Video Drumul Fierului, ruta spectaculoasă, modernizată complet. Cele mai căutate locuri ale noului traseu din Ținutul Pădurenilor

0
Publicat:

Drumul Fierului, ruta folosită în secolele trecute pentru transportul minereului de fier din Munții Poiana Ruscă a fost asfaltat complet și oferă acces mai ușor la atracțiile turistice din Ținutul Pădurenilor.

Furnalul din Govâjdia, una dintre atracțiile de pe Drumul fierului. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

Modernizat pe bucăți, drumul care lega în trecut minele de fier de la Ghelari de Furnalul de la Govâjdia a devenit, odată cu asfaltarea sa completă de la sfârșitul anului 2024, un traseu accesibil pentru călătorii care vor să exploreze Ținutul Pădurenilor din Hunedoara (video - Adevărul).

Vechiul drum al fierului, devenit șosea modernă

Furnalul de la Govâjdia, construit la începutul anilor 1800, devenise în secolul al XIX-lea un punct de reper al Ținutului Pădurenilor.

Aici, pe „drumul fierului”, coborau carele și mai târziu vagoanele de minereu de fier extras de la minele învecinate, din Ghelari - ultimele, pe un plan înclinat de câteva sute de metri amenajat special pentru coborârea minereului.

De la începutul anilor 1900, o cale ferată minieră lega Govâjdia de Huunedoara, trecând pe sub dealuri prin câteva tuneluri, unul în lungime de aproape 800 de metri.

La Govâjdia, pe alte drumuri ajungeau talcul și dolomita extrase din carierele și minele de la Lelese, marmura de la cariera Alun și trunchiurile extrase din pădurile de pe valea Runcului și de la Vadu Dobrii.

Furnalul de la Govâjdia (video) a fost dezafectat în anii care au urmat Marii Uniri din 1 Decembrie 1918, după ce în perioada războiului nu mai fusese folosit.

Calea ferată Hunedoara - Govâjdia (Ghelari) a fost dezafectată în anii 2000, iar minele de fier au fost închise în aceeași perioadă. Carierele de marmură și dolomită au intrat în conservare, la fel și furnalul din apropierea lor, însă, deși industria a dispărut treptat, iar mulți localnici au părăsit zona Govâjdiei, ea a rămas atractivă prin relieful și prin istoria ei.

În ultimul deceniu, mai multe drumuri din împrejurimile Furnalului de la Govâjdia au fost modernizate și au facilitat accesul turiștilor în satele izolate din Munții Poiana Ruscă.

Drumul Govâjdia - Ghelari, numit și Drumul Fierului, inaccesibil mașinilor în trecut a fost reabilitat pe bucăți. Primele sectoare, care urcă pe valea Rețișoarei, în satele Ghelari și Plopi, cu o lungime totală de circa șapte kilometri, au fost modernizate în anii 2021 - 2022 (video)

Ultimele bucăți de drum, asfaltate recent

Recent, au fost asfaltate sectoarele de pe valea Nădrabului, care leagă Furnalul din Govâjdia de noua șosea de pe valea Rețișoarei, dar și de Lelese.

Peste 14 milioane de lei, cu TVA, au fost alocate din finanțările obținute prin Programul Național „Anghel Saligny” și de la bugetul Consiliului Județean Hunedoara pentru modernizarea ultimelor trei porțiuni neasfaltate de drum care însumează circa 4,5 kilometri.

Astfel, călătorii pot circula pe asfalt pe traseul Hunedoara - Govâjdia - Ghelari (25 de kilometri) și pe traseul Hunedoara - Govâjdia - Lelese și Cerișor (30 de kilometri). Drumul dintre Govâjdia și Runcu Mare a fost modernizat, de asemenea, pe aproape întreaga sa distanță de 12 kilometri, de la furnal până în satul pitoresc din Ținutul Pădurenilor.

Catedrala din Ghelari. Foto: Daniel Guță. ADEVĂRUL

„Acum câțiva ani, călătoriile noastre se opreau la furnal, de unde făceam cale întoarsă spre Hunedoara, pentru că de aici am fi intrat pe drumuri greu accesibile. Acum avem mai multe opțiuni. Putem merge la Runcu Mare, un sat cu case tradiționale vechi de peste un secol, la Ghelari - unde putem vedea catedrala Pădurenilor și cariera uriașă, în celelalte sate din Ținutul Pădurenilor, și putem coborî, tot pe șosea, spre Lacul Cinciș și Hunedoara”, spune o localnică din Hunedoara.

Deși a rămas una dintre atracțiile turistice ale Hunedoarei, Furnalul din Govâjdia, vechi de peste două secole, așteaptă însă restaurarea. Cuptorul său s-a păstrat intact şi le oferă vizitatorilor săi o mărturie vie despre industria fierului din urmă cu două secole.

Mai multe pentru tine:
Horoscop săptămâna 26 decembrie - 1 ianuarie. Succes total la final de an pentru Scorpioni, schimbare majoră pentru Vărsători
Tricouri de Crăciun pentru copii și familie – Cadouri unice, outfituri cozy și reduceri exclusive eMAG: magia sărbătorilor în casa ta
Mesajul de Crăciun al lui Dragoș Dolănescu pentru fratele lui și Maria Ciobanu: „Tata ar fi fericit în Cer dacă...” Cum petrece în Costa Rica: „Nu vor lipsi sărmăluțele”
Pijamale pentru copii de Crăciun 2025 – cozy și hazlii, la ofertă, majoritatea sub 100 lei, cadouri de la Moșu’ pentru dimineți pline de magie
Top 20 mașini de spălat și uscătoare 2025 – alege modelul perfect pentru casă și economisește inteligent
Ce etnie are Alessia Pop, câștigătoarea de la Vocea României: „Nu pot exprima durerea pe care o simt ...”
Cadouri de Crăciun pentru copii: 25 de hanorace și pulovere festive – de la modele la reducere sub 100 de lei, la cadouri unicat și personalizate
Cadouri de Crăciun pentru el: Top 15 aparate și produse de ras și bărbierit verificate online – alege cadoul care îl va impresiona și răsfăța
Charlotte, steaua Crăciunului regal. Superba prințesă de 10 ani a fost în centrul atenției la Sandringham
Neti Sandu anunță zodia care se reinventează în 2026. Nativul trăiește un adevărat moment de renaștere
Cele mai bune 15 vinuri de pe eMAG în 2025: ce aleg românii de sărbători. Transformă mesele de Crăciun și Revelion în momente magice