Ce este transfilosofia

0
0
Publicat:

Curentul transfilosofic se revendică, în principiu, de la metodologia  transdiscplinară,  teoretizată de către fizicianul și scriitorul francez de origine română, Acad.Basarab Nicolescu, Lima de Freitas și  Edgar Morin chiar dacă unele linii programatice se  diferențiază de    viziunea basarab-nicolesciană asupra trandisciplinarității, în sensul că, desi  acceptă nivelurile de realitate, logica lupasciană, Charta transdisciplinarității în general, nu  echivaleză neaparat  terțul inclus/ascuns cu principiul suprem/entitatea divină a niciunei religii, decât la nivel strict cultural.

Mai concret, metafizica transfilosofică nu postulează  existența unei divinități personale, nu  are ca fundament un anume model revelațional, ci se bazează pe un discurs teologic natural, rațional, interogativ, speculativ, științific, non-ritualic, non-doxologic. În plus, integrează și viziunea  nihilistă asupra lumii.

Transfilosofia nu este o filosofie a transdisciplinarității, ci este mai degrabă un discurs filosofic care depășește granițele tradiționale, regulile  canonice  ale  acestei discipline,  făcând apel la știință, artă, literatură, inclusiv la teologia naturală etc. Prin urmare, metodic vorbind, transfilosofia  se raportează la multiplele niveluri de realitate, la toate modele logice și la  toate modelele cultural-revelaționale.

Prepoziția latină “trans” asemenea cifrei trei (proto-indo-europeanul *trh- sau *terh-, sanscritul  tṛ-, dar și  verbul elin peraoo  au  sensul de „a trece dincolo”, „a traversa”) implică o depășire, o transcendere a dualității. Prin urmare, transfilosofia transcende sensul etimologic al conceptului de filosofie ca “iubire de înțelepciune”, devenind prin excelență, în sens etimologic, pitagoreic, sofie (înțelepciune).

Transfilosofia presupune o critică lucidă a tiparelor noetice, o regândire a eticii, a fenomenului religios, a reperelor axiologice în general, a modului de raportare la semeni, la  natură și la  ceea ce ne transcende.

Transfilosofia  încearcă pe cât posibil să evite  jargonul academic abstract, stereotipic, steril și să folosească un limbaj viu, accesibil, mediat nu doar de raționamente și principii logice, ci și de metabolismul existențial.

Ca formă de expresie, ca stil de filosofare,  transfilosofia, asemenea transliteraturii, poate combina genurile, alternând discursul eseistic cu limbajul științific, speculativ sau  poetic.

Transfilosofia  are și o dimensiune metafilosofică. Dacă începând cu Heraclit și Parmenide,  metafizica a fost dominată de problema  devenirii și a  Ființei,  sau de modul de ființare  al ființei, așa cum apare aceasta  la Heidegger,  transfilosofia  chestionează   nu doar  sensul  ființei și al ființării, ci se   întreabă  mai ales asupra posibilității întrebării însăși, asupra  limbajului ca instrument  de comunicare, asupra   adevărului limbii și  a condiției  omului în  calitatea lui  de mamifer  vorbitor .

Transfilosofia nu promite mântuirea, iluminarea, fericirea, ci oferă mai degrabă o analiză  lucidiă  a lumii  și implicit abilitatea  de a  gestiona  condiția  tragică   a ființei umane,  neliniștile metafizice lipsa de sens, frica de moarte etc.

Este evident pentru orice  om inteligent  și sensibil  faptul că a fi subiectul  unei conștiințe  este  o povară, că viața nu se  trăiește, ci se suferă.

Transfilosofia este o ontologie  abisală, o fenomenologie a vertijului, dar și o teologie a abscondității  temeiului ultim,  căreia îi acordă  o importanță  la fel de mare ca prezenței și  revelației lui. Ceea ce  nu cunoștem despre ființă, despre  univers, despre  moarte, ceea  ce nu se poate  cunoaște din cauza  condiției noastre limitate  devine pentru    discursul transfilosofic   un capital  cognitiv aproape  tot atât de relevant ca și   lucrurile care ne sunt deja cunoscute. 

Indiferența, vacanța, absența unui agent creator al lumii, a unei paternități  transcendente, personale, impersonale, energetice, cuantice etc. permamenntizează   angoasa   singurătății,  acutizează alienarea  față de lume și de sine însă  ceea ce  este mai  greu de suportat nu este orfanismul    cosmic și metafizic, ci absența sensului acestei absențe.

Transfilosofia nu  neagă existența unui temei ultim, ci îl caută,   face arheologie teologică, teologie naturală, nondoxologică, bazată pe  filosofie și știință.

Agentul creator al lumii scapă oicărei  abordări teologice tradiționale,  deoarece religiile nu  caută  cauza primă, ci îl postulează, formulând dogme, instituind practici cultice, ritualuri și rituri,  fără să îl cunoască, altfel decât  subiectiv.

Carcasa noastră biologică  nu este  total diferită de  gândire, nu este o anexă a  conștiinței, ci  un senzor  noetic, o instanță   de carne  algesică,  dureroasă, capabilă să   contribuie la direcția și obiectivitatea actului  gnoseologic.

Orice experiență culturală, spirituală,  metafizică  este trăită   și la nivel somatic, după cum  orice  afectare sarxică  se resimte și la nivelul spiritului. Tocmai de aceea, corpul este memorie, martor metafizic al devenirii, al declinului biologic.Odată cu   moartea  eului se sfârșește lumea, are loc o apocalipsă  personală.

Prin urmare, transfilosofia propune o recuperare a dimensiunii  somatice,  considerând  corpul  drept  instanță  auxiliară  în  economia  gândirii.Corpul nu este doar   carne care simte, ci și carne care știe,   barometru, termometru, seismograf care măsoară  variațiile presiunii   conșțiinței, temperatura ei, mișcările tectonice ale ființei, metaboblismul ei spiritual.

Acceeași pondere în ecuația gândirii o are și   conștiința,  spiritul,  ceea  ce oamenii  religioși  numesc suflet.Orice   traumă psihică,  orice durere somatică, orice grevă fiziologică a unui organ, care “refuză să colaboreze  cu celelalte” este o epifanie, o revelație care  mijlocește  omului neantul lumii.

Transfilosofia propune o ontologie deschisă, transparentă, nudă, demachiată de fardurile religioase, etice,   de convenționalisme  sociale și de prejudecăți.

Temporalitatea este  un fundament la fel de important pentru  transfilosofie ca și  eternitatea, care nu este altceva decât o formă de transtimp.  Durata nu este  doar o devenire cronologică, o succesiune de secunde, minute, ore, zile, săptămîni, luni,  ani, decenii,   secole  sau ere, care se scurg, ci, așa cum știm de la Heidegger,  este legată de ființă, fiind o pulsație a ființării, un developator al  momentelor  ei invadate de suflul neantului.Din acest motiv, mai importantă decât curgerea  timpului este rămânerea, ceea ce se adâncește  din   timp  în ființă,   dâra  biologică, psihică și spirituală a metabolizării lui .

Transfilosofia valorizează și analizează nu doar ontologia realului  senzorial, ci și  pe cea a realului imaginar.Imaginația  este intuiție, cunoaștere,  având capacitatea  de a genera, pe baza percepțiilor și reprezentărilor, roiuri  de lumi, un nou tip de realitate, structuri  de o profunzime  ontologică  infinit mai complexă decât așa-numita realitate  obiectivă.

Prin imaginație, nu  avem de-a face  doar cu o ființă   care  se regândește, se  visează, se  recreează pe sine, ci și cu o ființă care se autorevelează,  care  se autotranscende.

Nu există geografie mai vastă decât  universul  imaginar, decât   întinderile de ape ale   fanteziei și nici temperaturi mai înalte decât cele degajate de focul contradicțiilor lăuntrice.

Transfilosofia propune o cartografiere a  cosmologiei  interioare, o geografie a abisului personal, unde metafizica, la fel ca  în cazul sarx-ului, nu se teoretizează, ci se trăiește.Avem de-a face cu o metafizică încarnată.

Vizibilul este doar poșghița a ceea ce se ascunde.Este mostra de realitate la care  ne-a fost   permis, transcendental, accesul.Tocmai din acest motiv, transfilosofia încearcă să descifreze  arhitectura  abisului interior a singurătății, a imaginației, a invizibilului,  a misterului,  să cartografieze continentele invizibilului.Transfilosofia este un ontograf, un aparat de scanare a nivelurilor de realitate ale ființei.

De la  natură, la instinct, la anatomia și fiziologia umană, totul conspiră pentru persistența vieții. Omul este astfel setat încât să  se amăgească,  să ia iluzia drept realitate, să fie un apostol al vieții.Inclusiv atracția dintre  sexe, iubirea, hormonii pe care îi secretă corpul  uman,  oxitocina, dopamina etc., toate acestea țin de mecanismele  antropologice, de softul ontologic prin care geniul  speciei, așa cum  spune Schopenhauer, ne  păcălește ca să-și   permamentizeze   spectacolul chimic orb, comedia  fizică,  geometrică și cosmologică.

Pentru Schopenhauer, zeul orb al  realității este  voința.Această stihie volitivă, de anvergură cosmică, irațională, deci nu  proces psihic, nu act intentional creat de om ci, inerentă anatomiei și fiziologiei lui, este prezentă nu doar la nivelul organic, animal, vegetal, ci și la nivel anorganic, mineral, la nivelul spațiului galactic,  în cosmogeneză, în stele, planete, roiuri, galaxii și metagalaxii, dar și la nivelul galaxiilor sociale, politice  și geopolitice, economice, religioase.

Dacă aruncăm un ochi în istorie, observăm cum actorii politici, ca și cei religioși recurg la orice mijloace ca să-și consolideze autoritatea.De altfel Nietzsche, după lecturarrea capodoperei schopenhaueriene, “Lumea ca voință și reprezentare”, a intuit genial acest mecanism al voinței de putere.

Dacă  voluntarismul schopenhauerian are  un caracter  eminamente biologic, transfilosofia extinde prezența voinței  oarbe și în plan eshatonic și  metafizic. Dumnezeu,  se spune în teologie,  nu  a apărut  la un moment dat, ci  este etern, este propria lui cauză(causa sui).Prin urmare,   înseamnă că  or,  este el însuși  voință oarbă  obiectivată,  or  este  o creație a unei  forțe volitive increate, a unei libertăți primordiale care-l transcende, așa cum   considera Berdiaev.

În orice caz,  divinitatea  nu are de ales între a fi sau a nu fi.Ea nu poate decât să fie. Mai mult decât atât, pentru a evita teomahia, Dumnezeu  nu acceptă proximitatea, nu  acceptă ca alte ființe să se înzeiască   într-un grad ontologic egal lui. Tot dogmatica  arată că oamenii nu  pot deveni  asemenea lui Dumnezeu, după ființă, nu se pot îndumnezeii   decât  după energii. Această  luptă pentru unicitate este tot un semn al voinței, de această data,  al voinței  divine  de putere, deoarece, apropos de conceptul lui Nietzsche,  voința de putere nu   se manifestă  doar la nivel uman, ci și la nivelul   zeului.

Creștinul, de pildă, renunță la propria voință, pentru a și-o altoi pe o voință infinită:”Vie împărăția ta, facă-se voia ta”   a spus Iisus în  rugăciunea ” Tatăl nostru”.

Există nenumărate alte  locuri din Noul  Testament  unde se face referire la autoritatea voinței  divine: “ Și lumea și pofta ei trec, dar cine face voia lui Dumnezeu rămâne în veac”(1 Ioan, 2,17) “ Nu oricine-Mi zice: «Doamne, Doamne!» va intra în Împărăţia Cerurilor, ci doar acela care face voia Tatălui Meu, Care este în ceruri”(Matei, 7,21).

Dacă ar fi să intrăm în, logica teologică, ar trebui  să  luăm în calcul și ideea că  lumea  nu a fost creată din iubire, ci dintr-o pornire irepresibilă  de  a voi viață,  din dorința de a crea noi forme ale voinței, voliții materializate  în pietre,  munți, planete, sori  sau voințe personificate în oameni, animale, insecte și  flori etc. Dar voința lui nu a început cu omul, ci cu crearea regnului eonic, cu gerearea unor voințe  cu aripi, figuri angelice cu regim ontologic  asemnănător lui dar radical diferite  ca putere.

Odată căzute acele ființe din statutul  lor de  membri  ai  cetelor  celeste, din cauza orgoliului și a ambiției de a deveni asemenea lui, nu le-a anihilat cu totul, nu le-a aneantizat, ci  le-a păstrat ca mesageri ai   răului,  ca ispititori, deci tot ca ființe care induc oamenilor voința de a  păcătui.

Din  aceeași   rațiune,  după modelul pedepsirii îngerilor răi, Divinitatea  nu a  aneantizat   cuplul primordial, pe Adam și pe Eva, ci l-a transformat în unealtă a voinței, l-a pedepsit să  lucreze pământul  să  are,  să semene  plante,  să  dea naștere la prunci, deci să multiplice instrumentele voinței de a fi, atunci  când a căzut din grația lui, în grădina Edenului, în urma încălcării poruncii de a nu mânca din pomul cunoștinței binelui și al răului.

Dar iraționalitatea voinței de a fi nu se stinge nici  măcar după moartea oamenilor, pentru că în ziua  cea de apoi,  la semnalul  dat de trâmbițele cerești, morții  își vor scutura oaele de   țărînă, își vor  recompune  textura carnală, își vor reface chimia, forma  somatică, vor învia și vor merge  grupuri, grupuri, la Judecata cea de obște.

În acest caz, voința de a fi nu se manifestă doar la nivelul  minții și voinței iraționale divine, ci și la nivelul omului ca voință încarnată, ca voință eshatonică, voință eshatonică prezentă și   în cazul faunei angelice, fie ea serafică sau heruvimică,  Oamenii în general,  tineri   bătrâni, pensionari, nu aleargă   doar la medici, la  farmacii și la Clinici, ci și la  preoți, la temple, la Biserici, la mănăstiri, la liturghii. Nu vor doar medicamente pentru a-și   prelungi această viață, dar caută  simultan  și  leacuri spirituale,  aspirină metafizică, ehuharistie, depun fapte bune,  depun assets în  banca transcendenței, pentru a-și asigura încă o viață după această  exitență terestră  efemeră, o viață cerească, în Împărăția eternă a voinței de a fi.

De precizat este faptul că voința eonică este o voință de tip luciferic, în sensul că   atât îngerii, cât și oamenii, odată ajunși în spațiul transcendent își doresc să fie asemenea lui Dumnezeu.

De la acest joc perfid al speciei nu ne salvează decât inteligența, luciditatea, sensibilitatea și cultura. Cu toate acestea, omului îi este extrem de dificil să se opună vieții instinctuale, perfecționate în  sute de mii de ani,  deoarece rațiunea este o achiziție recentă a omenirii. Transfilosofia înceracă să faciliteaze ieșirea din această robie ontologică.

Forța cosmică și energetică a Nu-ului, rațiunea  nihilistă,  cogito-ul  udemiologic ne ajută să  înțelegem aceste mecanisme  naturale  lipsite de o finalitate onorabilă.

Descartes a investit ego-ul  uman gânditor cu  infailibilitatea  perceperii propriei existențe. Husserl a legat  cogito-ul  cartezian (cogito, ergo sum = "gândesc, deci exist")  de intenționalitate, în sensul că  exercițiul noetic nu ar avea nici un sens, dacă nu s-ar răsfrânge  asupra  unui obiect. Prin urmare, pentru părintele  fenomenologiei, conștiința este întotdeauna "conștiința a ceva".

Însă nici Descartes, nici Husserl nu  ne spun   nimic  despre  conținutul noemic, despre stranietatea, senzația de neverosimil, despre impactul cognitiv al  subiectului gânditor cu degânditul,  despre  tendința automată de a se întreba cu privire la  sensul  lucrului perceput.Cu alte cuvinte,  pentru a investi ego-ul cu  competențe cognitive, cu simț axiologic,  pentru a-l transforma într-o instanță evaluatoare obiectivă, ar trebui să spunem “Gândesc, dar  ce sens are gândirea și ce  sens au  lucrurile pe care le gândesc ?”( Cogito, sed quid sensus est cogitationis, et quid sensus est rerum quas cogito ?)

Desigur, subiecții cogitativi  ar putea avea perceții diferite. Unii ar putea spune de pildă Cogito, ergo omnia in mundo sensum habent( Gândesc deci totul  în lume are sens), alții  Cogito, ergo omnia sunt sine sensu(„Gândesc, deci totul este fără sens”). Ceea ce decide  în acest context, dacă o judecată este obiectivă sau subiectivă, falsă, este  o sinteză între calitățile  intelectuale,  culturale, emoționale, sensitive, intuitive ale  subiectului cunoscător.Este evident că în cazul unui om de spirit care are acces la rațiunea speculativă, critică, interogativă,  la ceea ce  eu numesc rațiune  sceptică, nihilistă, șansele de a se înșela sunt extrem de mici, în timp ce sclavii  metafizici,    mașinile de trăit, ființele epidermice,  neevoluate intelectual, încapabile de spirit critic, interogativ  nu vor avea  capacitatea de a  decripta aceste mecanisme iluzorii.

Obiectul de cercetare al  transfilosofiei  nu se rezumă doar la  nivelul existenței  umane, la întrebările lui, la   valorile lui,  la   etica lui, la  închipuirile lui, ci și la ontologia neantului, la regimul ontologic al unui posibil  agent creator, personal sau impersonal al lumii, la   teogonie,  cosmogonie, antropogonie, cosmologie, astrofizică, la abisul galactic, la infinitul  sau finitul  cosmic, dar și la   infrafizică, la infinitul mic, la   universul   straniu și de  înțeles al   cuantelelor,

Transfilosofia nu trebuie confundată cu postfilosofia, cu ceea ce Heidegger  numește  „sfârșitul metafizicii”, nici cu „gândirea slabă” a lui  Vattimo, nici cu pragmatismul post-metafizic,  cu abordarea literară, conversațională, în care filosofia este  substituită de „conversațiile culturale”, așa cum afirma Richard Rorty.

E adevărat, ca   fenomen, ca mecanism viu,  filosofia își are ciclurile ei. Are o naștere, o copilărie, o creștere, o maturitate, dar și o  descreștere, un crepuscul.Din acest punct de vedere, dat fiind   contextul postmodern, refuzul gândirii și  replierea  actualelor generații pe emoționalitate și  instinctivitate, transfilosofia poate  fi văzută și ca un sfârșit  al  filosofiei, în accepția clasică al termenului.

Filosofii nu pot face abstracție de  spiritul epocii, de etosul postmodern. Ei  trebuie, volens-nolens,   să țină   seama de ideologiile politice, dictate de  saltul tehnologic, să se adapteze actualului model antropologic. În acest sens, transfilosofia  poate  însoții, nu fără   nostalgii,  omul  în călătoria lui   stranie, riscantă, dar imposibil de evitat, spre  transumanism.

Proiectul iluminist, raționalismul   a încercat  să  ridice  oamenii  din ”minoratul” sufletesc la majorat.Doctrinele filosofice  ale vremii au  determinat  autoritățile politice  să organizeze   națiunile pe baza raționalității , însă romantismul, un curent   eminamente emoțional, irațional, a împiedicat capacitatea  rațiunii de a înțelege lumea.  Acest lucru a dus la   existentialism, suprarealism, dadaism, deconstructivism, expresionism, onirism etc., curente literare și artistice care au  erodat   încrederea în rațiune. În plus,  cele două războaie mondiale, dictaturile,  de extremă  stângă, dar și de  extremă dreaptă,  dictaturile, comunismul,  nazismul, holocaustul, au contribuit și ele   în md semnificativ la detronarea rațiunii.

Tehnologiile  informatice, rețelele de socializare au schimbat și ele modul  de  relaționare dintre oameni .Senzualismul, hedonismul, pansexualismul, consumerismul, cultura anulării etc. au   deschis drumul spre o lume fără filosofie, nonreflexivă, spre un tip uman comod, practic, superficial, ancorat în imediatețe,  incapabil  să-și chestioneze propria condiție   ontologică.

Transfilosofia nu este neaparat o contestare a filosofiei de sistem, a metafizicii occidentale, nu anatematizează     rațiunea, ci contestă faptul că  logica, rațiunea,  experimentul, credința   nu sunt instrumente  cognitive infailibile, că  axiomele matematice nu au o bază transcendentală, nu  sunt valabile pentru orice ființare, din orice lume posibilă, fiind mai degrabă creații subiective ale minții umane.  

Acest lucru nu  înseamnă că transfilosoful trebuie să ignore  științele, metafizicile religioase,  ezoterice, scientist. Dacă sofia renunță la cultură, la știință, la speculație, la simbol,  arhetip se transformă în pseudosapiențialitate, în părelologie.

 Transfilosofia trebuie să surprindă și raționalitatea și iraționalitatea și  ființa și neantul și negația și afirmația, după cum  o teologie obiectivă, nepartinică ar trebui să ia în considerare și ideea Demiurgului rău al gnosticilor și teoria  inteligenței materiei, și  ipoteza unui Dumnezeu particulă, energie, câmp cuantic, legitate impersonală rece, voință oarbă de a fi, nu doar varianta unui Zeu  personal,  proniator, omnipotent, omniscient, care a creat   omul dintr-un preaplin agapic,divin,  dintr-o revărsare de amor perihoretic etc.

În momentul în care  renunțăm la terțul exclus și ne poziționăm în orizontul  logicii  ternare lupasciene,  intrăm de fapt într-un spațiu al posibilului care justifică realitatea cuantică, plinul,  dar și golul, afirmația și negația, Ființa, dar și neantul.

Dincolo de înțelepciune,  stă  nonînțelepciunea, nimicul. De fapt, chintesența  însăși  a  înțelepciunii, fie că avem în vedere  perspectiva etică, metafizică, ontologică, estetică, axiologică, epistemologică, este  lipsa de fundament.

Urme de transfilosofie regăsim la Gorgias din Leontinoi, la Protagoras din Abdera,  la  Schopenhauer, la  Kierkegaard, la Nietzsche, la Cioran, care  au introdus   un soi de relativism axiologic, au pus accentul pe individualitate, pe vulnerabilitatea existenței, nu pe totalitatea abstractă, nu pe spiritul  categorial, conceptual, rece, irelevant pentru sensibilitate, așa cum au fost  acestea consacrate de modernitate, de Descartes, Spinoza, Leibniz,  Kant,  Fichte, Hegel sau Schelling.

În concluzie, transfilosofia are printre obiective: asumarea  filosofiei, a  lucidității,  a detașării de lume, ca mod de viață, abordarea neantului nu doar ca  vacuum, ci ca  prezență în   miezul realului, ca  sursă  de cunoaștere, ca al doilea termen în ecuația ființei, reafirmarea filosofiei ca  ars vivendi, ars negandi și ars moriendi,  depășirea   discursului filosofic academic,  steril, cadaveric,  al filosofiei  contemporane, dependente de citate, interogarea transcendenței, amendarea tăcerii divine,  a orfanismului cosmic și a morții, acceptarea vieții ca  devenire  întru nimic, purificarea  minții de iluzia salvării  prin sistemele religioase, conștientizarea și deconstrucția idolilor mentali, sociali, culturali, religioși care  paralizează spiritul critic, gestionarea vieții  în absența unui sens ultim al existenței, abilitarea filosofului ca martor și “ secretar” al neantului lumii.

Transfilosofia/ontofilosofia nu este stricto sensu nici  teofilosofie, nici poetosofie, nici  filosofie lirică, nici lirosofie, nici filodoxie  chiar dacă uneori face apel la toate aceste maniere de filosofare.

Transfilosofia face uz de  metodele filosofiei calsice:interogația, dialogul critic, argumentul rațional, afirmația  dar  și  negația.În plus, se folosește de metodologiile inter-, pluri- și transdisciplinare.