Europenii preferă televiziunea ca principală sursă de știri. De unde se informează românii

0
Publicat:

Televiziunea rămâne cel mai utilizat mod de a afla informații pentru europeni, însă platformele de socializare înregistrează un câștig semnificativ în această privință, potrivit datelor ultimului Eurobarometru.

Televizorul rămâne sursa de informare preferată a europenilor - FOTO Unsplash Jonas Leupe

Eurobarometrul comandat de Parlamentul European pentru a analiza obiceiurile mediatice și încrederea în sursele media arată că televiziunea rămâne sursa cea mai la îndemână pentru a fi la curent cu ultimele știri. 

Peste 71% dintre respondenți au spus că televizorul este principala sursa de informare. Presa și platformele de știri online sunt pe locul al doilea, cu 42% , potrivit eurobarometrului. 

Locul al treilea este împărțit de radio și platformele de socializare, ambele cu 37%. Presa scrisă se poziționează pe locul al patrulea, cu voturile a 21% dintre respondenți. 

Comparativ cu anul trecut, se observă o creștere generală a utilizării social media pentru a fi la curent cu noutățile.  

În ceea ce privește încrederea în sursele media, 48% din cetățenii Uniunii Europene spun că aleg posturile publice de radio și televiziune, inclusiv online, ca sursă de știri în care au cea mai mare încredere. 

Presa scrisă și variantele online ale acesteia ocupă următorul loc în ceea ce privește încrederea, cu 38%, iar posturile private de radio și televiziune sunt pe locul treilea, cu 29% dintre respondenți. 

 Subiecte de interes pentru cetățenii europeni 

Cei mai mulți respondenți au declarat că urmăresc știrile locale (50%), apoi politica națională (47%) și afacerile europene și internaționale (45%).  Deși cei mai mulți urmăresc zilnic știrile , respectiv 70% dintre europeni, există un procent de 9% de cetățeni care evită toate știrile sau anumite tipuri de știri.  

Aproximativ 37% dintre cetățeni urmăresc influenceri sau creatori de conținut pe platformele de socializare, dintre aceștia aproape 80% sunt tineri cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani. 

Mare parte dintre respondenți, 68%, spun că au citit, văzut sau auzit ceva despre Uniunea Europeană în presă, pe internet, la televiziune sau la radio. 

Deși în cele mai multe state din Europa posturile publice de televiziune și radio sunt cea mai de încredere sursă, în Polonia posturile private de radio și televiziune sunt pe primul loc în topul surselor de știri de încredere. Mai curios este că, în Ungaria, respondenții s-au îndepărtat și mai mult de sursele tradiționale de știri, iar mulți dintre ei, 28% spun că "persoanele, grupurile sau prietenii urmăriți pe rețelele de socializare" reprezintă cea mai de încredere sursă de știri, alături de "alte platforme de știri, inclusiv bloguri și podcasturi" , alți 28% dintre respondenți. 

Surse de informare și subiecte prefarate de români

Aproape 80% dintre români au declarat că folosesc televizoarele pentru a se informa. Apoi, platformele de social media sunt pe al doilea loc, folosite de 48% dintre respondenții din România, urmate la distanță de un procent de platformele de știri online, 47% dintre respondenți. 

Radio este pe locul al patrulea, cu 33% dintre răspunsuri, iar presa scrisă pe ultimul loc, cu un procent de 19%. 

Românii sunt interesați cel mai mult de știri legate de afacerile europene și internaționale, 57%, apoi de știri locale, 53%, de știri financiare și economice, 42%, și de politica națională, 40%. 

De asemenea, știrile din sport sunt accesate de 39% dintre respondenții din România. 

Este de remarcat că 77% dintre respondenți români au declarat că au folosit Facebook în ultima săptămână de dinainte de sondaj. Alte platforme preferate de cetățenii români sunt WhatsApp, 73%, și YouTube, 63%. 

Cei mai mulți români folosesc platformele de socializare pentru a se informa (58%) sau pentru a trimite mesaje familiei sau prietenilor (56%). 

Un procent de 47% din respondenții români au spus că urmăresc influenceri sau creatori de conținut pe platformele de social media, cu zece procente mai mult decât media de la nivel european. Românii preferă conținut despre știrile curente, legate de societate, politică, economie și altele sau review-uri despre produse, cărți, locuri, etc.

Mai multe pentru tine:
Nu rata cele mai dulci cadouri pentru copii de Moș Nicolae și Crăciun 2025 – Pachete festive, reduceri eMAG și surprize sub 50 de lei
De câți bani ai nevoie ca să trăiești decent în Spania. O româncă a spus cât a cheltuit în noiembrie: „O viață fără lipsuri”
eMAG MultiDeals 2025: Ghid complet pentru extra reduceri de până la 20% și cele mai populare 11 produse de cumpărat
Crăciun 2025: Cele mai bune jucării educative pentru copii – Cadouri care dezvoltă imaginația, inteligența și curiozitatea lor. Investește în viitor
Sărbători fără fiul și fiica ei, stabiliți în Franța și în Dubai. Cum își alină Marina Almășan dorul: „Beau cafeaua dintr-o cană cu chipul lor”. Ce meserii au Victoraș și Marinuș?
Clarvăzătorul supranumit ”Nostradamus al zilelor noastre” face o profeție sumbră legată de Prințul William și Prințul Harry
ElectroWeekend eMAG: Top 15 produse cele mai populare și testate de clienți, cu cele mai mari reduceri. Pune-ți electro oferta sub brad!
Cine sunt, de fapt, Dragoș și Gheorghe Vîlcu, despre care se spune că finanțează din umbră Recorder și Hotnews
Furia Ancăi Alexandrescu după ce a pierdut alegerile la Capitală. Cum vrea să se răzbune
Cadouri de Crăciun 2025 pentru ea – White Luxury Gifts: eleganță, stil, statement și surprize premium sub 100 €
Top 10 brazi artificiali de Crăciun 2025 cu cele mai bune recenzii și extrareducere de până la 40% pe eMAG. Alege bradul perfect și profită de discounturi