Marin Cazacu, Orchestrele Române de Tineret şi Violoncellissimo – ambasadori culturali ai României

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
Marin Cazacu FOTO Virgil Oprina

O.Ş.P. Domnule Marin Cazacu, sunteţi managerul Centrului Naţional de Artă „Tinerimea Română”, iar proiectul dumneavoastră Orchestrele Naţionale de Tineret ale României traversează, nu fără emoţii, o perioadă fastă în ultimii ani, cu prezenţe tot mai ambiţioase pe marile scene de concert ale lumii. Cum a fost anul 2019?

M.C.: Nici n-aş putea să spun vreodată care an a fost mai bun, cel puţin în ultima perioadă, pentru că 2019 mi s-a părut fabulos, nu doar din punct de vedere emoţional, ci şi cantitativ şi calitativ, dacă e să mă gândesc la multitudinea de proiecte susţinute. A fost un an pe care l-am pregătit cu mult timp în urmă, cu cel puţin doi-trei ani înainte, şi el s-a împlinit într-o formă atât de extraordinară, încât toată munca care a stat în spatele organizării acelor evenimente din anul 2019, mi se pare astăzi împlinită şi dătătoare de speranţă pentru ceea ce urmează în viitor.

Cu siguranţă, turneul din Statele Unite pe ruta Miami, New York, Washington, Detroit, New Jersey, primul atât de amplu al acestei orchestre româneşti a fost punctul culminant al începutului de an. Apoi, prezenţa Orchestrei Române de Tineret în concertul de preluare a Preşedinţiei României la Consiliul Europei, a fost de asemenea o prezenţă onorantă şi de mare succes la Bruxelles, în sala Bozar. Iată, deja, două evenimente cu totul speciale, iar anul 2019 a continuat şi cu alte prezenţe extrem de importante : la Berlin, la Festivalul Young Euro Classic, a şasea prezenţă a unei orchestre de tineret din România şi o apariţie nouă la Festivalul de la Schleswig-Holstein, de la Hamburg, în cadrul unuia din cele mai prestigioase festivaluri din Europa.  Acolo orchestra a cântat în acea fabuloasă sală Elbphilharmonie, un reper arhitectonic şi cultural al Europei, devenit unul dintre acele rare locuri unde orice orchestrant şi muzician de top din lume îşi doreşte să ajungă şi să cânte. Iar această formidabilă orchestră de tineri muzicieni a fost parte a unui moment cu totul şi cu totul excepţional, fiind din nou aclamată minute întregi.

O.Ş.P. 2019 a fost însă şi anul unei noi ediţii a Festivalului Internaţional „George Enescu”.

M.C.: Prezenţa în cadrul Festivalului ”George Enescu” de la Bucureşti în 2011, 2013, 2015, 2017, 2019, a cincea de acest fel, a însemnat din nou un moment de mare strălucire pentru  Orchestra Română de Tineret. Pentru noi, includerea în ciclul Mari Orchestre ale Lumii a  însemnat de la prima participare o onoare şi o încurajare cu totul specială. A fost atunci, la început, şi continuă să fie cu fiecare nouă participare un tip de recunoaştere de nivel internaţional, dar care – ce lucru minunat, se petrece la noi acasă – a valorii mai multor generaţii de tineri muzicieni români.

În 2019 am avut parte din nou de un program de concert provocator şi de colaborarea cu minunatul dirijor german Michael Sanderling, ca să nu mai vorbesc despre absolut specialul pianist japonez Nobuyuki Tsujii. Sala Mare a Palatului plină şi publicul aplaudând în picioare sunt amintiri de neuitat.

O.Ş.P. Activitatea Orchestrelor de Naţionale Tineret ale României nu înseamnă doar o foarte bogată colecţie de concerte speciale, concretizate prin prezenţe internaţionale foarte numeroase, toate de mare prestigiu, ci şi continuarea unor proiecte şi parteneriate devenite deja tradiţionale pentru tinerii noştri muzicieni.

M.C.: Cred că nici nu s-ar putea altfel, este vorba deja de proiecte de suflet, concretizate prin minunate concerte care au avut loc şi în anul 2019 la Sinaia, la Bucureşti, la Ateneul Român. Să nu uităm ”Vara magică”, un festival în care prezenţele orchestrelor româneşti de tineret sunt extrem de importante, atât pentru calitatea pregătirii lor, cât şi pentru promovarea şi mai ales pentru împlinirea aspiraţiilor profesionale pe care aceşti muzicieni din România le au faţă de profesia de muzician de orchestră. Ţin să reamintesc de fiecare dată faptul că participarea la Concertele Magice produse de Lanto Communications, prin domnul Dorin Ioniţă, a însemnat pentru noi nu doar prilejul primei apariţii a Orchestrei Române de Tineret pe scena Ateneului Român, ci, în timp, câştigarea unui public fidel şi practic construirea unei întregi atmosfere de simpatie, de iubire chiar, creată în jurul acestor minunaţi tineri.


FOTO Virgil Oprina

O.Ş.P. Iată însă că anul 2020 începe în forţă. Orchestra Română de Tineret va participa chiar din prima lună a anului la un important eveniment cultural.

M.C.: În fiecare an dorim să avem repere importante, dar şi repere noi, momente în care tinerii muzicieni români să facă acel tandem cu momentele esenţiale şi importante ale culturii române. Iată cum, în data de 15 ianuarie, Orchestra Română de Tineret sub bagheta tânărului dirijor Gabriel Bebeşelea va susţine un concert extraordinar la Ateneul Român cu ocazia Zilei Culturii Naţionale. Anul porneşte extrem de pasional şi de strălucitor cu acest concert de muzică românească pe care îl dorim un concert la superlativ, pentru că vor fi selectate cele mai importante lucrări din repertoriul românesc şi, cu siguranţă, publicul va aprecia atât muzica, cât şi, sperăm, interpretarea acestor lucrări. Gabriel Bebeşelea este deja a cincea oară, cred, alături de Orchestra Română de Tineret. E un moment extrem de important, pentru că Orchestra de Tineret are nevoie să fie alături de artiştii care confirmă şi care ne reprezintă deja pe marile scene ale lumii.

Continuăm în 2020 seria unor participări importante la festivaluri internaţionale: este vorba de Festivalul „Gustav Mahler” din nordul Italiei, de la Dobbiaco, de Festivalul „Alto Adige” de la Bressanone, tot din nordul Italiei, Festivalului Rinului de la Kassel, din Germania şi, în afară de aceste prezenţe importante, avem câteva evenimente în care suntem într-o postură inedită, e vorba de o orchestră comună, România – Germania, cu care vom susţine un concert la Bucureşti, la preluarea Preşedinţiei germane a Uniunii Europene şi un concert la Berlin, la sfârşitul lunii noiembrie, în care cele două entităţi artistice de tineret, Germania şi România, se vor reîntâlni într-un inedit proiect în care muzica românească şi cea germană vor produce bucurie, atât ascultătorilor din România, cât şi celor din Germania.

Nu voi uita să amintesc că Orchestra Română de Tineret revine în acest an la câteva festivaluri din apropierea României şi este important să participăm la acest tip de evenimente : este vorba de Festivalul de la Ruse, cel mai vechi festival din Bulgaria, de un festival de la Chişinău, unde suntem prezenţi o dată la doi ani, de data aceasta în Sala cu Orgă. In cadrul orchestrei avem mulţi tineri din Chişinău, care studiază la Bucureşti sau vin special de la Chişinău, iar prezenţa lor devine o simbolică de sufletul românesc din Basarabia.

