România mobilă: câţi români au smartphone-uri şi cum le folosesc?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
33% din români ar renunţa mai degrabă la televizor, decât la smartphone FOTO Our Mobile Planet
33% din români ar renunţa mai degrabă la televizor, decât la smartphone FOTO Our Mobile Planet

28% din români au un smartphone, potrivit ultimului studiu „Our Mobile Planet“, făcut de Google şi Ipsos MediaCT. Concluzia este că, de la un an la altul, românii adoptă rapid telefoanele inteligente. În 2012, în primul trimestru, 12% din români aveau un smartphone.

Penetrarea din ce în ce mai evidentă a smartphone-urilor în rândul populaţiei schimbă şi comportamentul de consum al oamenilor. Astfel, mai multe industrii trec printr-o schimbare radicală de paradigmă şi de comportament al consumatorului. Practic, totul se duce spre mobil, iar utilizatorii vor asta: 50% din cei care au smartphone accesează internetul zilnic, iar majoritatea nici măcar nu ies din casă fără ele.

Planeta smartphone acoperă şi România

Gradul de penetrare al dispozitivelor inteligente este în creştere de la un an la altul. În trimestrul 1 al acestui an, 28% din români deţineau un smartphone, spre deosebire de 12% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Ce este mai important, pe lângă cifra pură a acoperirii smartphone-urilor este modul cum oamenii folosesc aceste dispozitive, iar cifrele arată că românii au înţeles foarte bine perioada ultraconectată în care trăiesc. 50% din cei care au smartphone au utilizat dispozitivele în fiecare zi în ultimele şapte zile.

Create infographics

De asemenea, 79% au declarat că nu pleacă de acasă fără telefon. Totul este pornit, totul este conectat. 92% spun că folosesc telefonul acasă, 72% îl folosesc din mers, iar 66% în magazin. La cafenea, 69% din cei cu smartphone îl folosesc, la fel ca şi în transportul public (62%). 40% din românii cu smartphone îl folosesc la şcoală, iar 49% la un eveniment social sau o reuniune socială.

Ce este interesant de remarcat la studiul Google, "Our Mobile Planet", este că 26% din cei cu smartphone au petrecut mai mult timp online cu dispozitivul lor în ultimele şase luni. Iar dacă aproape 8 din 10 nu pleacă fără telefon de acasă, 33% mai bine ar renunţa la televizor decât la telefon.

Cum schimbă dispozitivele inteligente comportamentul consumatorului

De ce au românii telefoane inteligente? Pe lângă nevoile sociale şi cele de entertainment, mulţi se implică în activităţi de e-commerce, în căutări pe internet şi în documentări.

63% din românii cu smartphone caută pe internet în fiecare zi, iar concentrarea cea mai mare este spre scopuri comerciale. Astfel, din cei 63%, 55% caută informaţii despre produse, 35% despre călătorii, 34% oferte de locuri de muncă, 33% despre restaurante şi baruri, iar 20% infomaţii imobiliare.

Practic, românii conectaţi împart lumea inteligentă în mai multe paliere, pe care le folosesc într-un mix de activităţi. 82% din ei folosesc telefonul pentru comunicare, 65% pentru informare, iar 89% pentru divertisment. Cea mai populară activitate este navigarea pe internet, iar a doua este comunicarea prin e-mail. De asemenea, reţelele sociale ocupă locul 3 în activităţile românilor, urmate de ascultatul muzicii. 54% din cei cu smartphone citesc ştiri. Astfel, numărul mediu de aplicaţii instalate este de 17, iar opt aplicaţii au fost utilizate în ultimele 30 de zile. În medie, românii au doar două aplicaţii plătite instalate.

Smartphone-ul, tabletele - acestea sunt dispozitive care au schimbat comportamentul consumatorului. 81% din românii cu smartphone îl utilizează împreună cu alte activităţi. Cei mai mult ascultă muzică în acelaşi timp, dar 32% se uită la televizor, iar 45% utilizează internetul. 10% din cei cu smartphone îl folosesc în timp ce citesc.

Create infographics

Cumpărături online pe smartphone

Un domeniu remarcat de specialişti ca fiind unul al evoluţiilor fulminante este cel al comerţului generat de smartphone. Acestea nu mai sunt doar simple dispozitive de display de oferte, ci devin platforme de e-commerce. 90% din utilizatori caută informaţii locale, iar 89% dau click pe rezultate.

Cei mai mulţi se rezumă doar la a vizita site-ul companiei sau serviciului (53%), iar 38% au căutat pe hartă instrucţiuni pentru a ajunge la o adresă. 43% din utilizatorii de smartphone au realizat o achiziţie online - procentul este împărţit pe alocuri între cei care au cumpărat exclusiv online (27%) şi cei care s-au dus în magazin, după aflarea rezultatelor concludente pe internet (27%).

84% din români au căutat informaţii despre un produs pe telefon. Ce influenţă a avut acest lucru? O treime s-a răzgândit la cumpărarea unui produs sau serviciu online după informaţiile obţinute cu smartphone-ul. 27% din cei care caută pe mobil se duc şi achiziţionează offline, iar 24% se duc şi cumpără pe desktop. Dar 34% din cei care au smartphone au cumpărat ceva direct de pe telefon, iar 52% din aceştia au făcut-o în ultima lună.

Utilizatorii de smartphone sunt mai educaţi din punct de vedere digital şi mai încrezători în serviciile online. Tranzacţiile online nu mai sunt un mister pentru ei. 55% fac achiziţii pe mobil cel puţin o dată pe lună. Acest lucru poate.

Create infographics

De ce sunt neîncrezători românii în tranzacţiile de pe mobil?

Cei mai mulţi români nu au încredere în securitatea privind cardul de credit pe un dispozitiv mobil, iar mulţi evită să folosească terminalele din cauza ecranului mic şi pentru că nu văd informaţii detaliate despre un pordus. De asemenea, 21% spun că durează prea mult pentru a deschide pagina site-ului, iar 20% că este prea greu de scris.

Dacă încă nu s-a impus ca un dispozitiv de achiziţii, mobilul este al doilea ecran tot timpul folositor. 74% din utilizatori au efectuat o căutare după ce au văzut o reclamă la televizor, reviste, magazine sau pe postere. Mai important pentru cei care se bazează pe publicitatea mobilă este faptul că 95% din utilizatori observă reclamele.

Studiul complet poate fi citit în documentul de mai jos.  

Omp 2013 Ro Local

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite