Ce ştim despre Kepler 452b - exoplaneta remarcabil de asemănătoare cu Terra

Aşa îşi imaginează un artist exoplaneta Kepler 452b

O exoplanetă despre care oamenii de ştiinţă americani au spus, într-o conferinţă de presă, joi, că este remarcabil de asemănătoare cu Terra a fost descoperită de cercetătorii de la NASA în zona locuibilă din jurul unei stele îndepărtate, informează Reuters.

Această planetă, care este cu aproximativ 60% mai mare decât Terra, se află la o distanţă de 1.400 de ani-lumină, în constelaţia Lebăda. Ea a fost descoperită cu ajutorul telescopului spaţial Kepler, operat de NASA, şi orbitează în jurul unei stele care este similară cu Soarele în privinţa mărimii şi a temperaturii, dar mai bătrână.

"După părerea mea, aceasta este planeta care se apropie cel mai mult, ca asemănare, cu Pământul", a declarat astronomul Jon Jenkins, de la Ames Research Center din Moffet Field, California.

Exoplaneta, denumită Kepler-452b, se află pe orbita unei stele care are o vârstă de circa 6 miliarde de ani. În comparaţie, vârsta Soarelui este de 4,6 miliarde de ani. "E pur şi simplu uluitor, când te gândeşti că această planetă a petrecut 6 miliarde de ani în zona locuibilă din jurul stelei sale", a adăugat Jon Jenkins.

"Este o perioadă de timp considerabilă şi o mare oportunitate ca viaţa să apară la suprafaţa ei sau în oceanele ei, dacă pe acea planetă există toate ingredientele necesare pentru existenţa vieţii", a completat astronomul american.

Kepler-452b este poziţionată faţă de steaua ei aproximativ la aceeaşi distanţă de care Terra se află faţă de Soare şi îşi completează orbita în 385 de zile - un număr foarte apropiat de durata anului terestru, care are 365 de zile. Aflându-se la o astfel de distanţă faţă de steaua ei, temperaturile de la suprafaţa lui Kepler-452b ar trebui să permită existenţa apei în stare lichidă, o condiţie considerată crucială pentru susţinerea vieţii. Oamenii de ştiinţă au descoperit anterior planete cu mărimi comparabile cu cea a Terrei şi care orbitau în zona locuibilă din jurul stelelor lor, însă acele stele erau mai reci şi mai mici decât Soarele, care face parte parte din clasa stelelor galbene de tip G2.

NASA a lansat telescopul spaţial Kepler în 2009, cu misiunea de a monitoriza stelele din apropiere, pentru a afla dacă în galaxia noastră există multe planete precum Terra.

"Vorbim despre un progres uriaş, am găsit o planetă care seamănă cu Pământul, fiind similară în mărime şi temperatură, aflată în jurul unei stele care seamănă la rândul ei cu Soarele", a declarat Jeff Caughlin, astronom la SETI Institute din Mountain View, California. Având în vedere mărimea noii exoplanete, cercetătorii spun că Kepler-452b ar trebui să fie telurică, ca şi Pământul, deşi această teorie se bazează deocamdată pe analize statistice şi modele computerizate, nu pe dovezi directe.

"Cu o rază cu 60% mai mare decât a Pământului, această planetă are mari şanse de a fi telurică", a spus Jon Jenkins.

Dacă este într-adevăr aşa, atunci Kepler-452b ar trebui să aibă o masă de cinci ori mai mare decât Terra, iar gravitaţia ei ar fi de două ori mai mare decât aceea de la suprafaţa Terrei. Noua exoplanetă ar putea avea, de asemenea, o atmosferă densă, un cer acoperit de nori şi vulcani activi, a adăugat acelaşi cercetător american.

Odată cu descoperirea lui Kepler-452b, telescopul american a găsit 1.030 de exoplanete, confirmate şi identificate dintr-un număr de 4.700 de planete-candidate. Lista planetelor potenţiale include alte 11 corpuri cereşti care sunt considerate "gemene ale Terrei", dintre care nouă orbitează în jurul unor stele care seamănă cu Soarele.

Telescopul Kepler nu poate să "vadă" în mod direct acele planete, ci măsoară modificările de luminozitate care se produc atunci când ele trec prin faţa stelelor lor. Programe computerizate sofisticate, însoţite de monitorizări atente realizate ulterior de telescoape de la sol determină cu precizie dacă acele modificări de luminozitate au fost cauzate de trecerea unei planete prin faţa stelei sale.

O disfuncţie a sistemului de poziţionare a pus capăt misiunii iniţiale a telescopului Kepler - aceea de a găsi exoplanete - în anul 2013, dar, ulterior, savanţii de la NASA au decis să nu îl abandoneze şi să îl folosească pentru alte observaţii astronomice.

Încercările de a afla dacă exoplaneta Kepler-452b are o atmosferă vor trebui să aştepte o nouă generaţie de telescoape spaţiale mai performante, a precizat John Grunsfeld, administrator-asociat al NASA.

Studiul care a permis cercetătorilor americani să facă această descoperire marcantă va fi publicat în The Astronomical Journal.