De asemenea, vom reveni în 2020 la cele două festivaluri din România la care participăm constant – este vorba de Festivalul ”Enescu şi muzica lumii” de la Sinaia şi ”Vara magică” de la Bucureşti, care vor avea ca puncte extrem de importante prezenţele Orchestrelor Naţionale de Tineret ale României, respectiv Orchestra Junior, Romanian Sinfonietta, Orchestra Română de Tineret. Anul se va încheia, ca întotdeauna, cu un concert extraordinar ”Iarna magică”, la Ateneul Român, unde de Lanto Communication producem de ani de zile acel tip de eveniment pe care publicul şi-l apropie de suflet mai mult decât la un concert obişnuit pentru că sunt prezentate lucrări populare, pe înţelesul tuturor, am putea spune „muzica pentru toţi”, aşa cum era cândva „biblioteca pentru toţi”.


FOTO Virgil Oprina

O.Ş.P. În mod firesc, agenda anilor trecuţi a cuprins şi proiecte camerale la care membrii Orchestrelor Naţionale de Tineret ale României sunt foarte dornici să participe. Chiar în anul 2019, o formulă camerală fără dirijor, coordonată de unul dintre concert maeştrii Orchestrei Române de Tineret, Rafael Butaru, actulmente concertmaestru  al Orchestrei Operei Române din Bucureşti şi foarte de curând câştigător şi al postului de concertmaestru al Filarmonicii din Bucureşti, a susţinut câteva minunate concerte cu repertoriu baroc, unul dintre ele chiar la Santa Cecilia din Roma. Cum vor continua aceste formaţii în 2020?

M.C.: Între proiectele Orchestrelor Naţionale de Tineret ale României mai figurează două iniţiative mai speciale de muzică de cameră din cadrul orchestrei : este vorba de grupul cameral România – Austria, foarte important, care se va desfăşura în luna mai a anului 2020 şi de grupul cameral România – Cipru, o ţară care nu are tradiţie, dar pe care încercăm, prin apropierea de România să o ridicăm atât cât putem noi şi să aducem astfel bucurie atât publicului din Cipru, cât şi celui din România prin această componentă internaţională a proiectelor noastre.

O.Ş.P. Practic va fi vorba, bănuiesc, despre grupuri mixte...

M.C.: Într-adevăr, vor fi opt muzicieni din fiecare ţară, care vor cânta în grupuri diverse de la patru la opt sau zece muzicieni, în cazul nostru cu Austria, cu concerte în ambele ţări, la Viena, Bucureşti şi alte două oraşe, Sinaia şi Linz. Cu Cipru vom susţine concerte la Limassol şi Bucureşti. Aceste proiecte europene le desfăşurăm de ani de zile. De altfel, suntem la cel de-al patrulea proiect european, toate având această componentă de colaborare, de apropiere între muzicienii din diferite ţări. Acest lucru se extinde şi la orchestre, bineînţeles. Noi desfăşurăm în continuare schimburi de muzicieni între orchestrele noastre în cadrul proiectului MusXchange care continuă, pentru că deja suntem în al treilea an, am impresia, de la ultimul proiect pe care-l desfăşurăm cu MusXchange, în care tineri muzicieni din România vor face parte din ansamblurile altor orchestre internaţionale. Este vorba de Austria, Spania, Franţa, Germania, Italia, Olanda, muzicieni din acest ţări urmând să fie şi ei prezenţi în cadrul Orchestrelor Române de Tineret, în proiectele noastre.

O.Ş.P. Sunteţi foarte implicat în activitatea EFNYO – Federaţia Europeană a Orchestrelor de Tineret – din care Orchestra Română de Tineret face parte din anul 2011 şi, prin extensie, în aducerea la Festivalul Internaţional "Vara magică" de la Bucureşti a majorităţii orchestrelor importante de tineret din Europa. Care este rolul acestei componente integratoare?

M.C.: Nu poţi exista ca entitate artistică şi culturală decât în context. Mai ales pentru tinerii aflaţi la început de drum în formarea artistică acest tip de raportare este esenţial. Doar aşa, prin mijlocirea cât mai multor contacte, pot circula idei noi şi se pot identifica noi oportunităţi. În cadrul Festivalurilor ”Enescu şi muzica lumii” de la Sinaia şi ”Vara magică” de la Bucureşti vor fi prezente şi anul acesta orchestre europene, din Slovacia, Turcia şi Bulgaria, pentru prima dată şi revenind la Bucureşti Austria şi Olanda, cadre se bucură de fiecare dată de mare succes la Bucureşti în cadrul acestor două festivaluri, alături de Orchestrele Naţionale de Tineret ale României.


FOTO Virgil Oprina

O.Ş.P. Enumerarea acestor numeroase şi ample proiecte nu epuizează însă nici pe departe lista activităţilor dumneavoastră organizatorice şi artistice. Iar acest interviu nu-şi poate propune acest lucru. Totuşi, pentru că prin membrii săi, activitatea dumneavoastră pedagogică se leagă şi de Orchestrele Naţionale de Tineret ale României, voi mai vorbi despre un alt proiect de suflet pentru violoncelistul şi profesorul Marin Cazacu: Violoncellissimo.

M.C.: Vorbim despre un proiect în care nu sunt implicat doar ca manager, ci şi ca profesor şi muzician. Violoncellissimo face tot mai bine de la an la an asta spun nu doar eu. Anul 2019 a avut câteva momente de excepţie şi trebuie să amintesc în ordine cronologică  prezenţele extraordinare de la Washington, Bruxelles şi Luxemburg, care au fost urmate de  primul turneu naţional în 6 oraşe din România, care va avea o continuare şi în 2020. Este foarte important – şi acest lucru este valabil şi pentru orchestre –, ca noi, ca artişti români, să fim prezenţi, să aducem bucurie cu arta noastră şi, de ce nu, să fim apreciaţi şi iubiţi de conaţionalii noştri, de cei în mijlocul cărora trăim şi din rândul cărora ne tragem de fapt energia şi inspiraţia pentru actul artistic.

Şi ca să încheiem rotund această discuţiem, anul 2020 debutează cu un concert extraordinar, pe care putem să-l încadrăm în cadrul evenimentelor care se desfăşoară cu prilejul Zilei Culturii Naţionale, este vorba de data de 14 ianuarie, la Istanbul, pentru prima dată, de altfel, când ansamblul Violoncellissimo va fi prezent în acest spaţiu georgrafic. Iar prezenţele internaţionale vor continua şi în alte spaţii culturale pe parcursul anului, şi pot menţiona deja Viena şi Paris.

Mai multe pentru tine:
Îi va da Trump undă verde lui Netahyahu pentru un război cu Iranul? Analist: „Ar însemna implicarea SUA în război, ori el a zis că aduce pacea”
Mehta, Argerich, Batiashvili – surprinzătoare zile de „festival Enescu” în prag de toamnă bucureșteană
Putin mizează pe imagine amenințând cu o rachetă veche sub o denumire nouă. Specialiștii nu sunt impresionați
Actorul Cristian Şofron, directorul Teatrului „Stela Popescu”: „Spectacolele noastre plac, pun întrebări, poate dau și răspunsuri spectatorilor din întreaga țară”
Horoscop duminică, 24 noiembrie: Decizii importante pentru o zodie. Câștiguri financiare uriașe pentru nativii alteia
Înregistrările în baza cărora USR îl acuză pe Cătălin Predoiu că folosește Poliția Română pentru intimidarea alegătorilor. Cum răspunde IGPR
Cinci semne alarmante ale apneei în somn, fără legătură cu sforăitul. Cum le poți combate
LIVE TEXT Referendum în București. În jur de 1.8 milioane de bucureșteni sunt așteptați să răspundă la cele trei întrebări ale lui Nicușor Dan
Cum ne sărăcește statul doar ca să-și astupe propria incompetență. Profesor de economie: „Ne uităm ca și curca la lemne și nu înțelegem”
Pianistul Cătălin Răducanu: „Pentru mine muzica nu este doar o pasiune sau o vocație, este un stil de viață”
Avertismentul unui economist de la Harvard cu privire la revoluția AI: „Un miliard de oameni trebuie să se recalifice în următorii 5 ani”