Protecţia Consumatorilor Olt a amendat, în 2013, peste jumătate dintre firmele controlate
0Inspectorii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Olt au avut parte de surprize extrem de neplăcute în cursul anului trecut, cea mai mare fiind aceea că mai bine de jumătate din firmele controlate tot anul s-a dovedit că încălcau flagrant prevederile legale pentru protecţia consumatorilor. Amenzile au curs în valuri, dar inspectorii menţionaţi se gândesc deja cu groază la ce îi aşteaptă anul acesta dacă trendul va continua.
Potrivit bilanţului activităţii Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Olt pe anul 2013 făcut public în cursul unei şedinţe a Colegiului Prefectural derulată la finele săptămânii trecute în prezenţa prefectului judeţului au fost dezvăluite concluzii ce nu lasă loc la interpretări: mulţi dintre agenţii economici care efectuează acte de comerţ în judeţ preferă să încalce legea în fel şi chip, totul în scopul obţinerii unui profit cât mai mare.
Astfel, conform datelor făcute publice de conducerea instituţiei menţionate, inspectorii CJPC Olt au afectuat în cursul anului trecut un număr de 2.554 acţiuni de control, mult mai multe decât cu un an înainte când au fost doar 2012 de controale. Aceste acţiuni au urmărit verificarea respectării dispoziţiilor legale privind protecţia consumatorilor referitoare la securitatea produselor şi serviciilor, precum şi la apărarea drepturilor legitime ale consumatorilor prin efectuarea de controale pe piaţă la producători, importatori, distribuitori, vânzători, prestatori de servicii, inclusiv servicii financiare. De asemenea, au avut loc controale inclusiv în incintele unităţilor vamale, cu acces la locurile în care se produc, se depozitează ori se comercializează produsele sau în care se prestează serviciile, precum şi la documentele referitoare la acestea.
“Numărul de amenzi aplicate anul trecut a fost de 986, valoarea lor ridicându-se la suma de 1.189.300 lei; din această sumă s-a încasat la bugetul statului aproape 344.000 lei. Aceste sancţiuni au fost consecinţa depistării a numeroase deficienţe ce încalcă prevederile legale din domeniul protecţiei consumatorilor, deficienţe depistate la produse - produse alimentare si nealimentare, dar şi servicii, precum servicii alimentare, nealimentare sau financiare”, a declarat comisar Aurelia Oprea, şeful Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Olt.
Nereguli “preferate” de firmele de la Olt
Mai precis, anul trecut, CJPC Olt a încheiat nu mai puţin de 1.446 de procese verbale de constatate a contravenţiilor, cifra raportându-se la cele 2.554 firme verificate. Cele mai multe amenzi au fost aplicate la produsele alimentare, unde s-au dat 756 sancţiuni; la produse nealimentare s-au aplicat 375 sancţiuni. În ce priveşte serviciile alimentare, aici s-au aplicat 244 amenzi. Nici instituţiile private se oferă servicii financiare nu au fost ocolite de inspectorii OPC Olt, aici fiind aplicate şapte amenzi. Una peste alta, CJPC a încasat în 2013, de pe urma amenzilor aplicate, o sumă frumoasă – 343.355 lei, valoarea cumulată a amenzilor fiind mult mai mare: 1,1 milioane lei.
Principalele abateri constatate ce au dus la aplicarea sancţiunilor contravenţionale au constat în:
- lipsa elementelor de identificare şi caracterizare (denumirea comercială a produsului; denumirea şi / sau marca producătorului / importatorului, ţara de origine - în cazul produselor din import, etc.);
- lipsa unor elemente pentru informarea corectă şi completă a consumatorilor privind serviciile prestate de către operatorii economici;
- informarea incompletă a consumatorilor privind elementele de identificare şi caracterizare ale produselor;
- lipsa sau netraducerea în limba română a instrucţiunilor de păstrare, utilizare, dozare, precum şi a avertismentelor;
- comercializarea de produse cu data durabilităţii minimale / data limita de consum depăşită;
- utilizarea de mijloace de măsurare neadecvate;
- neafisarea preturilor în mod vizibil şi într-o formă neechivocă, uşor de citit;
- neafişarea tarifelor pentru serviciile prestate;
- neconformitatea caracteristicilor calitative existente cu cele prescrise sau declarate;
- lipsa certificatului de garanţie sau neîntocmirea acestuia în conformitate cu prevederile legii;
- nerespectarea clauzelor contractuale etc.
Mai puteţi citi:
FOTO-VIDEO Trotuarele din Slatina, „capcane” pentru pietoni din cauza zăpezii
Nemţii se oferă să ne înveţe meserie pe banii lor prin programul “The Job of my life”