Europenii preferă televiziunea ca principală sursă de știri. De unde se informează românii

0
Publicat:

Televiziunea rămâne cel mai utilizat mod de a afla informații pentru europeni, însă platformele de socializare înregistrează un câștig semnificativ în această privință, potrivit datelor ultimului Eurobarometru.

Televizorul rămâne sursa de informare preferată a europenilor - FOTO Unsplash Jonas Leupe

Eurobarometrul comandat de Parlamentul European pentru a analiza obiceiurile mediatice și încrederea în sursele media arată că televiziunea rămâne sursa cea mai la îndemână pentru a fi la curent cu ultimele știri. 

Peste 71% dintre respondenți au spus că televizorul este principala sursa de informare. Presa și platformele de știri online sunt pe locul al doilea, cu 42% , potrivit eurobarometrului. 

Locul al treilea este împărțit de radio și platformele de socializare, ambele cu 37%. Presa scrisă se poziționează pe locul al patrulea, cu voturile a 21% dintre respondenți. 

Comparativ cu anul trecut, se observă o creștere generală a utilizării social media pentru a fi la curent cu noutățile.  

În ceea ce privește încrederea în sursele media, 48% din cetățenii Uniunii Europene spun că aleg posturile publice de radio și televiziune, inclusiv online, ca sursă de știri în care au cea mai mare încredere. 

Presa scrisă și variantele online ale acesteia ocupă următorul loc în ceea ce privește încrederea, cu 38%, iar posturile private de radio și televiziune sunt pe locul treilea, cu 29% dintre respondenți. 

 Subiecte de interes pentru cetățenii europeni 

Cei mai mulți respondenți au declarat că urmăresc știrile locale (50%), apoi politica națională (47%) și afacerile europene și internaționale (45%).  Deși cei mai mulți urmăresc zilnic știrile , respectiv 70% dintre europeni, există un procent de 9% de cetățeni care evită toate știrile sau anumite tipuri de știri.  

Aproximativ 37% dintre cetățeni urmăresc influenceri sau creatori de conținut pe platformele de socializare, dintre aceștia aproape 80% sunt tineri cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani. 

Mare parte dintre respondenți, 68%, spun că au citit, văzut sau auzit ceva despre Uniunea Europeană în presă, pe internet, la televiziune sau la radio. 

Deși în cele mai multe state din Europa posturile publice de televiziune și radio sunt cea mai de încredere sursă, în Polonia posturile private de radio și televiziune sunt pe primul loc în topul surselor de știri de încredere. Mai curios este că, în Ungaria, respondenții s-au îndepărtat și mai mult de sursele tradiționale de știri, iar mulți dintre ei, 28% spun că "persoanele, grupurile sau prietenii urmăriți pe rețelele de socializare" reprezintă cea mai de încredere sursă de știri, alături de "alte platforme de știri, inclusiv bloguri și podcasturi" , alți 28% dintre respondenți. 

Surse de informare și subiecte prefarate de români

Aproape 80% dintre români au declarat că folosesc televizoarele pentru a se informa. Apoi, platformele de social media sunt pe al doilea loc, folosite de 48% dintre respondenții din România, urmate la distanță de un procent de platformele de știri online, 47% dintre respondenți. 

Radio este pe locul al patrulea, cu 33% dintre răspunsuri, iar presa scrisă pe ultimul loc, cu un procent de 19%. 

Românii sunt interesați cel mai mult de știri legate de afacerile europene și internaționale, 57%, apoi de știri locale, 53%, de știri financiare și economice, 42%, și de politica națională, 40%. 

De asemenea, știrile din sport sunt accesate de 39% dintre respondenții din România. 

Este de remarcat că 77% dintre respondenți români au declarat că au folosit Facebook în ultima săptămână de dinainte de sondaj. Alte platforme preferate de cetățenii români sunt WhatsApp, 73%, și YouTube, 63%. 

Cei mai mulți români folosesc platformele de socializare pentru a se informa (58%) sau pentru a trimite mesaje familiei sau prietenilor (56%). 

Un procent de 47% din respondenții români au spus că urmăresc influenceri sau creatori de conținut pe platformele de social media, cu zece procente mai mult decât media de la nivel european. Românii preferă conținut despre știrile curente, legate de societate, politică, economie și altele sau review-uri despre produse, cărți, locuri, etc.