Ravinder Takkar, CEO Vodafone România: „Suntem prea mulţi competitori în industrie. Avem nevoie de predictibilitate legislativă”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ravinder Takker a preluat şefia Vodafone România la finalul lunii iunie. Au fost şase luni încărcate pentru americanul de origine indiană. Într-un interviu pe larg despre ce a însemnat 2014, Takkar mărturiseşte că piaţa românească, deşi activă şi foarte competitivă, i se pare mult prea aglomerată şi cu organe de reglementare care pun piedici dezvoltării mai rapide a operatorilor.

„A fost un început de an greu. Pe 1 aprilie s-au micşorat tarifele de interconectare de la 3 eurocenţi la un eurocent. A doua provocare a fost taxa pe construcţii speciale introdusă de Guvern. Organele de reglementare ne-au scăzut veniturile, iar Guvernul a adăugat şi o taxă suplimentară“, explică Ravinder Takker, ţintind către ANCOM şi Guvern.

Aşa a început interviul cu Ravinder Takkar, de la etajul 10 al clădirii Vodafone din Piaţa Charles de Gaulle din Bucureşti. Faţă de alţi CEO de companii mari, Takkar e volubil, crescut în şcoala americană şi vorbeşte relaxat, deşi foarte tăios. Facem o voltă în timp spre finalul cronologic al interviului şi Takkar revine la surpriza pe care a avut-o la sosirea în România.

„Sunt surprins că noi, o industrie care promovează creşterea economică a ţării, care aduce productivitate oamenilor şi afacerilor, nu primim atenţia cuvenită şi meritele necesare în cadrul organelor de reglementare“, spune Takkar. El reaminteşte de reglementări şi de taxe, dar şi de anumite limite ale reţelelor. „Reţelele mobile sunt deschise, în mod obligatoriu. Noi suntem să punem la dispoziţia reţeaua pentru cine doreşte să devină operator virtual sau vrea să aibă roaming naţional. Dar când vorbim de reţeaua fixă, organele de reglementare refuză să deschidă accesul. E surprinzător. Nu ni se oferă această oportunitate“, explică CEO-ul Vodafone.

O piaţă cu prea mulţi operatori

Poate surprinzător, Ravinder Takkar a spus că piaţa are prea mulţi operatori, iar apoi a vorbit despre consolidare. „Consolidarea e importantă şi prevedem că se va întâmpla în viitor“, spune Takkar.

Pentru el, această consolidare e importantă pentru că pentru consumatori e foarte greu să aleagă între patru operatori, iar aceştia din urmă să aibă şi profit. „Ca să rămâi lider în România îţi trebuie investiţii. Dacă te uiţi atent, ai aproape 6-7 operatori. E o ţară foarte competitivă faţă de dimensiunea pieţei“, spune Takkar.

Ce înseamnă oare consolidare? Takkar pare a sugera ceva, dar o spune criptic. „Consolidarea nu poate avea loc de către un singur operator. Nu poţi aplauda cu o singură mână, ai nevoie de două. Eu singur nu pot să împing agenda. Suntem deschişi pentru consolidare şi când aceasta va sosi, vom fi un jucător pe piaţă“, spune Takkar. Înseamnă acest lucru cumpărarea unui alt jucător de pe piaţă. În 2014 s-a zvonit achiziţionarea RCS&RDS, dar cum era de aşteptat, americanul nu comentează zvonurile, dar reiterează că e interesat de consolidare.

„Eu sunt deschis. Dar sunt ceilalţi jucători de pe piaţă la fel de deschişi ca şi mine?“, se întreabă Takkar.

Consolidarea nu poate avea loc de către un singur operator. Nu poţi aplauda cu o singură mână, ai nevoie de două

Telekom şi Digi, cele două schimbări majore

În condiţiile în care vorbim de consolidare, îi amintesc lui Ravinder Takkar de cele două momente esenţiale pentru piaţa românească - lansarea Telekom şi agresivitatea pe piaţă a DigiMobil.

„E prea devreme să observăm o schimbare din punctul de vedere al clienţilor. E o schimbare mare, un operator Magenta în oraş. T e un brand international. Deutsche e o companie mare. Aşteptăm de la ei să stea în piaţă şi să fie raţionali şi să funcţioneze ca un business raţional care investeşte în piaţă“, spune Takkar despre Telekom şi îi taxează pe aceştia amintind de clienţii confuzi ai Cosmote sau Romtelecom.

În ceea ce priveşte Digi, poziţionarea lor ca operator low-cost şi cu o politică de preţ agresivă, pare a fi legat de ceea ce spunea Takkar în privinţa raţiunii. „Preţurile au fost agresive. Dar în final, vor clienţii să se ducă la un operator low-cost?“, spune Takkar.

Pentru şeful Vodafone contează calitatea şi menţionează despre faptul că românii cer calitate, dincolo de un preţ foarte competitiv. „Preferăm să avem tarife rezonabile, mai ales că România are cele mai mici tarife din Uniunea Europeană, dar să oferim un serviciu bun“, crede Takkar.

Cum arată România tehnologică?

Takkar consideră că România e avansată din punct de vedere tehnologic şi al clienţilor. Penetrarea smartphone-urilor creşte, iar utilizarea datelor creşte. „Experienţa clienţilor pe 4G e mai bună. Am adăugat şi 4G+, dar şi Voice over LTE, pentru ca telefonul să nu coboare reţeaua la 3G atunci când ai apeluri de voce“, explică Takkar.

Pentru Takkar, românii sunt la fel de avansaţi ca toţi ceilalţi clienţi europeni. Românii vorbesc printre cele mai multe minute din Europa, iar folosirea reţelelor sociale pe telefoane mobile e printre cele mai mari de pe Continent. Românii sunt printre liderii europeni la apetenţa pentru servicii de voce, date şi reţele sociale.

„Cu toate acestea, România e ţara cu cele mai mici tarife din Europa. E o diferenţă mare între aşteptări şi preţuri. Consumă foarte mult şi plătesc puţin. Suntem optimişti. Putem avea preţuri bune şi să oferim servicii de calitate. Oamenii vor să plătească pentru reţea bună, telefoane şi calitate“, spune Takkar.

Operatorii mobili, potenţial hub pentru utilizatori

De câţiva ani, un operator de telefonie mobilă nu mai înseamnă doar voce, SMS sau internet. Astfel, brandurile locale au diferite oferte - de la extinder pe piaţa de cablu, la extindere în zona financiară sau plata la abonament.

Anul acesta Vodafone a introdus M-Pesa, un serviciu de transfer de bani prin SMS, fără un cont bancar. E un serviciu promovat de câţiva ani în Africa, drept o alternativă la serviciile bancare destul de fragile şi care ajunge în România. De şase luni, Vodafone testează terenul.

Cu toate acestea, România e ţara cu cele mai mici tarife din Europa. E o diferenţă mare între aşteptări şi preţuri. Consumă foarte mult şi plătesc puţin

„Există cerere. În România, pentru o ţară din Uniunea Eruopeană şi atât de dezvoltată tehnologic, 60% din oameni nu au cont bancar. Deşi există o bancă în fiecare colţ de stradă, cumva oamenii nu se simt confortabili cu banii în cont“, spune Takkar. El vede aici oportunitatea. Ca M-Pesa să profite de neîncrederea românilor în serviciile bancare, dar şi avantajul dat de densitatea relativ mică a ţării. Pentru 2015, Takkar vrea să dezvolte reţeaua - mai multe locuri de unde să se poată face transferuri M-Pesa, pentru a vedea rezultate tangibile pe viitor.

Ravinder Takkar vede Vodafone ca un operator centrat pe zona mobilă, care poate aduce valoare adăugată prin acest tip de servicii. În 2015, speră la mărirea acoperirii, la o penetrare mai mare a internetului şi creşteri pentru M-Pesa. În plus, internetul lucrurilor e o zonă esenţială, în care obiectele de zi cu zi vor fi conectate la internet. „Smart metering, smart grid, încărcare inteligenta, maşini inteligente. E o oportunitate majoră“, spune şeful Vodafone.


Ravinder Takkar, CEO Vodafone România FOTO Mediafax

image

„Cerem predictibilitate"

Mesajul final al interviului, punctat cu o palmă fermă pe birou, e tot către Guvern. „Avem nevoie de predictibilitate. Am avut situaţii, cum a fost cea cu înregistrarea clienţilor prepaid, când o lege a fost aprobată şi apoi retrasă după câteva luni. Depunem efort să ne adaptăm oricărei măsuri legale, aşa că cerem predictibilitate. Şi vrem şi un echilibru pe piaţă. Dacă noi, având 30-35% cotă de piaţă, trebuie să ne deschidem reţelele, vrem asta şi în alte zone“, a spus Takkar.

„Sunt prea mulţi competitori în industrie. Am zis deja de taxa de interconectare. Nu a avut niciun sens ca România, unde ai o ţară săracă şi cu cele mai mici preţuri din Europa, să aibă tarife de interconectare mai mici ca în Germania unde sunt doar trei operatori. Agenda noastră e şi agenda socială, până la urmă. Obiectivele pe termen scurt - legi, taxe, politici publice - nu fac bine.“, explică Ravinder Takkar.

rezultate vodafone 2014 |Create infographics

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite