În ce stadiu se află Lotul 6 din Autostrada Sibiu–Pitești. Legătura cu Drumul Expres Craiova-Pitești

0
Publicat:

Considerat al șaselea lot, drumul menit să lege municipiul Râmnicu Vâlcea, dar și județele învecinate, de TransCarpați, reprezintă cel mai întârziat dintre proiectele dedicate acestei artere rutiere.

Lotul 6 Autostrada Sibiu Pitești pe tronsonul DN73C dintre Râmnicu Vâlcea și Tigveni Foto DMS

În ultima vreme, s-a pomenit doar despre cele cinci loturi ale mult așteptatei Autostrăzi Sibiu – Pitești și nu s-a mai spus mare lucru despre porțiunea care ar urma să unească reședința de județ de A1, având în vedere că loturile 2 și 3, cele mai complexe și mai costisitoare, trec prin Vâlcea, pe Valea Oltului și prin Țara Loviștei. Doar că acestea tranzitează partea de nord a județului, fără vreo legătură directă cu restul Vâlcii.

De curând, însă, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că este în lucru proiectul menit să lege DEx12 de A1 – adică Drumul Expres Craiova – Pitești de Autostrada Sibiu Pitești, pe traseul Găneasa - Drăgășani – Râmnicu Vâlcea – Tigveni.

Este vorba despre un proiect pe care premierul Nicolae Ciucă îl cataloga drept prioritar, cu ocazia unei vizite în Vâlcea (Horezu), făcută la sfârșitul lunii decembrie a anului trecut, care face parte din rețeaua rutieră secundară, potrivit Programului Investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport 2021-2023. În acesta sunt incluse Drumul Transregio Corabia – Găneasa – Râmnicu Vâlcea și legătura Râmnicu Vâlcea – Tigveni A1.

Legătura între DEx12 Drumul Expres Craiova Pitești și A1 Autostrada Sibiu Pitești Foto Google Maps

Drum Expres sau Transregio, lotul șase - parte dintr-o rețea de drumuri

La finele lunii trecute, a fost desemnat câștigătorul licitației pentru elaborarea studiului de prefezabilitate pentru artera de legătură DEx12 – A1, la un cost de 1,2 milioane de lei și cu o durată de elaborare a documentației de opt luni.

TQM Management este firma din Iași care se va ocupa de studiu, având o vechime de 12 ani în domeniu și 16 angajați, o cifră de afaceri de peste 4,7 milioane lei anul trecut și un profit de puțin peste 95.000 de lei, cu 92% mai mic față de cel din anul anterior (1,3 milioane lei). Compania aparține unui fost secretar de stat în MAI, Dragoș Valentin Dincă,  fost director al Institutului Național de Administrație și expert la „Fundația pentru o Societate Deschisă”.

Cu ocazia studiului de prefezabilitate se va stabili câți bani trebuie să aloce statul pentru acest drum și se vor oferi mai multe variante pentru realizarea obiectivului, mergând fie pe ideea unui Drum Expres, fie pe cea de Drum Transregio.

Documentația pentru modernizarea DN 73C, gata în toamnă

Parte din drumul de legătură DEx12 - A1, tronsonul Râmnicu Vâlcea – Tigveni este inclus deja într-un proiect de modernizare. Este vorba despre mult controversatul DN73C, ce coincide cu Lotul 6 al A1 Autostrada Sibiu - Pitești și care e în etapa de fezabilitate.

La începutul acestui an, lucrările avansaseră deja la peste 50% din proiectul ce urmează să fie predat în această toamnă. Proiect Construct - Regiunea Transilvania a fost desemnat de CNAIR să se ocupe de documentația tehnică necesară drumului dintre municipiul Râmnicu Vâlcea și Tigveni - unde se termină Lotul 3 A1 Cornetu (Vâlcea) – Tigveni (Argeș).

Un drum pentru modernizarea căruia sunt prevăzute refacerea structurii rutiere şi consolidări punctuale, lărgirea platformei la 10 metri, din care trei metri benzi de încadrare şi acostament consolidat, iar restul pentru cele două benzi de circulație.

CNAIR a preferat să meargă pe modernizarea unui drum existent în locul unuia de mare viteză, cu patru benzi și separatoare de sens, deși pe DN73C există porțiuni în care lărgirea este practic imposibilă, având în vedere că traseul trece prin interiorul localităților.

Plus că porțiunea de drum de pe raza județului Vâlcea, cel puțin, se află pe un teren instabil, cu alunecări, motiv pentru care, de-a lungul timpului, artera a fost în permanență refăcută.

Interesant de remarcat ar fi și faptul că acest contract de fezabilitate prevede reabilitarea / modernizarea a doar 13 km de drum (DN 73C, km 55+000 – km 68+000), deși între Tigveni și Râmnicu Vâlcea sunt 23 de kilometri. Practic, este prevăzută modernizarea tronsonului până la intersecția cu DN7, în Aldești, comuna Golești – Vâlcea.

Tot Proiect Construct-Regiunea Transilvania a câștigat și licitația pentru documentația necesară reparațiilor pe același drum, pe porțiunea dintre Curtea de Argeș și Tigveni. Ambele contracte de atribuire cu această firmă de proiectare au fost semnate în luna aprilie a anului trecut pentru o valoare de peste 5 milioane de lei, fără TVA.

DN73C reprezintă ruta ocolitoare a DN7 - Dealul Negru, care pornește din Vâlcea, din DN7 / E81 (Golești) și ajunge în Curtea de Argeș.