii 291/2018).

În acest context, Asociaţia „Moldova vrea Autostradă“ crede că s-a acceptat tacit şi se doreşte a se întipări în mentalul colectiv faptul că noi, moldovenii, trebuie să ne obişnuim cu ideea că sectorul Leţcani-Cristeşti (conform studiului de fundamentare) sau Ungheni-Iaşi-Tg. Neamţ (conform HG 357/2018) trebuie realizat în regim public-privat (PPP), iar MT/CNAIR nu mai are nicio pârghie pentru a-l administra!

Nimic mai FALS, plin de LAŞITATE şi LIPSIT de RESPONSABILITATE! Autostrada A8/Ungheni-Iaşi-Tg. Mureş are 311 km, nu 68 km sau 100 km! Prin urmare, Asociaţia Civică Moldova Vrea Autostradă face următoarele precizări şi recomandări instituţiilor publice:

· H.G. 357/2018 trebuie să se abroge sau să se coreleze/subordoneze cu Legea 291/2018
· Tronsonul Leţcani-Cristeşti să treacă în administrarea de jure şi de facto a Ministerului de Resort, respectiv Ministerul Transporturilor
· Să se respecte Legea 291/2018
· Să se aplice Legea 291/2018

Orice alte demersuri din partea CNSP/MT/CNAIR considerăm că nu îşi au rostul! Nicio altă acţiune nu poate susţine dezvoltarea proiectului autostrăzii A8! Orice alt demers sau întârziere inutilă sunt „ingrediente“ care conduc către îngroparea acestui proiect de investiţii vital pentru Moldova!

Misiunea asociaţiei independente şi apolitice Moldova Vrea Autostradă este de a genera un curent de opinie favorabil, de a determina şi capacita autorităţile statului român şi clasa politică pentru a dezvolta un sistem de autostrăzi în regiunea istorică Moldova prin activităţi de monitorizare, analiză, advocacy şi proiecte de comunicare.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite