Premiul Nobel pentru Fizică: doi câştigători pentru o descoperire istorică

Premiul Nobel pentru Fizică în 2015, acordat pe 6 octombrie. FOTO Salon

Premiul Nobel pentru Fizică din acest an a fost câştigat de doi cercetători,  japonezul Takaaki Kajita şi canadianul Arthur McDonald, pentru pentru contribuţiile lor semnificative în ceea ce priveşte experimentele care au demonstrat că particulele neutrino îşi modifică identităţile, metamorfoză care implică faptul că acestea au masă.

Câştigătorii premiului Nobel pentru Fizică în 2015 sunt Takaaki Kajita şi Arthur McDonald. Cei doi au descoperit oscilaţiile neutrinilor, care demonstrează că aceştia au masă. Aceste particule participă doar în procesele intermediate din interacţiunile slabe şi gravitaţionale, iar cercetarea lor arată că neutrinii îşi pot schimba identitatea. Laureaţii vor primi câte o medalie din aur şi un premiu în valoare de 8 milioane de coroane suedeze (circa 850.000 de euro). Acesta va fi împărţit între cei doi.

Lucrarea "Metamorfoza în lumea particulelor" le-a adus celor doi cercetători din Japonia, respectiv Canada, cel mai important premiu pentru cercetările în fizică: Nobelul. Conform comitetului care le-a acordat premiul din acest an, munca lor ne arată cum funcţionează materia la cele mai de jos niveluri ale sale.

La începutul acestui mileniu, Takaaki Kajita a demonstrat că neutrinii din atmosferă pot schimba între două identităţi. Arthur McDonald din Canada, care conducea un grup de cercetare, a demonstrat că neutrinii de la Soare nu dispar în drumul lor spre Pământ. În schimb, ei aveau o altă identitate când ajungeau să fie observaţi de sistemele de pe Terra.

castigatori nobel 2015

Aceasta a fost o enigmă pentru cercetători în ultimele decenii, iar mulţi oameni de ştiinţă erau surprinşi că spre deosebire de numărul teoretic de neutrini, aproape două treimi nu au fost descoperiţi în măsurători desfăşurate pe Pământ. Acum, munca celor doi cercetători demonstrează, de fapt, că neutrinii nu au fost pierduţi, ci doar au fost interpretaţi altfel. Totodată, asta demonstrează că neutrinii, crezuţi fără masă, au, totuşi, masă mai mare de 0.

O descoperire istorică pentru fizica particulelor

Descoperirea particulei Dumnezeu şi recunoaşterea meritului lui Peter Higgs a fost un moment important în fizică, tocmai de aceea profesorul a primit premiul Nobel în 2013. Anul acesta, cercetările lui Kajita şi McDonald sunt asemănate, pentru fizica particulelor, cu ceea ce reprezintă bosonul Higgs pentru macrofizică. Totodată, cercetarea celor doi demonstrează că Modelul Standard al lui Higgs nu poate fi folosit drept teorie fundamentală pentru a explica Universul.

Cercetarea neutrinilor este important, şi astfel justificată şi acordarea premiului Nobel celor doi, deoarece după fotoni sunt cele mai numeroase particule din Univers. Cei mai mulţi care ajung pe Pământ sunt un rezultat al radiaţiei cosmice care interacţionează cu atmosfera Pământului. Alţii sunt produşi ai reacţiilor nucleare din Soare. Mii de miliarde de neutrini trec prin corpurile noastre zilnic şi aproape nimic nu îi poate opri. Pe scurt, neutrinii sunt particulele cel mai greu de oprit.

Premiul Nobel pentru Fizică în 2015 este câştigat de aceşti cercetători care au demonstrat că neutrinii au masă şi îşi schimba identitatea, dar cercetarea lor la scară mondială continuă. Cu fiecare nouă reuşită, specialiştii estimează că vom afla tot mai multe despre evoluţia Universului şi, de ce nu? viitorul acestuia.

Premiul Nobel pentru Fizică în 2014 a fost câştigat de trei cercetători, doi japonezi şi un american de origine japoneză, care au inventat tehnologia LED. Aceasta stă azi la baza multora dintre electronicele pe care le folosim zilnic. Laureaţii au fost  Isamu Akasaki, Hiroshi Amano şi Shuji Nakamura.

În 2013, premiul Nobel pentru Fizică a fost câştigat de Peter Higgs, profesor la Universitatea din Edinburgh. El a prezis existenţa particulei bosonul Higgs în 1964, când a dezvoltat mecanismul Higgs. Aceasta este supranumită particula Dumnezeu.

<a href="https://www.facebook.com/adevarultech" target="_blank" rel="nofollow">Hai pe Facebook ca să ştii ce-i nou şi când nu eşti pe site!</a>