Zece locuri de muncă din clasa de mijloc pe care inteligența artificială le va înlocui până în 2030

0
Publicat:

Inteligența artificială  (AI) transformă rapid joburile, cu implicații semnificative pentru ocuparea forței de muncă în clasa de mijloc, scrie New Trader U, care notează că, în timp ce inteligența artificială creează noi oportunități, rolurile tradiționale care au oferit până acum venituri stabile sunt amenințate.

AI amenință inclusiv joburi din domeniul juridic. FOTO The National Judicial College

Analizele realizate de organizații precum Forumul Economic Mondial, McKinsey și Forbes, sugerează că anumite profesii se vor confrunta cu perturbări substanțiale până în 2030.

Iată care ar fi cele zece locuri de muncă din clasa de mijloc vulnerabile la automatizarea AI, pe care interligența artificială le va înlocui cel mai probabil până în 2030, potrivit sursei citate:

1. Funcționari care se ocupă cu introducere a datelor

Introducerea datelor implică sarcini repetitive, structurate, pe care AI le poate gestiona foarte eficient. Tehnologiile de recunoaștere optică a caracterelor (OCR) și de procesare a limbajului natural (NLP) permit sistemelor AI să proceseze volume mari de date, inclusiv intrări scrise de mână sau nestructurate, mai rapid și cu mai puține erori decât lucrătorii umani.

Deja, în industriile financiare, medicale și logistice, automatizarea proceselor robotizate (RPA) reduce deja nevoia de funcționari pentru introducerea datelor.

McKinsey consideră că rolurile de procesare a datelor ar putea înregistra o automatizare de până la 30% a sarcinilor până în 2030. Capacitatea tehnologiei de a lucra continuu fără oboseală sau erori face ca această profesie să fie deosebit de vulnerabilă la automatizare, arată sursa citată.

2. Contabili 

Există platforme de contabilitate bazate pe inteligență artificială care se ocupă din ce în ce mai mult de sarcini financiare de rutină, cum ar fi contabilitatea, calculele fiscale și raportarea financiară.

Astfel de sisteme pot procesa reglementări fiscale complexe mai eficient decât oamenii, minimizând în același timp erorile.

Tehnologia folosește o combinație de inteligență artificială generativă, automatizare a proceselor robotice și software specializat de contabilitate pentru a transforma fluxurile de lucru financiare.

Cca 20% din locurile de muncă contabile ar putea fi automatizate până în 2030, arată proiecțiile pentru acest sector, rolurile entry-level și de rutină confruntându-se cu cel mai mare risc.

Chiar dacă eliminarea completă a contabililor este puțin probabilă, mulți profesioniști trebuie să treacă la funcții de consultanță sau strategice care să valorifice capacitățile umane distincte, cum ar fi construirea de relații și judecata complexă.

Predicțiile arată că până în 2030, 100% din pregătirea fiscală de bază ar putea fi finalizată 100% cu software AI.

3. Asistenți administrativi

Asistenții virtuali bazați pe inteligență artificială care folosesc procesarea limbajului natural pot înțelege contextul, prioritiza informațiile și gestiona fluxurile de lucru cu o implicare umană minimă.

Forumul Economic Mondial estimează, până în 2030, scăderi semnificative ale rolurilor administrative.

Microsoft Copilot este doar unul dintre instrumentele care demonstrează deja capacitatea AI de a gestiona eficient sarcinile de birou de rutină.

Asistenții executivi de nivel înalt umani care gestionează munca complexă bazată pe relații pot fi în continuare căutați de angajatori, dar multe poziții administrative standard vor dispărea probabil.

4. Reprezentanți ai serviciului clienți

De la depanare la vânzări de bază, chatbot-urile AI și asistenții virtuali se ocupă acum de multe întrebări ale clienților. Astfel de sisteme funcționează 24/7 și se îmbunătățesc continuu prin învățarea automată prin analizarea modelelor în interacțiunile cu clienții. Procesarea limbajului natural le permite să înțeleagă și să răspundă din ce în ce mai inteligent la intrările de text și voce.

Până la 30% din sarcinile de servicii pentru clienți ar putea fi automatizate până în 2030.

Problemele complexe care necesită inteligență emoțională și judecată mai nuanțată vor necesita în continuare intervenție umană, însă rolurile de rutină ale serviciului pentru clienți dispar treptat  pe măsură ce capacitățile AI avansează.

5. Designeri grafici

Instrumentele AI generative permit neexperților să producă rezultate de înaltă calitate fără pregătire specializată.

Progresele AI remarcabile în crearea de imagini, logo-uri și materiale de marketing de calitate profesională bazate pe solicitări simple de text amenință multe joburi.

Deja multe aspecte ale creării și editării imaginilor sunt automatizate de instrumente precum funcțiile Ideogram, Midjourney și Canvas AI .

Este de așteptat ca până în 2030,  rolurile de design entry-level și repetitive să dispară. Designerii umani se vor concentrează pe lucrări cu concept înalt, cu rezonanță emoțională, care necesită o înțelegere mai profundă a contextului cultural și a psihologiei umane.

6. Juriști care efectuează sarcini de rutină

Instrumentele AI analizează contracte, sortează documente, cercetează jurisprudența și chiar redactează documente juridice standard cu o sofisticare din ce în ce mai mare. Modelele de învățare automată pot procesa baze de date juridice și pot identifica informații relevante mai repede decât oamenii.

Activitatea juridică strategică va rămâne însă condusă de oameni, însă sarcinile de rutină  se vor confrunta cu o automatizare semnificativă până în 2030. 

7. Analiști care fac cercetare de piață

Pentru multe funcții de bază ale analiștilor care fac cercetare de piață, AI pare să aibă  performanțe mai bune. Inteligența artificială excelează în procesarea seturilor mari de date, identificarea tendințelor și prezicerea comportamentului consumatorilor

Algoritmii de învățare automată pot detecta modele în datele consumatorilor care ar putea scăpa atenției umane, în timp ce instrumentele de sondaj bazate pe inteligență artificială simplifică procesele de colectare și analiză a datelor, mai arată New Trader U,   

Instrumentele de analiză AI vor domina cercetarea de piață, până în 2030, nevoia de analiști umani în roluri de rutină urmând să scadă substanțial.

8. Analiști financiari

Deja algoritmii de tranzacționare automatizați și robo-advisorii demonstrează capacitatea AI de a analiza piețele și de a face recomandări de investiții fără intervenție umană.

Peste jumătate din sarcinile actuale ale analiștilor financiari ar putea fi automatizate până în 2030, potrivit proiecțiilor făcute pentru acest domeniu.

Totuși, pozițiile de consiliere strategică care necesită managementul relațiilor și o judecată etică complexă vor avea în continuare nevoie de analiști financiari umani. 

9. Cei care execută activități de scriere tehnică (redactare tehnică)

Scrierea tehnică implică crearea de documentație, manuale de instrucțiuni și ghiduri, activități pe care și AI generativă le poate îndeplini.

Raportul Forrester din 2023 arată că cei care activează în acest domeniu se confruntă cu o vulnerabilitate foarte mare în fața sistemelor AI, care demonstrează capacitatea de a produce documentație precisă și consecventă în mai multe formate.

Până în 2030, posturile de redactare tehnică rămase se vor concentra probabil pe documentație complexă sau foarte specializată care necesită o expertiză profundă în domeniu.

10. Operatori de telemarketing

Una dintre cele mai automatizabile profesii ale clasei de mijloc este telemarketingul. Roboții vocali bazați pe inteligență artificială pot gestiona apelurile de ieșire și pot procesa răspunsurile mai eficient decât telemarketerii umani, printre multe alte sarcini

Interacțiunile cu clienții folosind tehnologii AI conversaționale și de sinteză vocală se prefigurează a fi viitorul în acest domeniu până în 2030.

Concluzie

Deși AI va perturba semnificativ aceste profesii din clasa de mijloc până în 2030, peisajul general al ocupării forței de muncă este mai complex.

Forumul Economic Mondial estimează că, în ciuda faptului că AI va înlocui aproximativ 92 de milioane de locuri de muncă până în 2030, va crea aproximativ 170 de milioane de noi roluri în domenii precum dezvoltarea AI, știința datelor și colaborarea om-AI.